Omotiverat marsvin

Jillybean

Trådstartare
Vi skaffade ett marsvin for nagra veckor sedan, jag skrev ett inlagg om hur han jagade vara katter runt vardagsrummet :D Pga av katterna sa kopte vi en motions boll at Marvin, en stor genomskinlig plastboll som man stoppar in marsvinet i sa han kan kuta runt och fa motion utan att behova bekymra sig om katterna. Problemet ar att han bara sitter dar som ett fan :confused: Vi har forsokt locka honom med godis men han verkar inte fatta att han kan fa bollen att rulla genom att sjalv rora pa sig.

Nagon som har nagra forslag?

Men är inte såna där bollar för små för marsvin :crazy: Har väldigt svårt att tänka mig att det finns stora... Får han springa rak i ryggen? Skippa bollen annars. Jag hade iaf inte ens tänkt tanken på att köpa en, tycker att du ska låta honom slippa den om han inte gillar den.

Marsvinskompis förresten?

Bollen ar avsedd for marsvin sa den ar mer an stor nog. Han ligger inte hopkrullad som ett U inuti den, han har tillrackligt med utrymme att vanda pa sig och stracka pa kroppen utan att bollen ror sig. Eftersom vi har katter och ett gammalt hus med massor med skrymslen och vrar sa tyckte jag att bollen var ett sakert och bra satt att ge Marvin rorelsefrihet.

Han ska fa en kamrat sa snart som mojligt, dvs nar vi far rad med en storre bur ;) Behover kompisen vara samma ras (Marvin ar en abyssinier)?

Nej då, det går bra med en annan ras, tänk bara på att skaffa en annan kille, annars blir det fullt med marsvin! Skaffa en bebis så blir de säkert kompisar.

Tror inte marsvin gillar hjul, bollar etc. Han känner sig nog bara instängd.

Fixa en sele och gå ut med honom istället, snart är det varmt nog för det.

Ps. Hur stor är bollen i diameter? För att det ska funka skulle den behöva vara minst som en medicinboll, för ett vuxet marsvin.

Såvitt jag har läst och hört ska inte marsvin gå i sele, deras ryggar och nackar är för ömtåliga för det.

Den ar 94 cm runtom vad det nu kan tankas bli i diameter har jag ingen aning om, matte ar inte direkt min starka sida :D :angel:

Det stod ju pa ladan den kom i att den var avsedd for marsvin sa den borde vara stor nog. Visst ska han fa ga ut i sommar men inte i sele, vi ska bygga en stor bur at honom som han far vara i nar vadret ar fint. Jag tyckte bara synd om honom just nu, det kan ju inte vara sa skojigt att sitta i buren hela dagarna. Vi tar ju ut honom varje dag sa han far sitta i knat och gosa men jag trodde han skulle gilla att kunna rora lite pa sig ocksa.

Det kan ju inte vara speciellt kul att sitta i en boll utan att kunna nosa på saker & ting... Att den är designad för marsvin betyder knappast att den är lämplig för dem. Skaffa sele & koppel i stället.

Det är ju inte meningen att de ska
dra som en odräglig liten hund i kopplet
eller att man ska svinga runt dem i det.
:rofl:
Jag har haft mina marsvin ute i sele och
det har gått bra. Blir de inte skrämda så
drar de inte och man måste vara uppmärksam
och följa med när de går.
Jag tycker inte att hjulet låter som en
trevlig aktivitet och har faktiskt aldrig
hört talas om det tidigare. Jag kan förstå
att de tycker att det är obehagligt eftersom
underlaget fortsätter att röra sig efter
att marsvinet har stannat.

Marsvin är inte så rastlösa djur som ex. vis hamstrar, de föredrar omväxling och lite kul för att röra sig. Annars tar de gärna livet lite lugnare om de inte har polare att busa med, eller golv med kul grejjor att busa på. (Lådor, grenar, godisbitar, hinder..)

Ok. Fast det låter ju som om han inte gillar den så jag hade iaf inte använt den. Säger som några andra, använd sele istället :)
Nope, rasen spelar ingen roll :)

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Ravishing
·
Övr. Hund Snalla kloka Buke, kom med lite rad till en vilsen hundagare! For fem dagar sedan fick vi hem en rottis valp pa 10 veckor - det var...
2
Svar
23
· Visningar
8 703
Senast: ch791022
·
Träning Hej jag har tankt att jag ska borja rida en hast, problemet ar att hasten inte gar att fanga i hagen. Jag har varigt dara en gang...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama