Olika underlag för olika ändamål?

M

Molly80

Ja, det har jag nu förstått att det brukar (ska) vara. Det är inte något jag har tänkt så mycket på, så skulle någon vilja förklara lite för mig?

Jag förstår ju att man inte vill ha för halt underlag när man hoppar t.ex. Men hur vet man vad olika underlag har för egenskaper, och vad som passar till vad?

Sv: Olika underlag för olika ändamål?

Är det ingen som kan förklara?

Lite enkla förklaringar.
Om man ska ha ett bra underlag för hoppning så ska det tåla att man hoppar samma hinder flera gånger utan att det blir löst så att hästarna ing får fäste. Samma att det ska gå att svänga på i högfart utan att hästen tappar fästet.
För dressyr behöver man ett jämt underlag som ger samma svikt över hela ytan. Det ska inte vara för löst så att det blir tungt för hästen.
För körning (trav) vill man ha ett snabbt och jämt underlag som blir uppsprunget utan att sulkyn kan rulla jämt efter hästen,

Tack för svar!!!

Vad är det som skiljer en hoppbana från en dressyrbana underlagsmässigt?

Fler som vill förklara mera?

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
678
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 562
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna