Ömfotad shettis? Skor?

Mli

Trådstartare
Jag har alltid varit i den tron om att shettisar har bra hovar, även minisar. Men idag upptäckte jag till min fasa att min ena mini ömmar så mkt på grusväg och på stallgången så att han inte ville gå - det har aldrig hänt innan. Men väl i gräshagen och på annat gräs så går han på precis som vanligt. Är lite rädd för fång, ska kontakta hovis och vet. imorgon.

Är det nån här som har behövt att sko sin mini eller vanlig shettis? Undrar vilken hovslagare som känner för det uppdraget...

Sv: Ömfotad shettis? Skor?

När jag hade en shettis som kördes mycket ute på vägen så fick han ha skor. Det svåra var inte att hitta hovslagare utan det var att hitta skor till honom. Men jag tror att det är lättare numera.

Shettisarna som stått här har varit skodda runt om. Inga problem för hovslagaren alls.

Shettisen i vårat stall är skodd runt om. Jag tror ju inte att shettisar är hovisarnas favoritkund pga storleken, men hursomhelst behöver dom ju ändå verkas och jag har aldrig varit med om någon hovis som sagt nej till att sko en liten en. :)

Du gör rätt i att kolla upp ang fång!

vi har haft en del ömfotade shettisar genom åren, kanske inte lika vanligt som ömfotade storhästar men absolut inget ovanligt. vår hovis har väl inte skrattat ihjäl sig men skott har han gjort :angel:

Min shettis hade inte haft skor på sig eller ömmat på 12 år.
Men en dag så började han gå lustigt. Hade ute veterinär för att få undan misstankar om fång eller dyligt.
Men när vi spikat på skor så blev han till och med bättre än vanligt, mer framåt när vi är ute och kör. Sån jätteförändring. Min hovis har inte något alls emot att sko små hästar.

Liten uppdatering om läget

Det var inte fång, han ömmade inte alls när hovslagaren undersökte honom. Jäätteskönt..

Troligtvis har han blivit öm i hovarna i ren ovana att gå på annat än gräs. Även fast jag tycker att det låter lite långsökt. Men jag är nöjd ändå, om vi börjar arbeta honom sen så får vi se om det behövs skor då

Jag tycker som så, att ömmar han ska han ha skor! Inget snack om saken liksom.
Vissa hästar kanske kan vänja sig men jag tycker det är helt fel att låta dem gå och ömma tills de "vant sig". Observera att det inte är någon kritik till dig utan bara min åsikt :)

Finns ju väldigt små barfotaboots också om han nu bara går som sälskap (?), som du kan ta på om han ska ut nån gång.

Han är ju bara öm på grusväg, inte i hagen. Och det har väl hänt typ 5 ggr att jag har tagit ut honom ur hagen det senaste halvåret....:angel: Han är bara fyra så det tar nog nåt år till innan jag ser till att börja träna honom, tills dess går han bara och skrotar på lösdriften.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 355
Hästvård Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: katja
·
Hästvård Jag har ägt min häst i bara ett par veckor. Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år. Innan dess gick...
2
Svar
24
· Visningar
3 316
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka