ökningar, hur göra

vinkelina

Trådstartare
haha, tror jag har skogsmullat runt lite för länge nu. Har glömt bort hur man får till en ökning (trav), alltså hur gör jag som RYTTARE ;)

nu när vi tränat så har det mest blivit så att farten ökat, men inte steglängden. Och det är ju inte riktigt rätt. Kräver kanske lite mera muskler än vad vi har nu, så kräver inte mer än några steg åt gången. Men tycker det är så bra gympa att öka/samla upp stegen. Men får ju inte till det alls :crazy: i galoppen får jag det lite bättre speciellt i höger varv som är det starkare. men där är det nästan bara att lätta lite på handen. gör jag samma i traven så går det ej
 
Sv: ökningar, hur göra

Undrar också. Lullar mest på i skogen så tappat jätte mkt. Har inte råd med en tränare heller just nu... Galoppen funkar (har dock ingen bana med bra underlag i nu som håller för galopp :/) men när jag låter han "öka" traven blir det bara snabbare steg men fortfarande lika korta... Jätte skumpigt och jobbigt att sitta ner då (rider bara lätt när det får för fort)
 
Sv: ökningar, hur göra

Brukar länga aningens med tyglarna. Halvhalter. Samlar lagom. Inte för mkt. Hästen har oftast ngt tempo där steglängden är optimalast. Skitsamma då om det går fort lr lite segt. Viktiga är att jobbas igenom med hela kroppen.
 
Sv: ökningar, hur göra

Jag flyttar bara fram handen, hur långt beror på hur mycket längning jag vill åt, men ung 2-5 cm.
Men det krävs ju en häst som bjuder ordentligt och som är igenom kroppen ordentligt. :)
 
Sv: ökningar, hur göra

Ja, exakt :)

Kl

Det beror på vad ditt utgångsläge är. En bra ökning är inte "bara", vissa hästar har lättare än andra.

Du kan exempelvis börja att rida lätt i en takt där hästen bär sig och bjuder framåt. Be om längre steg.. bara lite, lite och bibehåll takten med lättridningen. Små små tendenser i början och med fokus på att bibehålla takt och hästen ska i stället gripa framåt. Tappar den balansen pinnar den på i stället och blir hastig, så hellre små babysteps i början :)

Är hästen "där" kan du bara mjukna i handen lite och "öppna upp" för en ökning.

Om jag tänker mer hand än att öppna upp sitsen i en ökning är det lätt att jag tappar hästen och han blir längre och längre.. men de e ju jag det :) Jag har lite att önska i tajming och bålstabilitet...
 
Senast ändrad:
Sv: ökningar, hur göra

Hade en tränare en gång som sa att det var lättare att få en bra längning ur en rejält samlad trav. Därför fick vi lägga oss på en liten liten volt i ena hörnet, Max 10 m och sedan länga ut volten ut på långsidan. Då var iåjag inte riktigt där ridmässigt, övningen var mest till för att tänja på gränserna, så resultatet blev väll sådär :p men det var en bra övning. Börja med att kunna reglera gas och broms ordentligt och att hästen verkligen är på hjälperna, och sen som föregående.. Små små baby steps.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp