Om nytt boende....

P

Prisse97

Jag och min sambo har varit och tittat på en liten gård med 5 hk betesmark eftersom den nuvarande ägaren ska behålla skogen omkring finns möjlighet till ännu mera bete. ( fina hagar) Stallet är okej men man behöver renovera boxar gennom att ändra planlösning lite eftersom de är ganska små. Det är ca 2.40 i höjd men det går att ta bort själva loftgolvet så det blir helt öppet upptill. Stallet har fem boxar och en sadelkammare Gården ligger i perfekt läge ca 6 km till lite större samhälle och ca 1 km till lite mindre. Det är 2 km till ridskola och ridhus där jag tränar mycket nu. Det finns många hus runtomkring och stallet där jag har hästen nu ligger alldeles brevid, grejen är den att på det stället vi pratar om har jag hästen på sommarbete om somrarna. HUset är renoverat de senaste fem åren och fint inuti. Det ändajag känner är att huset har tegelfasad och jag tycker inte det riktigt kommer till sin rätt, skulle gärna ta ner teglet och sätta träpanel, ngn som har erfarenhet av detta. Det finns stora uthus på gården och två garage m.m. HUset är på 140 kvadratmeter (känns det stort eller litet för er?) Taket på huset är helt nytt och eftersom ägarna först hade tänkt hyra ut stället borde dem ha det ganska bra iordning eftersom de då hade fått stått för kostnaderna.
Plus är att det är framdragen el och vatten till alla hagar så man behöver inte bära vatten iaf. De ska ha 850 000 för det eller högsterbjudande, snälla skriv vad ni tycker och kommentera kom med kloka råd m.m SNÄLLA!!!!!
Jag vill gärna höra om vad ni tcker om det här med stalltaket, ventilationen blir ju bättre om man tar bort lofttaket men blir det svårare för hästarn att hålla varmt om den kalla vintern eller spelar det ingen roll, vilket alternativ skulle ni föredra, skriv era tankar som dyker upp?
MVH Prisse97

Sv: Om nytt boende....

Tja det är väl normalpris på fastigheter norr om polcirkeln i inlandet :cool: :D :D
För den pengen hade du inte fått mycket här i södern :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Här där jag bor är det lite dyrt för ett så pass litet hus. Alltså sedan beror det ju på hur många man är som ska bo i huset. Jag bor nu på 94 kvm = astrångt för oss med våra 3 barn och alla djur.

Iofs har du fördelen att ha el och vatten ända fram till hagarna så det skulle jag gärna betala lite extra för. Nu vet inte jag vad priserna på betesmark ligger om jag ska vara ärlig. Om huset dessutom är nyrenoverat så bör ni slippa sådana kostnader åtminstone de närmaste 3 åren vilket oxå kan vara värt en extra peng.

Vad det gäller stallet och takhöjden så visst kan man ta bort taket iofs blir det lite kallare men tror inte det blir så jättemycket kallare. Jag har bara haft hästar i kallstall och i det som jag står nu är det ganska lågt i tak men svinkallt. Där jag hade häst för några år sedan var det säkert 3 meter i taket och där var det iofs oxå kallt men mina hästar har klarat sig med ett bra täcke.

Jag skulle ha köpte stället kan jag säga. Jag är just nu beredd att lägga bara 100 000 kr mindre för ett 170 kvm hus och ett stall som nästan måste helrenoveras samt att huset måste renoveras. :) Det är oxå 5 ha mark men skogsmark.

Lycka till!!!

Verkar vara ett bra pris tycker jag. Ställer mig tvekande till att ta ner teglet, skulle nog tro att takstolarna ligger på det.... :confused: Men ta och kolla med en snickare, det är mycket som jag inte förstår, trots att jag gärna vill tro motsatsen :o

Texaz skrev:
Verkar vara ett bra pris tycker jag. Ställer mig tvekande till att ta ner teglet, skulle nog tro att takstolarna ligger på det.... :confused: Men ta och kolla med en snickare, det är mycket som jag inte förstår, trots att jag gärna vill tro motsatsen :o
*Knapplån*
:idea: Kan man inte bygga in teglet då??? Och lägga träfasad utan på??? Vet att några i byn gjort det på sina fasader som har sådana där absetsgrejer i sina fasader.

Stommen är av trä och fasad av tegel, jag vet inte om det har ngt avgörande att inte stommen är av tegel :confused:
Jag tror att kalltak blir bättre, det finns andra förvaringsmöjligheter till hö etc. Dessutom har jag varit uppe på loftet och golvet känns ändå inte särskilt pålitligt mäste jag säga. Plankorna ligger liksom lodrät fastspikade så det är ju bara att ta brt dem, finns såklart stora tjocka träbjälkar under. Dom får ju vara kvar.... :D
Huset har7 rum + kök + två toaletter. Den nea toaletten är en relaxavdelning med bastu och jacuzzi och i källaren finns hobbyrum med golvvärma, golvvärme är det nästan överallt. Detta är ju inte saker jag och min sambo hade lagt pengar på om vi skulle renoverat ett hus, men kan ju va kul och ha...... Uppvärmning vedpanna och eftersom min sambo har skog i sin hemtrakt så får vi gratis ved ( ligger ej långt härifrån) Dessutom är han släkt med de som äger ett stort sågverk här i trakten och det är ju inte fy skan om man behöver virke ;)
I anvisning om huset står det ventilation: självdrag, vad är det ???????
Men usch ibland känns det som hur ska man ha tid att flytta, jag pluggar till lärare och sambon jobbar rätt mycket, men det får la gå!!!!!!!!
Ha hästarna utanför knuten = största lyxen!!!!! :love:

Men det är bara att gratulera!!! Jag tycker ju att det låter som världens kap :) . Stort som attan och relaxavdelning :love: !!! Blir nog bra med fasaden också, verkar ju som att ni har bra kontakter ;) Stort lycka till från lilla mig!

Jag tänker bara - slå till! :) Låter ju som ett helmysigt ställe.

Vi är oxå på jakt efter hus, men här är det högre priser... Skulle jag få fnöken på ett ställe som du beskriver (till det priset) - då skulle jag springa till banken och slå till! :rofl:

GRATTIS!

(Från en lite avundsjuk Norrland. Vill ju oxå hitta ett hus! :) )

Jag skulle absolut ha köpt huset!

Vi köpte ett hus på landet med ladugård, 3 ha åkermark vid en sjö. :love: Vi betalade 380´ för det och vi är nog snart uppe i 850´med alla pengar vi lagt ner på renovering och utbyggnad och ändå är vi inte klara med varken hus eller ladugård. Huset var obeskrivligt när vi köpte. Vi fick verkligen börja om från början. Det fanns varken kök eller golv i vardagsrum.Just nu håller jag håller på att bygga stall och vi inreder utbyggnaden som vi gjorde för 1 år sedan allt eftersom pengarna trillar in. Vi har ca 2,5 mil var till våra jobb men det funkar hur bra som helst.

Att ventilationen består av självdrag menas att det inte finns någon mekanisk ventilation inmonterad i huset utan det är bara drag från fönster/ dörrar som släpper in/ ut luft i huset.

Tack för alla GRATTIS :) Suger åt mig som en svamp.....idag ska vi kolla ordentligt på huset m. mäklare och allt (klockan halv två) KOmmer sedan med uppdateringar :smirk: :crazy: ;) :angel: :banana: :devil: :cool: :o :mad: - vet inte hur man ska va:) Blanade känslor om man säger så....:)

Hahahaha :rofl: :rofl: Är det lite nerver som spökar, eller?? Vore kul med lite bilder, iallafall om ni bestämmer er för att köpa. Håller tummarna för att allt går vägen, det är kul med egen gård :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 653
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej på er alla kloka nu behöver jag råd! Igår var jag och min sambo ute och kollade på en gård. Gården ligger kanonbra, lite skog hör...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama