Om jag tävlar på ridklubb xx får jag inte rida i "vår" ridklubbs ridhus...

bapro

Trådstartare
Varför?!
Jo Ridklubb xx har ringorm på ett par hästar i sitt ridskolestall.
Tävlingsveterinär samt distriktet har ändå godkänt att tävlingen genomförs efter som att det är STALLET som är isolerat & inte ridhuset. Uppstallningen sker i ett gäststall 100m bort som inte används av ridskolan.
Jag var helt inställd på att åka till tävlingen, men då jag igårkväll skulle rida i ridhuset (på ridklubben som jag bor granne med) så fick jag veta stränga besked att om jag åker till ridklubb xx och tävlar får jag överhuvudtaget inte vistas på deras anläggning sedan...

Que? Jag förstår försiktighetsåtgärden & jag förstår att de ridskolehästar som skulle iväg & tävla inte får åka pga riskerna, men JAG är ju överhuvudtaget aldrig in i deras stall...
Och det är ju INTE en luftburen smitta. Att förbjuda mig att komma in i stallet kan jag förstå, men att förbjuda mig att rida i deras ridhus???
Att min häst som eventuellt kan ha fått med sig nån spor av ringorm som hoppade upp från golvet i ridhuset på klubb xx & satt sig på henne & sedan sätter sig i nästa ridhus ett par dagar senare??

Jag kommer troligtvis att åka på tävlingen i af...
"Alla andra" från närliggande ridklubbar får ju åka... bråkar de får jag väl rida ute 3 veckor efter att jag varit där med denna hästen då...
Finns nämligen akut dåligt med tävlingar häruppe just nu & nästa tävling är om en månad 37 mil bort... *suck*

Vad skulle ni ha gjort i denna situation och hur smittsamt anser ni ringorm vara, genom luft & ridhusbotten???

(p.s ursäktar ifall tråden hamnat fel, för jag hade ingen aning var jag skulle lägga den) :blush:

Sv: Om jag tävlar på ridklubb xx får jag inte rida i "vår" ridklubbs ridhus...

Ingen som tycker något? :cry:
Vad skulle ni ha gjort?
Hoppat över tävlingen eller åkt & sedan tränat hästen ute i tre veckor? Är det bara jag som tycker att det är överdrivet eftersom tävlingen är godkänd av veterinär & distr.?
:confused:

Jag ahde åkt, veterinär har ju gett klartecken.

Om veterinären har gett klartecken så tycker jag absolut att du kan åka. Som jag har förstått så smittar ju bara ringorm vid direktkontakt djur - djur, djur - människa eller människa - människa. Att det skulle vara några sporer som flyger omkring i luften och landar på din häst som sedan tar dem med sig tillbaka till stallet och smittar andra låter ganska otroligt!

FÅr De GÖra SÅhÄr?

uppdatering...
Åkte på tävlingen i af, trots klubbens hot & har inte vistats på deras anläggning med hästen som jag var & tävlade med. :devil:

Nu är att det är en ny tävling om en om en och en halv vecka som jag vill åka på och det lustiga är ju att jag FÅR åka och tävla...
Liksom alla andra av länets ekipage som var på den aktuella tävlingen .
Men jag får INTE träna på min ridklubb...
FÅR DE VERKLIGEN GÖRA SÅ HÄR? :cry:
Hitta på egna regler, när distirikt & veterinär godkänt en tävling att jag inte får träna i deras ridhus för att jag varit där & tävlat ???

FRÅGA 1: Behöver hoppträna min häst åtminstone en gång innan jag åker på tävling, ska jag prata med dom, eller betala engångsavgift för att träna på en annan klubb (5 mil bort)???
Vad skulle ni ha gjort?

FRÅGA 2: Jag har varit och tränat i ridhuset med min andra häst (som alltså INTE varit och tävlat) men nu börjar det pratas om att jag inte ska få rida den hästen i ridhuset heller, eftersom att min andra häst varit på den aktuella tävlingen och mina hästar står i samma stall.`Är detta verkligen rimligt??? De har satt upp lappa i ridhuset där det står att "Det går ringorm på ridklubb XX, de EKIPAGE som ändå väljer att åka dit får inte vistas på klubbens anläggning"
Det står alltså ekipage, vilket innebär att det inte borde gälla hästen som inte tävlat... Eller??

FRÅGA 3: När kan jag räkna med att få rida där igen, de kan ju inte stänga ute mig resten av livet... 3 veckor är ju vad som anges på hästägarförsäkran när man anmäler till tävling och det borde väl vara samma.??
Ska påpeka också att det lustiga är att hon ju inte "stått uppstallad i stall där smittsam sjukdom mig veterligen förekommit" (hästägarförsäkran rör ju alltså inte mig egentligen) Vi har ju bara tävlat i deras ridhus...

Jag tycker att jag har gjort mitt då jag
försäkerhets skull har tvättat både jackor osv som följde med på tävlingen samt de täcken hästen hade på sig & hästen har ju INTE RINGORM.

Får alltså åka till vilken klubb i länet som helst & träna mina hästar, samt åka och tävla, men får inte rida i ridskolans ridhus som jag bor granne med...

Jag tror mig ganska säkert veta att detta är ännu ett sätta att frysa ut mig från klubben, för de verkar uppenbarligen inte vilja ha mig där då jag är den enda som inte står uppstallad där som tränar där flera dar i veckan... så jag har aldrig varit "en i gänget" och jag för höra bakvägen att vissa personer tycker att jag inte borde få rida i ridhuset när de somm står uppstallade på ridklubben (privathästar) tränar, eftersom att de givetvis ska har förtur.
Ridhuskortet ingår i deras stallhyra, jag betalar en tusenlapp/termin för att få nyttja ridhuset & är medlem, dessutom aktiv genom att jag sitter med i TS... Varför ska jag då inte ha samma rättigheter som alla andra..? :eek:

Snälla tyck till, ni som orkat läsa röran, vet allvarligt talat inte vad jag ska göra och känner mig för tillfället ganska deppig efter allt strul... Och just det att jag aldrig kännt mig välkommen på denna ridklubb...
Vill höra även om ni inte håller med & är av nån annan åsikt...
Tusen tack på förhand till alla som tar sig tid att läsa & svara...
:banana:
MVH

Du skall rida i ridhuset där du löst anläggnings avgift tills de skriftligt meddelar om att du inte får detta och varför samt vem som står för det beslutet. När de gjort så, vilket de kanske inte alls gör.... får du begära en förklaring som håller rent juridiskt. De får alltså ta fram en veterinär eller dyl. som vidhåller att de har rätt att utestänga dig från anläggningen. Om de inte kan detta får du gå vidare, då är det vuxen mobbning och då skall det anmällas i vanlig ordning. Det är därför ytterst viktigt att någon eller några personer står för beslutet att du inte får rida på anläggningen!
Behöver du rättshjälp får du vända dig till konsument ombudsmannen, då du köpt ditt ridhuskort, samt ditt försäkringsbolag.

Det finns bara ett språk som fungerar vid tvister av detta slag och det är att ta det högre upp! Va inte rädd för att göra det som är rätt, okunniga hästägare i flock har vi alltför många av i detta land!

Stå på dig!!

Jag frågade en ridlärare om beslutet & då sa hon att det var styrelsen som bestämt det...
Vad ska jag kräva då, styrelsens underskrift?? Att dom skickar hem papper till mig ? :confused:
Kan jag själv ringa och prata med ortens veterinär & få en backup av honom, eller är det bara dumt i nuläget...
Tänk om han håller med dom :eek:?
MVH

Liknande trådar

Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama