the_connemara

Trådstartare
Hur mycket behöver man generellt tillföra/dag? Vad får hästen i sig det genom?

Har gett 50 g linfröolja länge vilket motsvarar 30 g omega 3.

Sv: Omega 3

Källa: Vet Eleanor Kellon
Det finns ingen siffra på exakt hur mycket Omega 3 och Omega 6 en häst behöver men det har uppskattats att en häst (antar att de pratar om "normal storhäst" här) får i sig ca 17 gram omega 3 och 4 gram omega 6 per dag om de går på bete.
Detta borde ju täcka underhållsbehovet så jag antar att man får sikta nånstans på den siffran. Med 30 gram om dagen täcker du ju behovet gott och väl.

Mao borde det vara ok att dra ner till 25 g olja om dagen just när de går i sommarhagen på gräs (äter max något kg grovfoder inne på natten, mer vill de inte ha). Min behöver verkligen inte oljan för energins skull om man säger så :p

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
687
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
748
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka