Ömmar, mest på grus och vill inte riktigt stöda på benet, hovböld?

Luna10

Trådstartare
Historia: Hästen är en kallblodstravare, 15 år,går barfota bak. Det har alltid funkat bra (har haft han i 3 år), dock skor vi honom på vintern för att kunna brodda. Förra ägaren hade honom barfota runt om, och hävdade att det gick bra, men jag var tvungen att sko fram 1 månad efter köpet, pga av att jag red såpass mycket mera och mest på grus. Men bak har det som sagt funkat bra utan skor.

Nu till saken: På tisdag morgon var han svullen i båda bakbenen, kändes som vätska, han ömmade inte så jag utgick från att han ätit nån olämplig växt och att det var en allergisk reaktion. Hovslagaren var bokad till tisdag sen tidigare, så han skoddes fram och verkades bak. Då konstaterade hovslagaren att han slitit ganska snett, speciellt vänster bak, men han tog så mycket han vågade, det belv dock inte helt rakt. Jag red inte på tisdag pga svullnaden i benen. På onsdag var svullnaden mindre, men jag lät honom stå både torsdag och fredag, för säkerhets skull (de går på bete dygnet runt, så han stod ju inte helt still).

Igår skulle jag då rida, då var svullnaden borta nerifrån, men verkade i stället ha flyttat sig upp ett steg till haserna, dock lite mer i höger bak. Han verkade dock inte ha ont, så jag red en liten sväng med skritt och lite trav, han haltade inte vad jag märkte, men ville helst gå precis i vägrenen där det var som mjukast. Lite stel kändes han, men det kunde ju lika gärna bero på att han stått.

Idag när jag skulle rida tyckte jag att han kändes lite konstig redan då jag ledde honom från betet, men jag kände och klämde och kunde inte hitta nånting. Så jag red iväg men redan efter 10 m på grus ömmade han så i bak att jag svängde om. Provade rida en sväng på gräs, där ömmade han inte i skritt men i trav var han ordentligt halt på vb. Så jag ledde hem, och väl i stallet vilade han vb hela tiden:crazy:. Jag tog tempen, 38,4C, dvs lite lite stegring. Han har även puls i vb. Vi har ingen visitertång hemma, så vi provade trycka lite med en polygrip, och fick en liten reaktion på insidan av hoven, fram i tån. Han svängde rätt stappligt med bak på stallgången (betong). När jag sen ledde ut honom igen ömmade han än mer på gruset, men på gräset tar han sig fram hyfsat, så de går ute inatt som vanligt.

Ska ringa hovslagaren imorgon bitti, är det inte hovböld måste han ju i vilket fall ha skor (och kanske sulor) bak.

Nu har jag himla dåligt samvete för att jag red igår:cry:, han hade säkert ont redan då, men det här är en häst som inte visar nåt i första taget...:crazy:

Sv: Ömmar, mest på grus och vill inte riktigt stöda på benet, hovböld?

putt putt?

Uppdatering: Nu på morgonen ser det sämre ut, hästen står mest bara och vilar vb, och betar just inte alls:(. Ska gå ut nu och lägga in hö i lösdriften, så de kan stå där, ta tempen och sedan ringa veterinär och hovslagare och rådgöra.

Det låter lite som när min pålle blev hovöm (då 13 år vbl, hade tagit av skorna bak nyligen för året men den hade gått barfota bak utan problem året innan). Fast han var iofs öm i strålen och inte bara i ena benet utan lika mycket stel/öm i båda. Började bli "stel" ca en vecka efter verkning men då tänkte jag inte så mycket på det eftersom han gått ovanligt lite, tänkte att han kanske blivit stel av att få mindre motion än vanligt. Slutade iaf med att veterinären kom ut (jag var lite paranoid och ville kolla att han inte fått korsförlamning eller dylikt trots att jag misstänkte att det "bara" var hovarna) konstaterade att det var strålarna som ömmade och dagen efter skoddes han på bak. Då slutade han ömma, men det kan såklart ha varit för att han fick finadyne :p

Du kanske kan prova sko på bak helt enkelt och se hur det går? Om den inte blir helt bra inom kort kan man gå till vet. eller ta ut ET/kiropraktor beroende på om den verkar halt/ha feber/vara svullen eller bara stel/snedbelasta :p
Det kan ju vara så att den fått någon låsning eller snedhet som gör att den inte belastar på samma sätt som tidigare och inte pallar med barfota på samma sätt, eller att det har varit fuktigare i år så hovarna blir mjukare, små ändringar kan göra att det helt plötsligt inte går att ha dom barfota.

Låter jätteknepigt att säga vad det är. Om jag förstår dig rätt är man mest halt på vb men förmodligen på båda?
På så vis låter det ju nästan som han har blivit för hårt verkad. Vilken hov var han mest sned på?
Hovböld... Konstateras ju lättast med visitertång vilket hovslagaren din borde ha. Har hästen någon värme över bakhovarna och är den isf liksidig?

Svar till båda: I första skedet verkade som att han var öm i båda bak, nu är det dock ganska klart att det är vb som är värst (därmed inte sagt att han inte han vara öm i hb oxå). Han stöder helst inte alls på vb i dag:crazy:, är även varmare där och har starkare puls där. Har ställt dom inne i lösdriften med hö nu så att han inte ska behöva röra sig så mycket. Tempade imorse, 39,1 grader.

Det var vb som verkades mest ja.

Som nån av er sa så ja, det kan ju vara att det varit fuktigare så hoven blivit mjukare, sen har jag även ridit mer och intensivare i sommar än föregående år. Behöver han skor så får han naturligtvis det.

Hur som helst så ringde jag vet tidigare imorse, han trodde oxå på hovböld, men rekommenderade att jag får ut hovslagare och öppnar bölden först, antagligen ska det ju ordna sig då. *Hoppas*

Vi får hoppas att det går bra, men jag är osäker på om bölden verkligen är så utvecklad. Men det är ju hovis bra på att se såklart! Har han tid att komma ut till er idag eller?
Lycka till!

Han skulle komma i eftermiddag/kväll, ja.
Men vad gör man om bölden inte är tillräckligt utvecklad då? Ska jag låta hästen hoppa omkring på 3 ben med 39 graders feber? Känns inte helt rätt det heller:(

Om han är så pass halt att han hoppar runt på tre ben så bode ju bölden vara mogen. Men alla gånger är det inte så lätt att skära upp bölderna, det beror på var de sitter.
Min häst har råkat ut för hovböld en gång. Den satt lurigt till så varken vet. eller hovslagare ville verka upp den. Den fick helt enkelt läka ut. Det var inte roligt att se pållen så pass halt. Det tog tre dagar för bölden att spricka upp vid kronranden och sedan var hältan helt över för min häst. Hade de börjat verka hade hon troligen blivit halt för det, och då under en mycket längre tid.
Men förhoppningsvis sitter det lätt til för din häst (om det nu är hovböld) så det bara är att skära upp och trycka ut varet.
Kan ju tillägga att min häst hade ingen feber alls vid sin hovböld, men det är ju också olika.

Jag har just nu en fölunge med hovböld och lite feber. Hon får Finadyne, vilket är både smärtstillande och antiinflammatoriskt

Hon får Finadyne, vilket är både smärtstillande och antiinflammatoriskt

Jo det är ju ett alternativ, men vet ville ju såklart avvakta tills hovis varit ute. Är det så att den ska självläka så kräver jag nog att få nånting smärtstillande åt han.
Är inte kul att se han ha så här ont:(. Det här är ju liksom en häst med plåtmage och stålben som aldrig blir sjuk, men det är klart att när han väl blir det så är han jätteeländig.

Jag tycker fortfarande det låter som att den kan vara för hårt verkad på den hoven. Men din plan att ta ut hovslagare låter bra, även om han inte hittar någon hovböld så kan han slå på dojor bak. Vid minsta misstanke om hälta/ömhet skulle iaf jag slå på dom illa kvickt efter min lilla fadäs :crazy: Om de felbelastar pga ömhet kan det leda till inflammationer (i muskler eller leder) så även det kan förklara hästens höjda temp.

Min kompis har en unghäst som fick en sk hålvägg (har jag för mig att det hette) på sin unghäst förra sommaren..Kan vara något sådant,eller hovböld..

Kanske t.o.m fång av något slag?

Antagligen inte fång,men tycker inte att det ska uteslutas helt heller..

Belastningsfång kan väll sätta sig på ett ben?

Svar till alla: Hovslagaren har varit här nu, han kunde lokalisera ömheten till en punkt i sulan, men trots att han skar så djupt han vågade, hittade vi ingen böld. Så det enda han kunde göra var att slå på skor och sulor på båda bak. Hästen gick ev lite bättre, dock lägger han vikt mest på tån, så då är det väl inte belastningsfång åtminstone?

Han tyckte att vi skulle avvakta två dagar, var han inte märkbart bättre då skulle jag kontakta veterinär igen, så att vi kan öppna ordentligt. Ett annat alternativ skulle vara en muskelskada, höft som slagits snett el dyl, isåfall är det ju ET som gäller.

Hovis berättade om ett liknande fall, där hästen var lite diffust öm i sulan, gick inte att lokalisera bölden. När hästen inte blev bättre på några dar, gick man tillsammans med veterinär ordentligt djupt in i hoven, men hittade ingenting. En vecka senare, när hästen vägrade röra sig alls, åkte man in till Mälarkliniken (vi har ingen klinik på Åland). Under transprten brast bölden och kom ut i kronranden:crazy:. Den hästen tog det två veckor från att den blev halt tills bölden brast.

Jo, det senare fallet som du beskrev är ju inget ovanligt. Så det kan mycket väl vara en böld din häst har. Man får ju väga för och nackdelar med att öppna upp så pass mycket som det ibland kan krävas.
Som du skrev, belastningsfång borde det ju inte vara. Verkar inte ha någon anledning att ha fått det och symptomen för det är ju inte heller densamma.

Hovis sa inget om att han tyckte det var lönt för dig att göra ett joddomslag? Han kanske inte tror på böld?

Hovis sa inget om att han tyckte det var lönt för dig att göra ett joddomslag? Han kanske inte tror på böld?

Nej, det sa han inte att jag skulle göra.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
652
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur