Onödigt med analys innan bete?

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag fortsätter att dränka er med frågorna om analys hela tiden :p
Jag fick nämligen frågan igår i stallet om det inte var onödigt att skicka höet på analys om de ändå ska ut på bete snart?? Jag fick då inte fram något svar, hehe.. Vad säger ni?
För att om jag gör det nu, så måste jag väl göra om det i höst då de börjar få hö igen... eller? Vi köper hela tiden från samma säljare.

Jag är mycket tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Onödigt med analys innan bete?

Tja, det är ju din plånbok som bestämmer...men bonden lär ju knappast ha samma hö nu som i höst. Du vet ju aldrig hur årets skörd blir, så du får ju ändå göra en ny analys till hösten...dvs om du nu inte fortfarande köper från samma parti som du gör nu.
 
Sv: Onödigt med analys innan bete?

Okej, tack för svaret!
Men en till fråga då.. :)

När hon sedan bara kommer äta gräs, skall jag ge henne lika mycket kraft som vid en utträknad foderstat då?

Tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Onödigt med analys innan bete?

Det är upp till var och en att betämma. Men jag själv brukar alltid ta bort allt kraftfoder på sommaren...så länge hästen håller hull finns ju ingen mening med tillskott. Ser jag den inte håller önskat hull, då får jag ju ge något självfallet. Men generellt går det ju inte säga att dom promt måste ha kraftfoder på ett bete.
 
Sv: Onödigt med analys innan bete?

Nu har jag kollat upp en massa och funderat...
Mitt första val var att göra en analys, räkna ut en korrekt foderstat och så klart med det!
Mitt andra val var att inte göra analys, eftersom det känns onödigt precis innan bete. Istället gissa vad min pålla skulle behöva.

Jag har bestämt mig för det första alternatviet.
Tyvärr så har detta med pengar och göra, men tror ni inte att det första alternativet skulle tjäna i längden :confused:

Tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Onödigt med analys innan bete?

Juvelflickan skrev:
Okej, tack för svaret!
Men en till fråga då.. :)

När hon sedan bara kommer äta gräs, skall jag ge henne lika mycket kraft som vid en utträknad foderstat då?

Tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
när hon går på bete är det betets kvalitet som avgör om du behöver lägga till något.. är det högt tunnt ängsgräs innehåller det mer energi, kort kraftigt gräs innehåller mer protein..
 
Sv: Onödigt med analys innan bete?

I längden blir det förstås med stor sannolikhet mest ekonomiskt att ha koll på vad hästen får i sig. Om det kommer löna sig nu under våren, rent ekonomiskt, är svårt att säga. Du kanske redan har lyckats gissa dig till en bra foderstat!

Men visst, slår man ut det över en längre period är det lönsamt att analysera!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 784
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp