Omusklad och outbildad medryttarhäst

N

Natassja

Hej!
Jag har nyligen blivit medryttare på en före detta travare, ett tioårigt varmblodssto. Hon har mycket låg utbildningsgrad och jag skulle behöva råd om hur jag ska ta mig an henne. Jag har ridit mycket som ung men nu är det närmare 15 år sedan jag red regelbundet och för instruktör. Jag är nog lika okunnig som hästen just nu...
Jag rider hästen 1-2 gånger i veckan, och just nu är det i princip bara jag som rider henne. Ägaren är rädd för hästen och rider nästan aldrig, tömkör och longerar bara någon halvtimme ett par gånger i veckan. Hästen är såklart alltid väldigt pigg när hon får komma ut, och ägaren vill att hästen endast ska skrittas för att bygga muskler och lära sig grunder. Jag håller med om att det är bra att börja i skritt både för muskelbygge i skogen och för "ominridning" på banan, men hon blir så pigg och springsugen att hon nästan sprängs... När jag travar och galopperar henne i skogen är hon nästan okontrollerbar och bockar, sparkar bakut och skuttar som en galning. För ett tag sedan slängde hon av mig och rusade hem till stallet.
Jag vill börja om från början med henne och jobba in grunderna. Har någon tips på hur man kan börja, eller tips på bra och beprövad litteratur i ämnet?
Något annat jag undrar över är hur mycket motion som är lagom för henne varje vecka. Hon har inte så mycket muskler ännu men massor energi.
En tredje sak nu när jag ändå är i farten: när man är ute och rider med henne i skogen, så stressar hon som en galning hem; vill helst springa hem och försöker trava eller skrittar hetsigt. Jag har försökt ett par gånger med att hålla ena tygeln långt bak så hon går runt i en cirkel, men hon fortsätter att hetsa hemåt trots ett tiotal stopp. Någon som har tips på hur man kommer tillrätta med det? Helst vill jag använda tyglarna så lite som möjligt.

Många frågor blev det, blir mycket tacksam för svar!

Sv: Omusklad och outbildad medryttarhäst

Jag tycker att du ska prata med ägaren. Om hon inte tar sig an sin rädsla så borde hon sälja hästen. Det är synd om den.
Går hästen i hage?

Låter som hästen har för mycket energi! Ta bort allt energirikt från foderstaten och se till att det finns gott om proteriner att bygga muskler på istället. Dessutom så kan du säga till ägaren att så mycket longering är skadligt för hästen! Bättre att tömköra mer då på rakt spår istället.
För en del travare som kommer från banan kan det tag ganska lång tid att lugna ner sej, du får tänka på att de flesta tränas mycket hårt, och lite fritidsridning är en fis i rymden mot vad de tidigare gjort, så det är klart att dom har massa energi över! Skritta långa pass, men se till att du har e bra sadel och att hästen inte är öm i ryggen efteråt, men så dåligt musklad kan den nog inte va så att det skulle va skadligt. Tycker nog att du kan skritta mycket i skogen, minst 40 min varje dag iallafall om det är en travare med god kondition och grundmuskulartur vi talar om. Rid också cavaletti, bra för travaren att lära sej att alla underlag inte är plana ;) samma som i skogen.
Det räcker verkligen inte med att du rider den 1-2 dar i veckan, ägaren måste ta sitt ansvar med! Vågar hon inte det ska hon sälja hästen.

Bara för att ägaren inte rider hästen just nu är det väl inte synd om den? Hon har ju skaffat medryttare för att få hjälp med ridningen, så de spelar det väl ingen roll om det är hon eller medryttaren som rider? Om ägaren tömkör/longerar ett par gånger/vecka och medryttaren rider ett par gånder/vecka kan det väl blir hur bra som helst.

En häst man som ägare är rädd för att rida på ska man ta proffesionell hjälp med (inget ont mot TS) och bli lärd och instruerad tillsammans med sin häst för duktig instruktör om man har något intresse för det. Att ha en häst man som ägare inte vågar rida på gör ju ingen glad!
Och uppenbarligen räcker det inte med ridning 1-2 dagar i veckan, det krävs mer för en travare i kondition!

Hästen går i hage, hela dagarna. Ägaren kommer inte att sälja sin häst, och det är inte mycket jag kan göra för att få henne att rida mer. Nu finns det ännu en medryttare och han ska rida ett par gånger i veckan. Jag tror att hästen nu inte får tillräckligt med motion, men detta kan rätta till sig om den nye medryttaren tar ut henne ett par gånger till i veckan.
Jag skulle vilja ha tips på vad jag själv kan göra med hästen, övningar litteraturtips. Tror tyvärr inte att jag kan påverka ägaren speciellt mycket.

Nej, det räcker definitivt inte med ett par gånger i veckan. Hästen kommer inte direkt från travbanan, ägaren har haft henne i tre år. Kajsa (hästen) har väldigt lite muskler.
Hon är inte elak eller bråkig på något sätt och det går bra att rida ut på henne i skritt och trav. Dock orkar jag inte trava henne särskilt länge då hon drar iväg på travarvis och det enda sätt jag provat att stoppa henne är att ta hårt i munnen, vilket inte känns roligt alls.
Jag vill gärna rida för instruktör men har inte råd just nu då jag betalar för att vara medryttare. Skulle vilja ha tips från er rutinerade på ett sätt att komma igång med en slags ominridning på.
Just nu övar jag igångsättningar, halter och rygga med henne, och rider en del volter och åttor på banan, mycket över "stock och sten" i skogen så hon får lära sig att lyfta på fötterna.

Låter som du gör rätt då. En del hästar är bara såna av naturen, det tog två år för min att lugna ner sej (köpte direkt från träning) men han är fortfarande en väldigt pigg och het häst till sin natur. Mycket kan man träna bort och förbättra, men inte allt.

Har du några tips på hur man kan gå vidare efter att ha tränat de mest elementära grunderna i skritt ett tag?
Tycker du att hästen bara ska skrittas, både på banan och ute? Jag skrittar henne minst 50 min varje gång jag rider ut på henne, travar och galopperar ibland men inte speciellt långt och skrittar henne ca 2 km hem (även om skritten sällan är lugn). När jag travar och galopperar låter jag henne bara ha kul - vilket tyvärr är svårt då hon är som en kanonkula... Har du några råd om hur man får henne att ta det lugnare i trav och galopp ute? Jobbar just nu bara övningar och "dressyr", om man kan kalla det vi gör för dressyr, i skritt.

Såhär har jag gjort med min: Först var målet att klara en hel ridtur i skritt på långa tyglar (tog väl fyra månader typ). När det var uppnått la jag in lite trav, och målet där var att han skulle kunna skritta på långa tyglar efter han travat(tog väl två månader), när han kunde det gick jag vidare till galopp(skritta efter att ha galopperat tog väl en månad ca). Det gäller att visa hästen att det inte behöver va full fart jämt som gäller. Trava eller galoppera aldrig på samma ställe så hästen "lär sej" vart den normalt får göra det och inte. Men det tog ändå ca 2 år innan han lugnat ner sej ordentligt, och kunde skritta på långa tyglar hem jämt. Nu är min häst som vilken annan, kan skritta på långa tyglar hem fastän vi kört värsta galoppjobbet på banan. Det går förvisso MYCKET fort, men så länge det är skritt så... Jag hoppar dessutom av och går den sista biten hem som belöning till hästen, och för att han inte ska kunna stressa hemåt, utan slappnar av massa då. Lossar lite på sadelgjorden och spänner upp ev nosgrimma så han verkligen kan slappna av, det har hjälpt massor, och det gör jag fortfarande som belöning. Det är dessutom skönt att sträcka på benen själv! ;)

Tack för tips! Jag ska prova om det går att skritta en hel tur på långa tyglar. När din häst började trava/takta, tog du i tyglarna då eller hade du en annan taktik för att sakta ned?

Nu finns det ännu en medryttare och han ska rida ett par gånger i veckan.

Om du inte redan har gjort det så borde du nog prata ihop dig med den andra medryttaren så att ni har samma mål med ridningen för hästen, så att ni korrigerar olater på samma sätt o.s.v. Risken finns nog att det blir lite tokigt annars då hästen måste lite börja om från början, det är väl lite som att rida in en unghäst nästan och risken är väl att hon blir förvirrad om hon får olika signaler från två olika ryttare.

Förövrigt hade jag nog varit lite tveksam till att betala för att rida denna häst, kan du inte prata med hästägaren och fråga om du kan använda pengarna du betalar till ridlektioner istället? Det tjänar ju hästägaren på i längden om den blir mer lättriden så att hon vågar rida den igen.

Senast ändrad av en moderator:

Förövrigt hade jag nog varit lite tveksam till att betala för att rida denna häst, kan du inte prata med hästägaren och fråga om du kan använda pengarna du betalar till ridlektioner istället? Det tjänar ju hästägaren på i längden om den blir mer lättriden så att hon vågar rida den igen.

precis vad jag tänkte skriva:p:bow:

Tyvärr är nog inte detta ett alternativ. Jag tror att ägaren behöver pengarna till stallhyran. Det skulle ju vara optimalt... men går nog inte.

Jag försökte bara ta så lite som möjligt, ta och släppa efter, ta och släppa efter och prata lugnande med honom. Att försöka med andra saker fick honom bara mer stressad dessvärre...

:angel: *knapplån* :angel:

Är det någon som har tips på böcker kring ämnet att skola om travare eller andra häster.. Eller ska man söka efter böcker om inridning av unghästar?

Hej! Dra ner på kraftfodret, om hon får havre kan du ge korn istället.
Jag har oxå en mkt pigg häst som ligger på på hemvägen o jag gör som någon annan här redan skrivit. Tar förhållningar och tränar även på halter och sidoförande på hemvägen. Men inte hela tiden, då brukar han gå upp i varv istället. Ibland så går jag oxå bredvid hästen sista biten hem. Sådana hästar kan man aldrig rida trötta utan man måste lägga upp det så att dom får tänka.
De brukar vara mkt arbetsvilliga! Ge henne små problemlösningar.
Man kan träna mycket roligt även från marken.
Du kan löshoppa, tömköra, gå över cavalettibommar, kliva över "läskiga" saker ex presenning el gammal handduk, träna "följa John", att hon ska följa dig, stanna när du stannar, springa när du springer osv. Min häst tycker att det är jättekul!
Och han blir väldigt avslappnad och lugn av det.
Då brukar vi stå och mysa ett tag som avslutning.
Ibland tror väl folk att man är galen när man håller på, det är bara fantasin som sätter gränser....=)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 104
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar