Olaga intrång?

M

meiam

Kan hända att Bonden och drängen räddade livet på hästarna igår.. De upptäckte vid niotiden igårkväll att en svartklädd man i uppskattningsvis 20årsåldern tagit sig in i hästhagen och stod bara en bit från hästarna. Hagen ligger undanskymd ute på en stor åker och löper paralellt med kornas beteshagar, långt ifrån allmänväg och ett hundratals meter bakom bondgården. Det finns ingen väg som går dit, så man kan inte bara ha "vägarna förbi" och man måste korsa stora åkrar och en skogsdunge för att ta sig dit. Det är blött och lerig stundtals med mycket övergödd jord, ni vet så dikena blir roströda..

Bonden hade iakttagit mannen ett tag för att se vad han tänkt göra, då det förra året inträffade något liknande, en svartklädd man med någon udda böjelse som var påväg in till korna...
Då mannen såg att han var upptäckt hade han hukat sig och dragit kapuschongen över huvudet, och när drängen också upptäckt honom hade han ropat och frågat vad han gjorde.. Mannen hade då sprungit bakom ett buskage och försökte gömma sig och då det gick upp för drängen vad som kunde vara i göringen så vrålade han "Är du knäpp eller??" och började gå mot mannen, och mannen sprang iväg mot skogsdungen med bonden och drängen sprang efter.. Där någonstans gömde han sig och de letade efter honom länge, vi hämtade schäfern och släppte henne där för att se om hon kunde spåra mannen.. Vi vet att han inte hann någon annanstans än till skogsdungen då det är helt öppen åkermark runt omkring så hade han sprungit där hade de sett honom...

Jag själv bor ungefär en km från lösdriften och någon timme senare hojtar en kompis att det gick förbi en svartklädd kille som var jordig om benen.. och kompisen såg vem denne var och kunde säga vad han hette... jag som hade tjejkväll till desperate drog med en tjejkompis och skulle jaga ifatt honom.. jag var såå förbannad.. vi kom ikapp honom och upptäckte att han var påverkad av något (är rätt säker på droger) men vi frågade ut honom och han försade sig en gång genom att säga "ja och det skulle ha varit mot ****(bya-namnet)?" men vi hade ju inte sagt något vilket plats det gällde..
han visste inte varför han hade rost-jordiga kläder och nekade till att han ens gått efter byavägen eller att han varit i någon djurhage.. jag vet vem hans föräldrar är och vars han bor så skällde vi ut honom och varnade att det blir polissak av det här om vi ser honom i hagen en gång till.. sen börja han gå och vi lät honom gå.. han hade stora kläder så jag såg inte om han hade nått vasst föremål eller kniv på sig och jag var i valet och kvalet om jag skulle ha ringt polisen redan då eftersom han ändå är minderårig (17) och påverkad men här i norr är det låånga ledningar för polisen, kanske inte bland de värsta men det finns inte obegränsat med poliser här. och ja jag vet att det var dumt att jaga ikapp honom då dom kan bli aggresiva och sånt men jag hade inget val och vi var ju dessutom två..

Så min fråga är om det kan klassas som olaga intrång då han inte hann skada hästarna? Ska man anmäla att han varit i hagen så det finns i registret eller är de bara onödigt? Om han skulle skada hästarna eller korna, vad blir det för brottsrubricering då? Vad är straffet?

Fy f*n vad det finns sjuka människor!!!

Sv: Olaga intrång?

Kanske inte göra en anmälan...fråga polisen vad dom tycker, men jag skulle i allafall prata med polisen så att det finns dokumenterat. Om det skulle hända igen, hos dig, eller någon annan så har polisen något att nyssta i.

Förstår att du blev förbannad. Det finns inga gränser för vad man skulle göra med en sån person om man tog dem på bar gärning. Tillhör samma kategori som pedofiler...

Jag tycker det är väl värt att anmäla. Det kommer inte att leda till något då han inte bevisligen gjort något brottsligt men hamnar det i arkiven så kan det ju som Boop säger vara till hjälp i framtiden. Att gå genom en hage är inte otillåtet på något sätt men var han hög som ett hus är ju det något att hänga upp en anmälan på.

Det finns inget du kan anmäla direkt, du inga bevis på att han var påverkad och han får ju röra sig i en hage om han vill. Om du vet vem det är så ring hans föräldrar. Jag tror inte att det hjälper så mycket men det kanske skrämmer honom lite så att han håller sig borta. Jag hade ringt och rådfrågat polisen, men jag tror inte du kan göra en anmälan.

Tyvärr så har han ju gjort något annat brottsligt än då möjligen använt droger. Så det finns inget att anmäla i det här fallet.
Han har enligt allemansrätten full rätt att röra sig på marken och i hagen så länge han inte stör djuren, vilket han inte gjort i det här fallet.

Är det inte så att man har rätt att passera genom en hagen för att ta sig till annat område, men man får inte uppehålla sig där eller gå in i hagen om det inte är nödvändigt för att ta sig vidare?

Nix om du inte stör djuren så får du till ock med tälta en natt i hagen enligt allemansrätten Om det sedan är lämpligt är en helt annan sak. Men om djuren inte är oroade och man stänger grindar efter sig och inte bryter grenar eller gör andra skador är det helt OK att stanna i hagen. Du kan ju t ex gå och plocka svamp eller bär där.

Jag skulle gjort en anmälan, dels för att få det dokumenterat och dels för att polisen ska få upp ögonen för den här unge mannen (om de inte redan har det). I anmälan skulle jag även namnge pojken/mannen som utpekad person. I ditt fall leder det med säkert inte till något men det kan ju vara någon annan som råkat ut för liknande saker där han "löpt linan ut" och då kan ju din anmälan där han namnges vara lösningen.

I det här fallet är det snarare till din/drängens/bondens nackdel att blanda in polisen...

Ni har satt hunden efter en strackars oskyldig (inte vad jag personligen skulle anse, men det finns andra slags människor här i världen) förbipasserande yngling som var ute och plockade fåglar och tittade på svampar... eller om det var tvärtom ;) och sedan skällt ut vederbörande och ställt märkliga frågor - vad som är ett hot är en subjektiv bedömning och avgörs mest om offret har kännt sig hotad eller ej, så ynglingen kan ju ha upplevt er som hotfulla :grin:

Kort sagt så har du mera att förlora på att blanda in polisen i det här läget än vad du kan tänkas att uppnå.

Det låter hemskt att säga det men i det här fallet så är rättsystemet på den drogande snorvalpens sida, inte eran.

Mitt eget högst inofficiella råd är att ni, förutsatt att det är helt 10 000% säkert att ni har rätt person, ser till att ni är så få som känner till det inträffade som möjligt och att ni helt enkelt skrämmer vettet ur snorvalpen så att han inte vågar visa sig i grannskapet igen.

Om ynglingen missbrukar så är det ju till eran fördel om ni skulle misslyckas med skrämmandet, då är det ju bara att blåneka om han "skvallrar" och han har ju då avsevärt lägre trovärdighet än vad du och bonden har :angel:

Vad är det du hade tänkt anmäla?
För att polisen ska kunna ta emot en anmälan så krävs det ett brott av något slag.
Det man skulle kunna göra är att lämna in ett tips till polisen om den här personen. Det kan man bland annat göra genom att ringa 112 och uppge narkotika tipset. Men det finns inget att anmäla i det här fallet.

man kan ju alltid försöka anmäla honom för försök av övergrepp mot djur eller ngt sånt, det räknas ju som djurplågeri.
min kompis var en gång inne på en sida som heter talk to strangers eller ngt sånt, där var det en som pratade om sexuella böjelser, och frågade om hon kände nån som hade ponnyer på lösdrift på natten och sånt, hon stängde av konversationen välldigt snabbt. fy f**n vad äkliga människor det finns!

Men snälla...

Försök till övergrepp på djur??? Anmäla "försök till djurplågeri"???
Baserat på vad exakt?
en svartklädd man i uppskattningsvis 20årsåldern tagit sig in i hästhagen och stod bara en bit från hästarna

Han gjorde ingenting annat än att han stod en bit från hästarna och det kan man aldrig någonsin få till "försök till övergrepp på djur", hur suspekt man än anser att han var.

Jag skulle gjort en anmälan, dels för att få det dokumenterat och dels för att polisen ska få upp ögonen för den här unge mannen (om de inte redan har det). I anmälan skulle jag även namnge pojken/mannen som utpekad person. I ditt fall leder det med säkert inte till något men det kan ju vara någon annan som råkat ut för liknande saker där han "löpt linan ut" och då kan ju din anmälan där han namnges vara lösningen.

Anmäla vad:confused: Har han bara stått där gäller allemansrätten såvida han inte har förstört något eller släppt ut djuren ur hagen eller så:confused:
Vad ska man anmäla personen för?

Men däremot kan man ju ringa polisen och berätta vad som hände och hoppas att de kopplar ihop det med ev andra händelser, och på så sätt får lite mer info som kan hjälpa dem vidare om de redan har liknande anmälningar.

I det läget som beskrivs tror jag nog snarare (tycka vad man vill om det..) att det är den unga pojken som kan anmäla påhoppen och beskyllningarna :cool:
Eftersom ingen har sett honom göra något olagligt.

Polisen har en skyldighet att upprätta en anmälan om någon begär det. Brott eller inte, en polis får aldrig neka någon att lämna en anmälan för då begår de tjänstefel. Däremot man kan brottsrubricera den med "Ej brott", då har man en anmälan där det framgår att gärningen ej är brott men där man ändå registrerar händelsen.

Polisen har en skyldighet att upprätta en anmälan om någon begär det. Brott eller inte, en polis får aldrig neka någon att lämna en anmälan för då begår de tjänstefel. Däremot man kan brottsrubricera den med "Ej brott", då har man en anmälan där det framgår att gärningen ej är brott men där man ändå registrerar händelsen.

...och vad vinner man på det?
Det ju hela frågan vad vinner man på att göra en anmälan som inte är ett brott? Mer än möjligen minska sin egna chanser att anses som trovärdig den dag det verkligen har begåtts ett brott.
Lämnar man istället ett tips/information på ett sakligt sätt och det finns relevans för det så blir det en helt annan sak som handläggs annorlunda.

Fast din trovärdighet hos polisen minskar knappast för att du gör en anmälan. Det är skillnad om det är en rättshaverist som ringer i tid och otid för att göra anmälningar stup i kvarten. Jag fick en gång ta emot ett samtal från en tant som ville anmäla sin katt för den pinkat i blommorna, en sån kanske man inte tar på allvar men en vanlig Svensson med iakttagelser brukar inte viftas bort.

Och vad har du att förlora på att göra en anmälan? Visst du kan lämna ett tips eller se till att det skrivs ett HR (Händelserapport) men informationen i dessa tips sprids inte alls på samma sätt inom myndigheten och en anmälan gör. Det gör att den utredare som sitter med ev redan befintliga ärenden på den aktuella personen kanske aldrig nås av tipset. Görs en anmälan sker en samordning och den info du lämnat ramlar inte lika lätt mellan stolarna.

Och i regel så ringer människor för lite in och berättar/anmäler sina iakttagelser eller upplevelser. Information som kan verka vara oviktig för dig kan vara väldigt viktig för polisen. Det kan antingen stärka misstankar mot en person eller göra så att personen helt avskrivs.

Och varför inte nyttja polisen? Polisen finns inte där för någon självuppfyllande syfte utan den finns där för att hjälpa och serva allmänheten.

På vilken grund tror du att han var ute efter att skada hästarna? Även om han inte var nykter? han har rätt att uppehålla sig i hagen så länge han inte stör djuren, och att stå en bit bort och titta på dem är inte att störa. Jag förstår att han inte ville prata med er efter det bemötandet han fick. Att prata lugnare hade nog lett till en vettigare reaktion och ni hade kunnat TALA med honom. Att någon vrålar är du knäpp eller är ganska hotfullt, som påpekats tidigare.
Det finns pervon JA, men ALLA som går in i en hage är inte pervon. Har ni dokumenterade övergrepp på djur i närområdet, annat än att någon gått mot korna?

Hej
Självklart ska ni berätta för polisen vad som hänt. Ingen normal människa beter sig på det sätt bonden beskrev. Kanske tänkte han göra något, kanske inte. Men om något händer i framtiden så finns det i alla fall någon (killen i detta fall) att kontrollera.
Man behöver inte göra en polisanmälan, som läggs ned direkt eftersom det inte finns anledning anta, att ett brott förövats. Däremot kan man ringa in och lämna uppgifterna som skrivs som ett underättelseuppslag, och som någon sa tidigare samordnas av en underättelseavdelning som sprider tipset till berörda avdelningar inom polisen. Vad vet vi, kanske begick han brott under natten som inte ni känner till?
Det är bra att man reagerar och konfronterar tycker jag, men man ska vara försiktig, mest för sin egna del.
Lycka till
mvh Leolina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka