Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

M

Mayara

Efter ett par månaders ofrivillig vila på grund av min egen ohälsa har min häst tappat alla sina muskler. Dessförinnan var han skadad så det har inte blivit mycket rida under 2004 :cry: MEN nu är det i alla fall nya tag med igångsättning som gäller. Det jag undrar är vad jag kan täkna på/ge honom så att vårt uppbyggnadsarbete och muskeluppbyggnaden går så bra som möjligt.

För att undvika missförstånd vill jag förtydliga att jag förstår att ridning och träning är det som bygger muskler. Jag vill bara veta vad jag kan tänka på så att förutsättningarna blir så bra som möjligt!

Han får nu:

7,5-8 kg hö (ej analyserat)
äter ca 1 kg halm av ströet
0,6 kg kornkross (tål ej havre)
0,5 kg betfor
0,2 kg sojamjöl
50 g racing mineraler
ADE-vitamin

Killen är ett lättfött 16-årigt halvblod som motsägelsefullt nog lätt får "gubbmage" samtidigt som revbenen lätt syns...
/Mayara
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Vill du veta förutsättningarna så börja med att kosta på en analys på höet annars famlar du ändå bara i blindo.
PL
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Jag väntade bara på den synpunkten ;) Vart vänder man sig för en analys då? Ungefär vad kostar det? Hur gör man? Inga andra tips...? Är inte ute efter några mirakelkurer eller konstigheter. Vill bara veta om det finns något som man bör tänka på. :rofl: /Mayara
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Har själv blivit tipsad om Lusern- mkt protein men inte så mkt energi! Min fjording lägger oxå lätt på hullet men ja vill hjälpa hans kropp så mkt som möjligt att bygga muskler! Jag ger lägsta givan- 5dl/dag uppdelat på 2ggr...Kanske nåt att prova?" :crazy:
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Ger du pellets eller hackat strå?
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Motsägelsefullt...nej det är väl bukighet i samband med proteinbrist...
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Ger 200 g sojamjöl per dag. Hur förklarar du proteinbrist då? I så fall måste höet helt sakna protein antar jag... Kan tillägga att han även ser ut så på sommaren när han går på bete och då lär han väl inte lida av proteinbrist? (Den enda skillnaden är nog att magen är ännu större då... Fniss!) Som det nu är saknar han helt muskler i ryggen och det bidrar nog till att han ser så eländig ut. Men förklara gärna vidare (och mer utförligt) vad "bukighet i samband med proteinbrist" är för något.

Det svåra med att analysera fodret är att han kommer att få av minst två olika partier eftersom han även äter av kompisen i hagens foder och det är från ett annat parti än vårt. Det är besvärligt med inackorderingar börjar jag märka... /Mayara
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Därför du inte vet höets näringsinnehåll...hur vet du att just 200 g soja täcker behovet då ? En del hästar måste tillskottsfodras på bete...inget konstigt med det.
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Om vi vänder på steken då... Jag har förklarat min situation med svårigheten för mig att analysera fodret och få det att stämma eftersom hästen i alla fall kommer att blanda in annat hö i 2 av fyra av sina måltider. Vad tycker du att en analys ger mig för hjälp då?
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Då får du väl analysera det andra höet också eller fortsätta att famla i blindo.
PL
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Vad jag menar är: Vad hjälper mig en analys när jag ändå inte kan kontrollera hur mycket han äter ur respektive parti... Jag kommer i alla fall att få "famla i blindo"... Jag har tyvärr inte råd att ta tjänstledigt för att stå och kolla så att min häst äter vid "rätt" hög.
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Nej men så petimeter nog är det inte så den alltid måste käka ur rätt hög. Tror inte Peter menade så heller....Om ni nu har 2 partier hö så kan ni ta ett sammlingsprov och åtminstone få ett medelvärde att gå efter.
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Trodde att själva vitsen med en analys är att man INTE ska räkna med medelvärden...
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Men har man hö från många olika partier så får man ju göra det bästa av situationen. Sällan köper folk, eller kan köpa in från samma parti så det räcker hela vintern. Bättre med ett medelvärde än inget alls...Det är ju därför det heter samlingsprov...
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Trist att din häst tappat efter 2 månaders vila. :(
I våras skrittades min pålla sporadiskt under 2 månader och vilade sedan 3 månader. Jag kan inte påstå att hon tappat speciellt mkt alls, varesig av kondition eller muskler.

Vad är det eg som gör att endel tappar så mkt bara av någon månads vila och endel kan stå läääänge och se lika fina ut?
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Hej! Ja det är trist. Anledningen till att min häst har tappat så mycket är att han har ett "handikapp" som gör att han behöver litet extra hjälp för att vilja/orka sätta under sig. Detta handikapp gör även att han har svårt att sätta muskler i ryggen och tappar alltså dessa snabbt om han inte får sin gymnastik. Men nu jobbar vi på med lätt klättring och tömkörning bl.a. /Mayara
 
Sv: Optimala förutsättningar för att sätta muskler?

Jag tror också det beror på proteinbrist. Prova att ge något proteinrikt tillskott typ Luzern eller Nya Kraft Groov. Börja med ngn dec. och öka gradvis så der du ju var kvoten ska vara.

Ett bete kan också vara proteinfattigt så det säger inte så mycket, vad som däremot visar något är att din häst inte får rätt saker att äta om revbenen syns i förhållande till gubbmage. Att hästen är avmaskad är väl självklart?

Jag tycker att vi ofta överskattar vår ridning för att ge hästen muskler. Får den mat i rätt mängd och mycket utevistelser i hage så ser hästarna jättefina ut! (Sedan att vissa muskler inte är lika mycket utvecklade är ju en annan sak, men bukig med dåligt hull ÄR inte normaltillstånd för en oriden häst!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp