Om alla människor i världen

Status
Stängd för vidare inlägg.

mimus

Trådstartare
fick bestämma själva....
Då skulle det bli KAOS!!

Sa min snart 9 årige son i gårkväll när vi låg och snackade i sängen.:love:

Vad säger man om det?
 
Sv: Om alla människor i världen

Va go han är mimus!!!:love: :D :bump:
Ja,barn säger så kloka saker ibland!!
 
Sv: Om alla människor i världen

Om inte annat är han väldigt filosofiskt lagd.

Men jag kan inte låta bli att fundera på hur han har kommit fram till detta:idea:
 
Sv: Om alla människor i världen

Ja, de gör det.

Jag får ofta höra genomtänkta funderingar.
Ibland så att jag inte ens finner ett svar.
 
Sv: Om alla människor i världen

Intressant, skulle jag nog säga. Och fråga mer. Jag fattar inte alls vad han menar. Vad är det man inte ska få bestämma själv?
 
Sv: Om alla människor i världen

Jag frågade mer, men fick till svar.
- Jag bara vet det.....

Funderar med på vad det är man inte skulle få bestämma, eller få bestämma själv.

Till saken hör (kanske) att han är väldigt lättsam, men gillar att förhandla.
Vi har aldrig behövt sätta olika gränser för honom, typ som kompisarna har.
Datortid, läxtid, måste gå ut på helgen, städa rummet mm.

Han funderar över det.

Likaså använder vi inte "bestraffning" ex, att om man inte städar rummet så får man ingen veckopeng, (han får sin oavsett)
Eller vill man inte göra läxan så ska man heller inte få sitta vid datorn. osv.

Häromdagen hade han tjafsat med sin tjejkompis, de var osams så när mormor hämtade honom så bad fröken att de skulle prata om vad som hänt.
Sonen beskrev klart och tydligt händelse förloppet, men avslutar med att säg inget till mamma och pappa, för då får jag utegångsförbud.

Sambon och jag skulle aldrig ens tänka TANKEN.
:o

Söker han gränser tro?
Fast han inte behöver?

Han gnölar som alla andra barn över städning, läxor, borsta tänder mm, men jag har aldrig sett det som en svårighet att få honom att genomföra det ändå.
Vi hjälps åt och har ofta väldigt skoj.
 
Sv: Om alla människor i världen

Fick ett exempel i dag när jag frågade en gång till.

Om en jägare sköt när han ville och hur mycket han ville, då skulle älgarna dö ut, och det blir ett slags KAOS.
:idea:

Sen sa han mamma- kao, det blir ko på engelska.:rofl:
 
Sv: Om alla människor i världen

mimus skrev:
Sonen beskrev klart och tydligt händelse förloppet, men avslutar med att säg inget till mamma och pappa, för då får jag utegångsförbud.

Sambon och jag skulle aldrig ens tänka TANKEN.
:o

Söker han gränser tro?
Fast han inte behöver?

Han kanske läst nån bok, sett nån film eller hört nån prata om utegångsförbud? Och tyckt att det verkar lite coolt. Vad jag förstår är det bl a därför ungarna gillar Harry Potter - för att det är så strikt på trollskolan.

Jag tycker det verkar som om ungar gillar gränser. Det ska alltid finns några små skitregler man kan bryta mot och få utlopp för sitt testa-gränser-behov, tycker jag. Konsekvensen behöver inte vara stor, bara så att man vet att någon ser en.
 
Sv: Om alla människor i världen

havreflinga skrev:
Han kanske läst nån bok, sett nån film eller hört nån prata om utegångsförbud? Och tyckt att det verkar lite coolt. Vad jag förstår är det bl a därför ungarna gillar Harry Potter - för att det är så strikt på trollskolan.

Jag tycker det verkar som om ungar gillar gränser. Det ska alltid finns några små skitregler man kan bryta mot och få utlopp för sitt testa-gränser-behov, tycker jag. Konsekvensen behöver inte vara stor, bara så att man vet att någon ser en.

Det håller jag med om.
En "skitregel" hos oss är att man ska gå och lägga sig vid 21-tiden.
:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 439
Senast: Destiny_D
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 571
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 656
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp