Omplacera eller avliva???

pippilotta

Trådstartare
Har en honkatt på drygt 5 år som inte går i hop med våra hankatter , hon vaktar på dom och flyger på dom och slåss utan anledning.

Detta beteende har kommit smygande sakta , men nu helt plötsligt så går det inte längre , annars är hon kelig och mysig mot människor .

Hon är steriliserad och hankatterna kastrerade , så jag tycker att det är konstigt att hon beter sig så här.

Dom bor på landet och går och kommer som dom vill.

Funderar på att avliva henne för det går bara inte att ha katter som inte går ihop.

Eller ska jag omplacera henne till någon där hon får vara ensamkatt?

Snälla ge mig ett råd om hur jag skall göra???

Sv: Omplacera eller avliva???

Försök omplacera henne. Så länge det bara är katter hon uppvisar aggressivitet mot är det högst troligt att hon kommer fungera helt normalt om hon bara får vara ensamkatt.

Har ni kollat så att det inte är smärta/sjukdom som ligger till grund för beteendet?

Hur stor boyta har ni?
Hur länge har du haft hanarna?
Hur länge har du haft honan?
Hur länge har hon haft detta beteende?
Är det i relation till er, mat, hemkomst eller liknande, eller sker det hur som helst?
Hur gamla är katterna?
Är hon mamma till någon av hanarna?

Vi har tagit bort en katt som inte gick ihop med de andra en gång, ångrar inte det. Men anledningen var inte bara att han inte gick ihop med våra andra katter utan att han redan från han var liten betett sig konstigt och bland annat kissat inne. Han blev övergiven av sin mamma vid 6 veckors ålder.

Gäller det en annars fullt frisk katt skulle jag i första hand försöka omplacera.

Naturligtvis ska du försöka omplacera henne i första hand som ensamkatt om hon i övrigt är trevlig och frisk.

Hur stor boyta har ni?
Hur länge har du haft hanarna?
Hur länge har du haft honan?
Hur länge har hon haft detta beteende?
Är det i relation till er, mat, hemkomst eller liknande, eller sker det hur som helst?
Hur gamla är katterna?
Är hon mamma till någon av hanarna?

Dom får gå in och ut som dom vill för dom bor hos min särbo på landet. Boyta är väl annars ca 70kvm.

Hanarna har kommit som kattungar , den ena hankatten är född juni 2003 och den andre är född dec 2006 , då fanns hon redan hos oss.
Hon kom till oss när hon var 5 mån smaj 2003.

Hon har alltid varit lite speciell gentemot andra djur , hundvan är hon men när dom går förbi där hon sitter så kan hon "klappa" till dom utan vidare.

Det kan ske närsomhelst att hon flyger på dom , tyvärr

Nej, hon är inte mamma till dom andra , däremot så är alla tre släkt med varandra och jag vet att honkatterna i detta släktet är lite speciella , en del tål inte ens sina egna ungar , men det är sådant som jag fått veta i efterhand.

Hanarna däremot är kanonmysiga och väldigt speciella, det gäller alla hankatter från detta släkte.

Du måste omplacera henne, alt försöka ett tag till. Man kan inte bara avliva en individ för att den inte passar in - så skulle man inte gör mot oss - så varför göra så mot en stackars söt katt?!

Tycker att du ska omplacera henne till någon som bara vill ha en enda katt faktiskt, om hon trivs med människor så vorde det onödigt ifall man var tvungen att avliva.

Vi har bestämt att hon får vara kvar ett tag till.

Satte ut en annons på blocket , men särbon klarade inte av att se henne där så jag tog bort annonsen.

Fungerar det inte i längden så kommer hon att avlivas , har bestämt att hon skall ingen annanstans ,grymt ,ja , men då vet vi iallafall vart hon är.

Vi har bestämt att hon får vara kvar ett tag till.

Satte ut en annons på blocket , men särbon klarade inte av att se henne där så jag tog bort annonsen.

Fungerar det inte i längden så kommer hon att avlivas , har bestämt att hon skall ingen annanstans ,grymt ,ja , men då vet vi iallafall vart hon är.

Omplacerade katter vet man ju också vart de är.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 695
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 857
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar