ont i ryggen .. igen :(

P

phelle91

nu har ponnyn fått ont i ryggen igen, det kom helt plötsligt därför trodde jag att det skulle ge med sig lika fort men inte de ..
min första teori var att han fått träningsverk eftersom han bytt stall och fått börja gå i stora fina hagar tillsammans med hästkompisar .. dom tidigare 2 åren har han gått själv. Första veckan i nya hagen var det inga problem , sen över en natt fick han jätteont : (

Men om det vart träningsverk borde det gett med sig nu .. Gått 1 månad utan ngn förbättring..

Naprapaten var här och sa att han var lite öm i musklerna, och att det bara var att rida vidare. Men jag vill inte rida på en häst som är öm i ryggen så jag lät han vila , gå ute lääänge i hagen osv.
Han blev bättre och jag började rida lite smått .. Efter en vecka hade han lika ont igen ..

Nu står han med BoT ryggvärmare 3 timmar /dag + massage efter.
märker att det släpper i ryggen efter jag masserat ..

Så till frågorna ..
* Om jag masserar honom måndag , kan jag longera tisdag eller måste han vila då?
* Kan jag massera varje dag i tillexempel 1 veckas period?
* Är det "farligt" att ha BoT ryggvärmare på och sedan massera?
( vill inte masserna innan jag har den på , har är rätt öm när han kommer in från hagen och det är kallt ute .. )

Kan också tillägga att han går själv ute nu så länge .. funderar på att låta han ha boxvila i 1 vecka, och att om han vilar i en vecka blir han väligt stel (speciellt i bakbenen) och öm .. han blir alltså bättre av att röra på sig.

Han har haft ryggproblem tidigare , då orsakat av sadeln som hade gjort så musklerna dragit ihop sig .. : (
(gått för spänd och för låg med ryggen) hur nu det kan komma av sadeln men det var så veterinären beskrev de .. så sadeln hade väll legat i bakvikt eller ngt.

Hoppas ngn orkar läsa igenom och komma med ngt tips hur jag ska göra, för jag ger snart upp .. förra ryggskadan höll i sig ett helt år ..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ont i ryggen .. igen :(

Lite lösa funderingar, kanske kan det ge lite ideer?

Allmänt så ska väl hästar med ryggproblem inte vila, utan röra sig så mycket som möjligt, men utan sadel, dvs promenader, hage, longering, tömkörning, löshoppning. Så boxvila tror jag inte är bra.

Om hästen har haft problem med ryggen innan, och nu verkar ha fått det igen, så vore det väl bra att ringa till den klinik/vet som behandlade den förut och diskutera om det är dags att åka in och kolla hästen igen? Tyvärr har väl ryggproblem en tendens att komma tillbaks. Och om du väntar så kan de ju tyvärr bli värre.

Risken är väl också att sadeln inte längre passar, utan bör kollas.

Frågan är om flytten har framkallat ryggont, eller om det skulle kommit ändå? Det är ju möjligt att hästen har varit extra spänd i ny miljö, och börjar den väl spänna sig så kan det väl bli en ond cirkel som kan vara svår att komma ur.

Massera är väl bra, och att ha extra varma täcken, ev BoT täcke, på ryggen så att han inte blir kall.

Jag tror inte det är någon risk att blanda longering/massage/BoT, lyssna på hästen bara så att han inte protesterar.

sadeln är redan kollad .. och den ligger bra.
ska boka tid på en klinik snart .. sen är det väll bara att hålla tummarna ..

tack för svaren! :)

Vår ponny visar viss ömhet i ryggen, nu vid fällningsperioden.
Kan vara en bidragande orsak. Mycket b-vitamin är bra....

jaa , jag kom på det häromdagen att det kan vara anledningen! så jag har börjat ge han B vitamin nu ..

Ömheten sitter liksom inte vid sadelläge utan ngra cm bakom .. och jag har provat hoppa han små språng och rida som vanligt och efter ja ridit känns han inte öm längre ..

så hoppas hoppas på att det bara att pälsfällningen som stör nu bara .. ! :)

tack för svaret nu har du fått mig att hoppas lite mer iaf , haha :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 431
Senast: Robina
·
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 233
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama