Öppa, sluta

L

_Liljan

Kan någon förklara noggrant för mig vad en Öppa och SLuta är?
Jag tror jag vet vad en öppna är, men är lite osäker.
Förklara gärna noggrat hur man sa gör som ryttare.

Tack

Sv: Öppa, sluta

sidvärtsrörelser i syfte att hästen ska trampa under sig så nära under tyngdpunkten som möjligt.

en öppna kan man enkelt förklara som att man går rakt fram o sedan påbörjar en volt, dvs leder in framdelen ett steg men bakdelen går kvar på spåret.
jag har lärt mig att mina höfter är som hästens höfter, och mina axlar är som hästens bogar. om jag först har hästen åt vänster och går rakt fram, vrider jag sedan överlivet lite åt vänster och hästen ska då svara med att flytta in framdelen. hästen är böjd i kroppen, frambenen trampar förbi varandra och bakbenen går rakt fram.

en sluta kan jämföras med att man kommer ur en volt och ska ut på spåret, men när frambenen är på spåret och bakbenen fortfarande är innanför, fortsätter man längs spåret utan att flytta in bakdelen.
ur en öppna är det lätt att gå över i sluta. om man gör en öppna åt vänster som jag beskrivit ovan, rätar jag upp mina axlar, dvs säger till framdelen att gå rakt fram istället. och samtidigt flyttar jag bak min ytterhöft något, dvs säger åt hästens höfter att flytta in sig lite och trampa över varandra in under hästens tyngdpunkt..

tänk dig att du har en banan, som syboliserar en häst som är böjd i kroppen, i öppnan är bakdelen på spåret, går rakt fram och framdelen innanför. i slutan tvärt om, framdelen på spåret och bakdelen innanför. i öppnan ä hästen böjd från rörelseriktningen, i slutan är hästen böjd från mot rörelseriktningen..

detta med att flytta axlar o höfter funkar väl bara om hästen kan det, de andra, skänkelhjälperna som man lärde sig på ridskolan för tretusen år sen har jag glömt bort för länge sen.

lätt som en plätt :p ;) tyckte jag när jag äntligen fattade det hela...

Senast ändrad av en moderator:

Det är så jag har lärt mig också. Läs gärna min tråd inne på dressyr där jag börjar tro att jag har blandat ihop allt.

Kriterierna för öppna är att hästens bakdel ska vara kvar på spåret och röra sig så gott som rakt fram. Framdelen förs så långt innanför spåret, att ytterbogen kommer framför hästens inre höft. Den inre bakhoven ska spåra i riktning mot den yttre framhoven, d.v.s. hästen ska röra sig på tre spår.

Hästen ska vara jämnt böjd kring innerskänkeln. Vinkeln mot spåret, tvärningen ska vara ungefär 30 grader.

I öppna:
  • uppmuntras det inre bakbenet att trampa längre in mot tyngdpunkten;
  • måste hästens höft- och knäleder böjas mer;
  • förbättras hästens schvung.
  • ökar hästens lydnad och rakhet
  • bär bakdelen upp mer vikt; och därmed förbättras samlingen.
  • främjas bogfriheten

Kriterierna för sluta är att hästen är ställd i rörelseriktningen. I sluta stannat framdelen kvar på spåret, medan bakdelen förs innanför spåret.

Vinkeln mot spåret, tvärningen ska vara ungefär 30 grader - precis som i öppna. I öppna rör sig hästen på tre spår men i sluta rör den sig på fyra.
Denna skillnad kommer av att i öppna trampar endast frambenen i kors och bakbenen så gott som rakt fram, medan både frambenen och bakbenen trampar i kors i sluta.

Nja, man kan rida sluta både på tre eller fyra spår. I en sluta längs lågsidan korsas inte frambenen men däremot i en diagonal sluta kan de göra det om tvärningen och böjningen i hästens kropp är tillräkligt stor.

/T

_Liljan skrev:
Kan någon förklara noggrant för mig vad en Öppa och SLuta är?
Jag tror jag vet vad en öppna är, men är lite osäker.
Förklara gärna noggrat hur man sa gör som ryttare.

Tack

Ska ge dig en väldigt förenklad förklaring som ändå är bra som visuell utgångspunkt alldeles i början. Den låter kanske lite märklig, men den hjälpte mig att förstå i början.

1. Tag en banan

2. Tag en bricka, stort papper eller annat.

3. Tänk dig spåret runt papprets sidor.

4. Lägg bananen på spåret, låt t ex fästet på bananen motsvara hästens huvud.Bananen ska vara böjd inåt, dvs båda ändarna ska peka inåt och böjen på mitten utåt.

5. Nu lägger du bananen på spåret och tar in "huvudet" innanför spåret. Du har en öppna.

6. Nu flyttar du bananen med huvudet på spåret och bakdelen innanför spåret. Du har en sluta.

7. Vänder du nu bananen så att den är böjd åt andra hållet, dvs fästet och änden utååt, du lägger så bakdelen på spåret och bananen vänd utåt kanterna på pappret. Huvudet innanför spåret. Du har en förvänd sluta.

:banana: :banana: :banana:

OlleAtlas

Tack för svaren!!
Det var Clinic i stallet idag och då fick vi "lära" oss det! =)

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: Emiro
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 157
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka