öka protein i foder?

Jettan

Trådstartare
Har skaffat nytt hö med för lågt protein innehåll, vilket resulterat i att flera hästar tappat muskler och fallit ur, nytt hö är beställt, men innan det kommer vad rekommenderar ni för tillskott för att öka proteinet i fodret? Själv är jag inget jätte fan av lucern, men vad finns det annars man kan ge? Tacksam för tips! /Jettan

Sv: öka protein i foder?

lusern är bra eftersom det är ett grovfoder och kan ges i obegränsad mängd
Annars kan du ge t.ex soja, potatisprotein, krafft muskel, vitafor proteinmineral (se upp med maxgivan bara, risk för överdosering av selen!)
Det beror ju lite på hur mycket protein som saknas...

Varför gillar du inte lusern?

Förutom det Ameo nämnt så kan man ge bryggerijäst, vetekli och linfrökaka tex.

Soja, potatisprotein, Krafft muskel, Vitafor proteinmineral, bryggerijäst, vetekli och linfrökaka - vad är mest prisvärt?

Enklast för dig är att kolla upp vad du får ge för respektive produkt, sen delar du kgpriset med antalet gram smältbart råprotein! Sen finns andra aspekter att tänka på också, kvalité på proteinet osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Foder & Strö Har ett hö som jag verkligen inte får ut en vettig foderstat ur. Nu har jag testat alltihop båda fram och tillbaka, men det går bara...
Svar
10
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka