Sv: Öppa, sluta
sidvärtsrörelser i syfte att hästen ska trampa under sig så nära under tyngdpunkten som möjligt.
en öppna kan man enkelt förklara som att man går rakt fram o sedan påbörjar en volt, dvs leder in framdelen ett steg men bakdelen går kvar på spåret.
jag har lärt mig att mina höfter är som hästens höfter, och mina axlar är som hästens bogar. om jag först har hästen åt vänster och går rakt fram, vrider jag sedan överlivet lite åt vänster och hästen ska då svara med att flytta in framdelen. hästen är böjd i kroppen, frambenen trampar förbi varandra och bakbenen går rakt fram.
en sluta kan jämföras med att man kommer ur en volt och ska ut på spåret, men när frambenen är på spåret och bakbenen fortfarande är innanför, fortsätter man längs spåret utan att flytta in bakdelen.
ur en öppna är det lätt att gå över i sluta. om man gör en öppna åt vänster som jag beskrivit ovan, rätar jag upp mina axlar, dvs säger till framdelen att gå rakt fram istället. och samtidigt flyttar jag bak min ytterhöft något, dvs säger åt hästens höfter att flytta in sig lite och trampa över varandra in under hästens tyngdpunkt..
tänk dig att du har en banan, som syboliserar en häst som är böjd i kroppen, i öppnan är bakdelen på spåret, går rakt fram och framdelen innanför. i slutan tvärt om, framdelen på spåret och bakdelen innanför. i öppnan ä hästen böjd från rörelseriktningen, i slutan är hästen böjd från mot rörelseriktningen..
detta med att flytta axlar o höfter funkar väl bara om hästen kan det, de andra, skänkelhjälperna som man lärde sig på ridskolan för tretusen år sen har jag glömt bort för länge sen.
lätt som en plätt
tyckte jag när jag äntligen fattade det hela...