Ömfotad- vänjer sig?

Sv: Ömfotad- vänjer sig?

Okej, kan du ge mig ytterligare synpunkter om jag tar kort på hoven underifrån?

Naturligtvis vill jag att mina hästar ska ha så bra hovar som möjligt, men det är hemskt svårt att veta om hovslagaren gör ett bra jobb. Det är därför jag frågar.

Är det så att man MÅSTE använda rasp runt hoven för att göra en bra verkning?

Jag tycker det är jättesvårt att veta varför hovslagaren gör som den gör, och hur bra det är. Vet inte heller så många andra hovslagare här omkring, tyvärr.

Om jag fotar damens hovar, är det någon av er som kan göra en bedömning?

Jag håller verkligen med dig det du säger! Det är inte lätt att veta om det hovslagaren gör är rätt eller fel :(

Är själv lite deppad nu. Har precis bytt hovslagare pga flytt och tar av skorna som jag alltid gjort på sommaren. Har aldrig varit nåt problem, hästen har kunnat gå överallt när jag lät den gamle hovslagaren ta av skorna.

Men nu! Först å främst runda han inte av kanterna alls utan de var nästan knivskarpa så jag fick själv slipa lite på dem. Å dagen efter han verkat så är hästen jätteöm bara på den vanliga singlen på stallplanen. Jag kan i princip inte rida ut alls nu för hästen ömmar på grus som han både travat å galopperat på innan utan problem.

Fattar inte vad det är han gjort!? Trakterna är mycket lägre än de brukar men framförallt så ser det ut som om han går direkt på sulan uppe i tån och en bra bit ner. Innan har han alltid haft 1/2 - 1 mm från hovväggen ner till sulan. Kan det vara det som är felet? Nån som vet?

Tycker inte hovarna ser bra ut, tyvärr. Dock jättesvårt att se på dessa bilder, vore toppen om du kunde ta underifrån samt från sidan (så man får se trakthöjd, vinkel etc).

På de bilder du satte ut tycker jag att de ser ojämna ut både i höjd och hovform. Dessutom ser det ut att vara alltför skarpa kanter mot underlaget (ingen rundning).

Trakterna är mycket lägre än de brukar men framförallt så ser det ut som om han går direkt på sulan uppe i tån och en bra bit ner. Innan har han alltid haft 1/2 - 1 mm från hovväggen ner till sulan. Kan det vara det som är felet? Nån som vet?

Det kan definitivt vara problemet. En nyligen avskodd häst reagerar nästan alltid iofs, men hovarna ska INTE se ut så som du beskriver vilket kan resultera i att hästen inte blir oöm förrän det är åtgärdat.

Det kan definitivt vara problemet. En nyligen avskodd häst reagerar nästan alltid iofs, men hovarna ska INTE se ut så som du beskriver vilket kan resultera i att hästen inte blir oöm förrän det är åtgärdat.

Suck! Bara att vänta tills de växt ut lite då antar jag :(
Tur är förstås att han inte verkar vara öm i hagen så han lider i alla fall inte där.

Men det där med att en nyligen avskodd häst nästan alltid reagerar stämmer inte på min häst. När gamle hovslagaren skodde av så var det absolut aldrig några problem. Men så lät han förstås bli att ta så himla mycket.

Om det inte hade varit för att jag är livrädd för ishalkan på vintern så hade jag inte haft skor alls eftersom det alltid gått så bra med barfota.

Men det här har fått mig å fundera på vilken jäkla betydelse det har att hovslagaren vet vad han sysslar med! Kanske många hästar som har problem helt i onödan oavsett om de har skor eller inte :crazy:

Om det inte hade varit för att jag är livrädd för ishalkan på vintern så hade jag inte haft skor alls eftersom det alltid gått så bra med barfota.

Men boots går ju att brodda (både Boa och Easy). Eller har ni halkiga hagar också? Våra hästar klarar vintern fin-fint barfota i hagen! :)

:crazy:

Har man isiga hagar så gör man naturligtvis rätt i att skydda hästen mot detta, med någon form av halksskydd. Normalt sett kan de klara sig mycket bra oskott utan ryttare, men är hagarna extrema så för hästens skull någon form av halkskydd.

När man kommer till ridning så är halkskydd ett måste om underlaget är av sådan karaktär, det finns att läsa på DSM och dess hemsida.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 872
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästvård Märkte nu när jag började rida min häst igen (hon har varit skadad) att hon var ömfotad på grus. Hon är inte ovillig till att röra sig...
2
Svar
32
· Visningar
2 495
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka