Ont i knäna,för korta läder?

Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Tänkte nog inte alls! :o:p Såklart så menar dom höger och vänster fot,inte på vilken sida av sadeln! *Dessa sömnlösa nätter som småbarnförälder* O_o
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

jag bytte till ledade stigbyglar på sadeln jag har till uteritter. Inga knäproblem alls vid ridning efter det.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Kan säga att bow Balance är jätte bra, men för oss med dålig ekonomi är vanliga ledade stigbyglar tillräckligt för att knäna ska bli glada :)
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Testa att träna upp musklerna runt fotlederna och knäna, speciellt den som går utanför och ovantill knäet. Bästa träningen jag vet för den är att sitta på en balansboll bredbent (ca 90 grader), och sen "rulla ut" mot en fot i taget, knäet går rakt över foten och långsam kontrollerad rörelse. Lägg handen snett ovanför knäet så känner du muskeln när den jobbar om du gör rätt och gör ca 15 reps på varje fot i taget. Hoppas du förstår hur jag menar, det är lite svårt att förklara på nått annat sätt haha. Jag var hos en sjukgymnast som rekommenderade detta när jag hade samma problem som du och det blev mycket bättre efter det! Balansträning kan också göra det bättre om det är så att du är lite ostabil i stigbygeln och därför blir lite extra spänd i knäet. Typ stå på ett ben med lite böjning i knäet och borsta tänderna, balansbräda m.m.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Har en liten fundering på om valet av sadel också kan påverka?

Själv har jag alltid fått ont av stigbyglar med gummiband, främst i fotlederna.

Nu rider jag med sådana på min dressyrsadel och har inga som helst problem. Men om jag sätter dem på hoppsadeln så kommer värken tillbaka efter ett tag.

Har ett par qwick-out som jag köpt till dressyrsadeln, men de är alldeles för hala och tunga för den, tappar dem bara hela tiden, men jag får inte ont i fotlederna heller. Det får jag däremot om jag har dem på hoppsadeln :meh: Har inte testat ledade på hoppsadeln då jag utan problem kan ha plaststigbyglar på den O_o
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 852
Senast: WBanna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 432
Senast: Rimfaxe
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 341
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp