Okonventionell hjälpgivning

Inna

Trådstartare
När jag läser inläggen på detta forum så funderar jag mycket på hur man gör för att "handikappanpassa" en häst. Jag menar, graden och arten av de anpassningar som krävs är ju så ofantligt varierande..

Inom ridningen finns ju ett relativt väl samstämt sätt att ge hjälper som inte skiljer sig så mycket mellan de olika disciplinerna, men hur fungerar det inom handikappridningen?

Är det möjligt att ha ett liknande system? Och hur fungerar det på tävlingar där lånehästar måste tillhandahållas?

Lite luddigt inlägg kanske, men det jag egentligen undrar är nog vilka olika hjälpgivnings-system som ni har stött på.. Kan alltid vara spännande att höra då jag är övertygad om att man behöver nya tankar och metorder då och då..

Jag jag vet inte hur de gör på tävlingar på låne hastar för jag har aldrig ridit någon handikapptävling. Tävlar jag så gör jag det på min häst. Hur man handikapp anpasar en häst är nog väldigt olika från ryttare och häst.
Jag har gort så att jag oavbrytet tränar på läskiga saker. Han hoppar inte längre då han blir rädd utan han stanar upp och frågar mig om vi skall bli rädda.Vad jag behöver är en häst som är lyhörd och går fram överallt och som jag kan lita på. Idagsläget så skulle jag aldrig tveka på att min häst inte skulle gå ditt jag vill.
Jag rider även min häst mycket på rösten Jag använder mig av desa komandon:
Forword:framåt skritt
Trott: trav
Left: Vänster gallopp
Right: höger gallopp
Esy: samla gångarten
Back: bakåt
Woh: bryt av gång arten.
Sen har jag tre vislingar där den första betyder lysna, den andra betyder läg av och den sista är beröm.
Jag rider inte andra hästar längre för att jag anser det är för farligt. Miin häast går fortfarande att rida på vanligt viss men jag låter inte vem som hälst att sita upp då systemet tar ett tag att återskappa.
Hoppas du fick något svar på din fråga.

Tack för ditt svar! :) Just det där med att det måste vara så individuellt är det jag funderar på.. Min gamla ponny gick på handikapplektioner när jag hade vuxit ur henne och de som red henne hade verkligen skiftande möjligheter och behov.

Jätteintressant att höra att du använder röstkommandon, jag brukar själv använda det rätt mkt, men får alltid höra kommentarer om att jag borde förses med silvertejp över munnen :crazy:.

En av anledningarna till att jag är lite intresserad är också att jag vill hitta komplement till den vanliga hjälpgivningen då min häst är rätt känslig och att jag vill försöka behålla det så mkt det går.

Din häst låter som att h*n borde vara rätt trevlig att rida. Vad är det för en?

Jag tycker att rösten är ett underbart redaskap i tränigen. Hästen hör på engång om jg är arg,glad eller befaler. Jag tycker defenetivt att du fulkomligt sakll strunta i andras komentarer om din ridnig. Det är du och inte dem som skall rida din häst.
Kurre som min kille heter är urtrevlig. Jag kan sitta och berätta om Kurre och alla hans posetiva sider i timmar. Kurre är en vbl-travare på 17 år kanse inte den bekvämaste hästen men en säkrare häst får man leta efter han till och med går genom eld numera då jag ber om det. Kurre är mycket speciel för han är sin mattes ängel. :love: :)

Jo, det är nog bara att stänga öronen för andras åsikter då och då.. :smirk:

Härligt det låter att ha hittat så rätt häst. De varmblod jag har varit i kontakt med har också varit väldigt kloka och trevliga att hantera, om än inte de mest sköna att sitta på. Tror faktiskt att jag också har haft turen att hitta en häst som är perfekt för mig. Det är sånt där som får en att inse att man har en del tur ibland ändå :)

Jag använder mig av olika smackningar och "klick ljud". Detta är min första häst som jag måste använda "alternativa" hjälper på.

Jag skulle dock behöva lite tips...
Min häst spänner sig jätte mycket och kastar sig in i galoppen. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få till den. Är det någon som har nått bra tips???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka