Ökad kisslukt

Sandra78

Trådstartare
Jag har lagt märke till att det luktar mycket mera kiss från vår katts låda den senaste veckan. Bör jag oroa mig/kontakta veterinär?

Det är en 10-årig hankatt, kastrerad innekatt. Det har inte skett någon större förändring i vattenåtgången, utan han dricker som han brukar. Har inte bytt mat. Det enda som är lite utöver det vanliga är att han fått lite skinka de senaste dagarna, ungefär en halv skiva påläggsskinka per dag (eftersom han tycker om det och blir tokig när man gör skinkmacka!).
 
Sv: Ökad kisslukt

Sluta ge skinkan och se om det går över. Skinka innehåller mycket salt så det kan vara därför urinen luktar mer eftersom det blir jobbigt för njurarna. Njurarna ska man vara rädd om. Går det inte över på någon vecka utan skinka så hade jag rådfrågat veterinär på telefon i första hand.
Du har inte bytt sand i lådan?
 
Sv: Ökad kisslukt

Glömde det, nej sanden är den samma. Jo, jag vet ju att skinka egentligen inte är bra, men med åren har han blivit grymt bortskämd och van att han får det han vill, och med en klängig dotter, hund med magsjuka och karl med öroninflammation så har jag inte orkat neka katten :o Men det blir skink-stopp nu!
Fick ju ta bort en katt pga akut njursvikt för några år sedan, vill inte vara med om det igen... (I den stackarens fall trodde veterinären att det var pga kraftig inavel, hela kullen är nu borta - alla med njurproblem, den äldsta blev 5 år...)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 384
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 390
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp