Öm rygg...

Bubbaz

Trådstartare
*Suck*... sadel j*veln har blivit för trång för pållan och legat och tryckt fram vid/sidorna av manken, rider western så då kanske ni förstår vart fram vid manken om man tänker på hur sadeln ser ut. Så nu är hon öm vid/på sidan av maken båda sidor och strax ovanför virveln på länden, där "bakvalvet" på sadeln vilar.

Har ställt av henne och bara promenerar och leker med henne (PNH seven games). Masserar enligt punktmassage metoden, som jag lär ur en bok Friskare häst - genom punkt massage(heter så eller ngt liknande), strechar även, lätt, när vi varit ute och rört oss.
Masserar ibland bara in arnika linement (när jag inte hinner med punktmassagen).
Hon har alltid täcke på i boxen och ett vintertäcke på ute för att hålla sig varm. ;)
Upplever att hon blir mindre spänd under/efter massagen och promenaderna, får som längre steg efter ett tag, så det e ju något positivt :)

Har ni några fler tips som jag kan ta del av, typ egenbehandling, träning etc
Vet att jag borde ta ut ET eller liknande men har inte pengar till det just nu :confused:
Hon ska få en ny sadel förresten, när vi hittat nån som ligger bra osv...kommer inte att lägga på henne den hon har nu här igen rider då hellre barbacka eller inte alls ;)

Tacksam för alla råd jag kan få:bump:

Sv: Öm rygg...

Sitter också med en häst med spänningar på samma ställen, fast av andra orsaker. hade kiropraktor ute igår, och han trodde det var bra om han började jobba så fort som möjligt. Med en passande sadel då, vilket jag iofs inte har just nu... (nere i tyskland på reklammation) Men massage är bra, stretch. jag brukar stretcha ner huvudet mellan frambenen, och sen att han strethar sidorna genom att ta en morot långt bak.
Går promenader just nu, men ska jobba honom i låg form i lugna gångarter. klättra mycket. ska införskaffa ett BoT ryggstycke till honom med. Sen kan man ju jobba med tömkörning och longering.

Vill oxå ha ett BoT täcke men som sagt ekonomin...*suck* Sen lär det nog dröja tills jag får tag i en sadel... e inte alltid så lätt att hitta den typen av sadel man vill ha och som passar...

Skulle gärna longera/tomköra henne men det är hårt och knaggligt ute och e inte sugen att promenera 5 km till ridhuset bara för att "lina" henne lite.. orkar inte stoppa in henne i en transport av samma anledning även om det skulle vara skönt att åka in med henne och låta hon "ralla" av sig lite - e lite pigg nu :smirk:

Ska låna min systers bomfria sadel när pållan blir lite bättre se om jag tar mig ut och kan röra på henne...annars får det blir barbacka tills jag hittar en ny sadel...funderar på en bomfri just nu...

Kom på en sak till:) jag masserar in iprengel på ömmande ställen. Ipren var den som kladdade minst av zon och ipren, därför använt den. det kan du testa.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
666
Senast: tara
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
M
Hästvård Hej! I förra veckan fick jag hem en fullblodsvalack på 8år som jag till att börja med kommer att ha på foder för eventuellt senare...
Svar
11
· Visningar
4 226
Senast: BlueBell
·
Hästvård Lite bakgrundsinfo: Min häst är ett 8 år gammalt halvblod som jag ägt i drygt ett år och som jag tränar dressyr upp till ca LA på. I...
Svar
14
· Visningar
2 036
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama