Oldtimer sadel

crax

Trådstartare
Fler sadelfrågor, snart spyr ni väl på oss gröngölingar ;)
Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel, har kollat på en miljard modeller och helt enkelt fastnat för ranch-sadlarna. Det är precis en sån jag vill ha, en med stort horn med läder lindat runt, gärna old-timer utseende.

Nu till frågan, är det ett helt urkorkat sadelval för en western-nybörjare utan några som helst ambitioner att jobba med kor eller annat, mest tänker rida långa turer i skogen och träna lite för instruktör?
Kommer jag bli retad:o, som om jag kommit på en hoppträning för Malin Bayard i en dressyrdadel, när jag kommer på lektioner?

Sv: Oldtimer sadel

Så här hade jag gjort:

Välj den sadeln som ligger bäst på din häst o är skönast o rida i, det är det bästa valet. Köp kvalitet så att den håller länge. Vill du sen tävla på hög nivå, ex SM, EM, VM, så kan du ha en tävlingssadel som komplement, som du har på tävlingsbanan enbart, anpassad för "din" gren, om det nu är pleasure eller roping.

Är det någon som skrattar åt ditt sadelval, så säger det väl mer om honom/henne.....

ps jag hade inte valt old-timer, men det är för att jag inte tycker dom är snygga, smaksak bara. Och så har jag fått för mig att de är kortare, dvs mindre anläggningsyta, dvs sämre tryckfördelning. men det kan vara en missuppfattning...

Senast ändrad av en moderator:

Smaken är som baken, och tycker du att det är en sadel helt i din smak och som passar bra är det bara att klippa till med ett köp..:)

Oldtimer sadlarna har ju en annan stil rakt igenom än de "vanliga" sadlarna som man oftast ser idag. Mest så tänker man ju på hur sitsen är uppbyggd, men för att träna lite allmänt ska väll en sån fungera bra. Men kan tänka mig att den låser länden på dig rätt mycket vid olika övningar. Men kanske ger dig en bättre sits i skogen.. så bolla lite... det är ju en rätt så stum modell på sadel så att säga..:)

Självklart kommer jag se till att sadeln först och främst ligger bra på hästen och att han trivs i den. Sen ska den vara skön för mig och sist vara snygg.
Jag har erfaren hjälp med att kolla så den passar hästen.
Jag vill bara vara säker på att det inte är ett korkat val att välja med ögat också. Det är ju trots allt ett ganska ansenligt antal tusenlappar som skall investeras i sadeln...

Vet du med dig själv att du kommer trilla in mer och mer på träningar, kanske även tävling så kanske du skulle välja en annan modell på sadel för att inte hämma dig på något vis, beroende på vilka grenar du skulle vara intresserad av, men annars kan du allt välja med ögat. Det tycker jag. Huvudsaken du känner dig komfortabel i din sadel, sen spelar det ingen roll vad det är för modell. Glad häst, glad ryttare, ett perfekt ekipage..:)

Både jag och min sambo har Wade sadlar på våra hästar. Våra har stora horn och rund skirt, dom sadlarna kallas ibland också Ranch eller Oldtimer sadlar. Min är en McCall Lady Wade sadel som ligger otroligt bra på väldigt många typer av hästar. Bommen i sadeln är lika lång som i dom flesta andra typer av sadlar men skirten är något kortare. Vill man tävla reining och pleasure är inte en Wade sadel rätt val men annars fungerar den utmärkt och är bland det bekämaste man kan rida i både för ryttare och häst eftersom dom är gjorda för arbetande cowboys som sitter i sadeln många timmar varje dag. och precis som övriga vill jag ge dig rådet att köpa en riktig kvalitetssadel, sköter man den rätt håller den i 40-50 år. Lycka till! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka