Olika prissättning på sto-hingstföl.

SelfPossessed

Trådstartare
Vet inte om det redan finns tråd om detta, men som rubriken lyder: vad tycker ni om att en hingst har olika levande fölavgift beroende på kön?

Sv: Olika prissättning på sto-hingstföl.

Jag tycker det är helt okej, om hingstägarna får fler ston på grund av det är det ju liksom bara att gratulera, vi bokade Enjoy Lavec förra året som då hade en väldig stor skillnad mellan sto och hingst. Hade det blivit hingst hade vi varit nöjda då hans hingstar gått betydligt bättre än stona, då hade vi troligen sålt avkomman. Hade det blivit ett sto hade vi varit ännu nöjdare då vi hade behållt, satt i träning och uppskattat att avkomman fått ett vettigt avelsvärde om några år. Nu blev det ingenting, men det är en annan historia...

OM man ser till vad uppfödaren får för ett stoföl(herregud det finns ju många på auktionerna idag som inte ens kollar in ston) och vad de tjänar på banan, är det ju inte mer än rätt att hingstägarna får ta en del av smällen med. Att få ett stoföl alltså,

Jag är inne på samma linje som er, att det är possitivt.:)
Skälet till att jag undrar är att diskussionen kom upp i helgen bland ett gäng uppfödare (stora som små) och någon tyckte det bara leder till att ytterligare sänka värdet på ston genom att öppet "erkänna" att stona har sämre värde.

Men faktum är ju att man får sämre betalt för ett sto och att de generellt springer in mindre pengar, så jag vet inte om jag köper det argumentet.

Någon som håller med om att det är fel med olika priser (och i så fall varför) eller borde kanske de flesta hingstar följa Enjoys exempel?

Jag tycker att fler hingsthållare/ägare borde följa exemplet. Det är ett faktum att man får sämre betalt för stofölen.

Jag håller med. Har sett detta på flera kallblodshingstar i år och tycker det är positivt!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 153
Senast: linnsan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka