olika färg på "samma" zink?

Nominous

Trådstartare
Alltså har någon varit med om detta? Beställde nytt zink från polen och det ser inte alls ut som det jag haft innan. Det mörka är det jag haft innan ottch nu fick jag helt plötsligt nåt ljust pulver som väger hälften så mycket.. Har beställt 1000g båda gångerna och nu var förpackningen dubbelt så stor dessutom. Gamla zinket är väldigt tungt i förhållande till detta.

Finns det zink som är ljust med? Beror det på källan eller har jag fått fel?

20140322_212927_zpsqj4vuf1q.jpg

20140322_212953_zpsv6hc5p8l.jpg

Sv: olika färg på "samma" zink?

Har hittat förklaringen, den mörka är oxid och förmodligen förpackad i fel etikett.

Amen kära nån! Ska man inte kunna lita på vad man köper?

Zinket jag köpt har sett ut som på den nedre bilden. Är du säker på att det är zink över huvud taget i den övre? Liknar koppar. Har du meddelat Marcin?

Har du någon kemisk formel på förpackningen. När jag använder zinkoxid (som keramiker) är det ett vitt, väldigt lätt pulver ZnO. Det kallas också för zinkvitt och används för att göra vit färg. Det fu har är kanske något helt annat?

Amen kära nån! Ska man inte kunna lita på vad man köper?

Zinket jag köpt har sett ut som på den nedre bilden. Är du säker på att det är zink över huvud taget i den övre? Liknar koppar. Har du meddelat Marcin?

Jag tror det är zink den övre också. Om man kollar på bilderna på hemsidan så ser oxidet ut exakt som detta.
Min koppar är grön, detta är mörkt brunt. Ser att bilden förvränger färgen lite, tog med blixt i ljus skål. Men irl så är det övre pulvret mörkbrunt, inte åt det gröna hållet som det ser ut på bilden. =)

Har du någon kemisk formel på förpackningen. När jag använder zinkoxid (som keramiker) är det ett vitt, väldigt lätt pulver ZnO. Det kallas också för zinkvitt och används för att göra vit färg. Det fu har är kanske något helt annat?

Hittade detta på hemsidan:

Oxid: ZnO

Proteinat: C10 H12 O8 ZnN2 Na2

Står dock inga kemiska formler på förpackningarna.

Proteinat är mineralsalt kelerat till aminosyror eller ett protein. Man kan använda olika aminosyror eller protein och detta påverkar färgen.

https://www.google.se/search?q=zinc..._TA&ved=0CAoQ_AUoAg&biw=1440&bih=772#imgdii=_

Hmm okej. Men det mörka är suuupertungt i jämförelse med det ljusa och om man jämför med bilderna på hemsidan så ser det precis ut som oxidet. det är samma färg. Och proteinatet ljust.
Jag beställde 1000g båda gångerna och det mörka var kanske 3-4 dl medan det ljusa är nästan 2liter. Så det skiljer enormt mycket på vikten!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 554
Senast: Ramona
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar