Omskolning av travare som går emot hö. skänkelhjälp

V

vovicockokanon

Jag omskolar en 11-årig kbl travare. Allt går framåt förutom att han inte går undan för höger skänkel (går emot) i skritt el. trav. "Fram o bakdelsvändningar" eller början till dom iaf går ganska bra. Han har lite motstånd i hö. då oxå men inte tvärstopp eller går emot som annars. Började den här träningen från marken, det är heller inga problem men det är ju oxå från stillastående vilket inte brukar resultera i detta. Har någon tips på hur jag ska få bort detta? Eller är det bara så enkelt att det beror på stelhet så jag ska stretcha eller så? Jag vill ha tips på hur jag kommer vidare, förbi det här. Bilder på nuvarande form finns i mitt forum o galleria på hemmisen.
http://travare.net

Sv: Omskolning av travare som går emot hö. skänkelhjälp

vovicockokanon skrev:
Jag omskolar en 11-årig kbl travare. Allt går framåt förutom att han inte går undan för höger skänkel (går emot) i skritt el. trav. "Fram o bakdelsvändningar" eller början till dom iaf går ganska bra. Han har lite motstånd i hö. då oxå men inte tvärstopp eller går emot som annars. Började den här träningen från marken, det är heller inga problem men det är ju oxå från stillastående vilket inte brukar resultera i detta. Har någon tips på hur jag ska få bort detta? Eller är det bara så enkelt att det beror på stelhet så jag ska stretcha eller så? Jag vill ha tips på hur jag kommer vidare, förbi det här. Bilder på nuvarande form finns i mitt forum o galleria på hemmisen.
http://travare.net

Ingen som har nåt tips eller varit ute för detta?!

Det låter lite som min kompis häst det där... O det var inget kul. Han (omskolad travare) gick inte heller undan för höger skänkel utan protesterade/gick emot. Hon tog ut kiropraktor, massör mm tror jag innan hon till slut åkte med honom till en klinik. Där röntgade de honom och upptäckte att han hade pålagringar på nack-kotorna vilket påverkade hans balans.
Undersök din häst till att börja med. Jag skulle SEN ta ut en kiropraktor, veterinär FÖRST alltså.
Hoppas dock att din inte har samma problem som min kompis pålle hade!
//Z

Han ska vara UA.

unki skrev:
Är han röntgad då alltså?

Nej med ua menade jag bara allmänt utan anmärkning. förlåt för luddigheten. hästen är inte röntgad. men visar inga kännbara eller synbara tecken av något. hästen är ej heller min så det kommer inte bli nån rtg heller. såklart att om jag nu "målar f**n på väggen" så kan han ju ha pålagringar eller nåt men jag kan ju som sagt bara hoppas att så inte är fallet. jag tror inte det heller faktiskt. jag kommer testa övningar framöver för att försöka leda upp honom. har nån tips?!

Min kbl-travare gjorde på liknande sätt tidigare. Enda sättet att få honom att börja ta hö. skänkel på ett korrekt sätt var att jobba som en idiot med böjningen i höger sida. Vi skulle undvika fram- och bakdelsvändningar då hästen inte nödvändigtvis ska böja sig. Men rida många åttvolter och (i början ganska stora) serpentiner. Vi skulle även jobba hela tiden med att flytta ut bakdelen på volt osv. Allt som gjorde att han måste böja sig ordentligt. Enda nackdelen med det hela var att eftersom vi koncentrerade oss så mycket på hö. sida blev vä. lidande. Så då fick vi jobba med vänster ett tag osv. Nuförtiden när han försöker gå emot skänkeln överdriver jag böjningen lite eller petar ut hans bakdel så att han helt enkelt måste ta hö. skänkel.
Hoppas du förstod något av det här... Jag är usel på att förklara.

Bra tips! Jag rider honom på 8 volt en del faktiskt, ska fortsätta med det då. Men du måste mena att jag ska peta IN rumpan inte ut, annars blir det ju ingen mer böjning?

Både och, faktiskt. I början var vi tvungna att gå en omväg för att få den där böjningen eftersom han inte klarade av/ville böja sig runt min skänkel. Då fick jag peta ut hans bakdel så att jag fick eftergift i nacken och halsen, därefter började vi stegvis att arbeta oss bakåt. På det sättet kunde jag arbeta med ett område i taget samtidigt som jag lärde honom att lyssna på min skänkel och gå undan för den. I mitt fall tror jag också att det där med att peta ut hade lite med broms att göra. När jag fick honom och började jobba på dressyren hade han stått skadad i 3 mån, han hade dessutom varit i full tävlingskondition från travet när han ställdes av så hade han ju en del motor i baken om man säger så.
För att kombinera serpentiner och volter kan du dessutom lägga en volt i varje båge på serpentinen. Ett bra sätt om man har en häst som bara vill rusa sig igenom serpentinerna och välta åt alla håll och kanter när man ska ställa om. Med volten i bågen måste han lugna sig och börja böja litegrann.

Är han likadan med olika ryttare? Annars kanske hästen är känslig för hur du sitter; hur du har bäckenet osv?

Jag skulle föredra att flytta sidledes i rörelse, därför att det är lätt att hästen börjar tänka bakåt och tappar framåtbjudningen. Om detta ska fungera är det helt nödvändigt att hästen svarar korrekt för förhållningar och inte går emot.

Det enklaste är att göra en volt tillbaka, men "baklänges" s a s. Du börjar alltså med att gå in diagonalt från spåret och sedan svänga tillbaka och ut på spåret åt motsatt håll som du kom ifrån. Först gör du ingen sidvärtesförflyttning utan bara inriktar dig på att hästen ska formas enligt spåret, men försiktigt, går den emot gör du en halvhalt och ber den igen. Tänk dig att du formar sig själv enligt spåret, och går hästen emot gör du halvhalten kraftigare på den sidan den går emot. När detta fungerar, ber du den om MKT svag sidoförflyttning men hela tiden med skritt framåt, ganska stor volt tillbaka är det frågan om, minst 5 m, går den emot gör du halvhalt och ber den igen. Så småningom kan du minska diametern på ridvägen och be om mer och mer sidoförflyttning och så småningom har du en korrekt framdelsvändning.

Innan man börjar med detta, ska hästen vara tillräckligt stark för att utan att gå emot kunna länga och korta skritten med RAK kropp.

Tänk på att vara tydlig i din hjälpgivning, inte hålla på och mickla med bettet när du vill att hästen ska svara framåt, tex, och inte driva när du vill göra halt. Detta sagt eftersom många sådana här situationer uppstår ur en kombination av att hästen inte är tillräckligt genomriden och att den faktiskt inte förstår vad ryttaren vill och reagerar med motstånd eftersom den är övertygad om att det man ber den om kommer att vara obehagligt, vilket förstärks om man försöker genomdriva sin vilja. Hoppas detta är till någon hjälp och lycka till! / Å

Senast ändrad:

Asa_S skrev:
Jag skulle föredra att flytta sidledes i rörelse, därför att det är lätt att hästen börjar tänka bakåt och tappar framåtbjudningen. Om detta ska fungera är det helt nödvändigt att hästen svarar korrekt för förhållningar och inte går emot.

Kan det vara här problemet ligger tro? I början när jag red honom gjorde han bara det, gick emot alltså, så fort man tog i tygeln. Jag har jobbat en del med detta och han är jätteduktig nu, men kanske inte nog då? Jag ska testa ditt tips idag och se hur det går. Först ska jag träna på förhållningar :D

När jag red för instruktör i våras, fick vi inleda den här övningen med att med hjälp av upprepade förhållningar och "passivt bäckengung" känna hur vi kunde bestämma precis i vilket steg vi ville göra halt (jag red barbacka så för mig fungerade det bäst :D ), för att sedan successivt öka steglängden och sedan minska den igen etc. Man kan använda ett helt ridpass till detta och förutsatt att man ger hästen full frihet framåt, så märker man hur mycket man kan begära av den, för man har gett den manöverutrymme att protestera om det blir för jobbigt (då menar jag inte full frihet framåt i fart). Den kommer dessutom att sänka halsen för att kunna balansera upp en mer sänkt bakdel, när inte ryttaren sitter och smyghåller i tygeln.

Jag kan berätta om min ena nordis, som inte mentalt "tål" att göra halt mer än på stallbacken hemma ännu, men som tar halvhalter suveränt när jag är ute och rider. Hon kan inte framåtdrivande hjälper, men om jag ber henne och samtidigt visar vägen framåt så går hon upp i trav från skritt och håller tempot i en mycket bra arbetsform på mycket lätt tygelkontakt. Hon kan inte sidförande hjälper, men om jag ber henne om och om igen och visar vägen med små ledande tygeltag åt höger samtidigt som högerskänkeln ligger bestämt men mjukt om, så rätar hon ut sig och jobbar liksidigt. Om jag envisas med, eller kräver något av ovanstående går jag över hennes gränser och då sitter jag plötsligt på en häst som hoppar på bakbenen och slänger sig sidledes ner i diket. Hon är riden kanske 12 ggr i hela sitt liv, men gör stora framsteg så länge jag kan bibehålla hennes tillit, och det är här man gör de största misstagen, tycker jag. Många hästar accepterar att man kräver och "tar igenom" och "rider ihop", det är de som inte gör det som lär en att rida!

Jag brukar tänka som så att det räcker om hästen uppnår det som är mitt slutmål (ex vis en perfekt halt) i slutet av 3:e ridpasset, tiden fram till det handlar om förberedelse. Om jag är duktig nog, kan målet vara nått tidigare, men om jag känner att hästen arbetar med mig hela tiden, gör det inget om det tar längre tid. På så sätt är det mycket lättare att sluta när det är dags, för man har inte pressen på sig att "bli klar" innan man slutar för dagen. Jag tror absolut att mina hästar mår mycket bättre tillsammans med mig sedan de lärde mig detta och jag har på en del plan blivit en bättre människa i övrigt, även om jag har lång väg att gå. Plötsligt förstår jag lite bättre vad Hempfling pratar om... Lycka till med din häst och om du lyssnar noga, hör du vad den ropar!

tänkvärda ord. kom precis tillbaka från ett ridpass som gick :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka