Ont i knäna,för korta läder?

Fibusen

Trådstartare
Var ut och skrittade en kortis i dag,och mina knän värker efter bara 5 minuter i sadeln....Känns som om jag skulle behöva länga stigläderna,men efter vad jag fått lära mig så ska stigbyletplattat nå till ryttarens fotknöl när ryttaren tar ur fötterna,då är det perfekt längd,mina är några hål längre än så,men endå så får jag så ont i knäna,värker i dom som sjutton,så fort jag plockar ur fötterna och lägger ner benen så släpper det...

Fler som har problem med onda knän? Har ni lite längre läder?
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Jag har lite knäproblem. Det är inte ordentligt utrett iom att jag fick panik då man ville gå in och kolla i knäet. Sen dess har jag lärt mig olika sätt att hålla dem ok.

För mig hjälper det att ha Sprenger Bow Balance stigbyglar. Då kan jag rida med korta och långa läder, stå, rida lätt etc.

Rider jag bara med oledade stigbyglar får jag ont. Mer om jag står eller rider lätt mycket.

Jag vet fler med fotledsproblematik eller knäledsproblem som upplever sig bättre av Bow Balance.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Läng lädren till där de känns lagom för dig. Jag släpper ner benet och sedan lyfter jag bara upp tårna ytterst lite för att kunna ta stigbyglarna. Att stigbygelplattan ska gå till fotknölen är ett sätt att lära nybörjare hur långa stiglädren ska vara, inte att de alltid ska vara där även för en mer erfaren ryttare. Orsaken till att man vill att nybörjare ska ha stigbygelplattan ungefär vid fotknölen är för att risken att de tappar stigbyglarna minskar då.
Jag har också bow balance stigbyglar och tycker att de är jättebra.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Jag har lite knäproblem. Det är inte ordentligt utrett iom att jag fick panik då man ville gå in och kolla i knäet. Sen dess har jag lärt mig olika sätt att hålla dem ok.

För mig hjälper det att ha Sprenger Bow Balance stigbyglar. Då kan jag rida med korta och långa läder, stå, rida lätt etc.

Rider jag bara med oledade stigbyglar får jag ont. Mer om jag står eller rider lätt mycket.

Jag vet fler med fotledsproblematik eller knäledsproblem som upplever sig bättre av Bow Balance.

Kan inget annat att hålla med, förra medryttarhästen hade sprenger. Har aldrig fått ont av att rida med dem :love:

Till TS
Skaffa sprenger och pröva att länga lite läderna =)
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Som redan nämnts - vad har du för stigbyglar? I "vanliga" oledade stigbyglar får jag ont i knäna nästan direkt, men i mina ledade från Mark Todd har jag ridit upp till 80 km distanstävling utan problem.

Jag tror absolut att stugbyglarna spelar större roll än längden på lädren. En ledad stigbygel, gärna med både bred fotplatta och dämpning är det allra bästa. Jag har själv aldrig provat men "distansstigbyglar" ska vara väldigt bra också, just för att det är gjorda för att skona knän o fötter när man rider långt.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Vid fotknölen är de alltför korta! Det gäller bara om du skall stå upp mkt tex vid hoppning. Inte ett dugg konstigt att du får ont.

Jag måste ha väldigt långa dressyrläder för att inte avlida av smärta från knän och fotleder. Det ställer högre krav på sitsen eftersom man inte har så mkt stöd från stigbyglarna, men jag tycker inte det är något problem. Känslan blir lite som att rida utan stigbyglar.

Har Sprenger och det hjälper inte.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Jag kunde ha problem innan jag köpte sprengerstigbyglar. Jag rider alltid med hopp-läder
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

bra stigbyglar och rätt längd på läderna då försvinner nog problemet. vad som är rätt längd på en ryttare är annat för en annan, allt beroende på vad för sadel man har och hur man är byggd.
i min förra sadel så fick jag mycket ont i knäna vid längre uteritter, samma längd på stigbyglarna i nuvarande sadel är perfekt.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Jag har bara vanliga stigbyglar. Har hoppsadel,så funkar inte att ha allt för långa läder heller då det sitter massa klossar i vägen. Jag har problem med fotleder och knä och gick hos ortoped i yngre år,men har alltid kunnat rida utan större problem,och ortopeden tyckte även att det var superbra träning då jag behöver bygga upp muskler runt fotlederna. Nu är jag inte alls igång i ridningen så säkert därför det gör extra ont. Ska prova att länga läder,sen önska mig nya stigbyglar av tomten! :D
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Mina knän blir också hjälpta av sprenger. Har de vanliga ledade, har inte provat bb. Och läng lädren så att det känns bekvämt!
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Har man mycket problem med lederna så kanske man får sluta rida i hoppsadel/hoppa. Som du säger så kan man inte länga hur mkt som helst i en hoppsadel.

Jag fick mer och mer ont, var till slut tvungen att sälja hoppsadlarna och endast rida dressyr.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Fler som har problem med onda knän? Har ni lite längre läder?

Japp. Rider med långa läder.

Skrittar jag typ en timme får jag stela knän ändå, brukar rida dom sista typ 250 m med fötterna ur stigbyglarna så att jag får räta ut allting :D.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Testa stigbyglar med sned stigläderögla.

De ser ut som helt vanliga, men stigläderöglan sitter placerad lite mot insidan av stigbygeln, så fotplattan hänger vågrätt av sig självt och man får ett jämnt stöd mot foten.

Jag har testat fjädrande och ledade stigbyglar, men de hjälper inte, det är bara dessa jag inte får ont i knän och vrister av. Googla "offset stirrup", Globus har dem.:)

Att länga ut stiglädren så att man står på tå i stigbygeln hjälper kanske mot onda leder, men det gör det svårt att sitta riktigt i sadeln och inverka på hästen. Man måste ha "stötupptagande" vinklar i kroppen för att kunna använda sitsen och inte bli stum i sadeln.
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Jag har alltid föredragit dressyrsadel,men nu när jag började rida min 3-åring så satsade jag på en hoppsadel med bra stöd. Provade en dressyrsadel för några veckor sen och insåg att det inte alls är lika underbart med dressyrsadel längre... :meh:

Får som sagt prova att länga lite nu till att börja med,sen skaffa andra stigbyglar,funkar det inte alls så får jag ge mig ut i dressyrsadeljungeln... :meh:
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Jag har problem med både fötter och knän och det har hjälpt massor med ett par ledade stigbyglar, dock inte sprenger utan ett par andra som jag hittade för strax under tusenlappen som jag tycker är bättre än BB då mina har någon 2 cm form av gummi/gel som platta (såklart metallstomme men övanför den :D)
för mig så blir det värre med knäna när det är kallt ute och det är värre om jag rider med hoppläder så när det är kallt så brukar ta dressyrsadeln när jag ska skritta mycket och inte hålla igång kroppen :)
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Hmm,funderar på att endå kosta på mig ett par BB endå.... Kikade lite men såg storlekar 112,122,132? Antar att det det barn,dam,och herr? Läste lite mer och nån sa att dom är små i storleken pga gummit på sidorna,men 122 (dam?) lär väll räcka?! Rider i vinterridstövlar så frågan är om jag kommer kunna använda dom året runt om jag väljer dam? Herr känns ju som om dom blir gigantiska!
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Och en kanske dum fråga! :o

Finns ju en höger och en vänster,men hur ska man sätta dom? Antar att dom menar höger "bakifrån"? Alltså när jag har sadelns bakvalv framför mig,så ska HÖ sitta på min HÖ-sida? Eller tänker jag fel? Ska jag ha sadelns framvalv framför mig,och då sätta HÖ stigbygel på min HÖ-sida?
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

:confused: Hur tänker du nu?
Höger på sadelns högra sida och vänster på sadelns vänstra sida. :p
 
Sv: Ont i knäna,för korta läder?

Borde ju vara höger för höger fot och vänster för vänster fot....

Har och Bow balance och har blivit hjälpt av dom med mitt krånglande knä.. =)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 852
Senast: WBanna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 432
Senast: Rimfaxe
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 341
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp