Ohyra...HJÄÄLP!

S

Solosanta

Jag upptäckte precis någon fruktansvärd, äcklig och hemsk ohyra på mitt 1-åriga shettissto. Hennes päls är ju givetvis tjock och kraftig och när jag alldeles nu skulle klia henne på bringan upptäckte jag detta vidriga...:eek:

Jag har aldrig sett något liknande...Jag trodde det var en fästing först innan jag fick ut den. Den påminner om en avlång älglus men med en "säck" på ryggen... Den var nog ca 5 mm...Vad kan detta vara? Jag har inte gått igenom hela henne än, då jag kastade mig in på "nätet" för att söka på denna varelse...Är det nån här som vet? Ska jag behandla henne mot löss? Med vad rekommenderas isåfall? Jag har ytterligare några ponnies och ett halvblod, men dessa har klarat sig från denna vidriga, äckliga sak. Usch, det är väl jag som är sjåpig, men få¨r fullständig panik på sånt här...:crazy:

Sv: Ohyra...HJÄÄLP!

switch tar bra mkt. annars brukar vi använda etotal puder.

Skulle kunna vara stora fårlusen på din beskrivning. Kan enklast beskrivas som en fästing som rör på sig, i utseende. Finns det får eller hjortdjur i er omgivning?
Är det fårlusen behöver du inte göra något för den kommer att dö av sig själv. För den trivs inte och kan inte föröka sig på annat än får och hjortdjur. Men den kan dyka upp under kortare perioder på andra djur eller till och med på människor. Obehagligt men inte farligt.

Ser ut som på den här länken: http://www.icb.usp.br/~marcelcp/Melophagus.htm

Senast ändrad:

Jag upptäckte precis någon fruktansvärd, äcklig och hemsk ohyra på mitt 1-åriga shettissto. Hennes päls är ju givetvis tjock och kraftig och när jag alldeles nu skulle klia henne på bringan upptäckte jag detta vidriga...:eek:

Jag har aldrig sett något liknande...Jag trodde det var en fästing först innan jag fick ut den. Den påminner om en avlång älglus men med en "säck" på ryggen... Den var nog ca 5 mm...Vad kan detta vara? Jag har inte gått igenom hela henne än, då jag kastade mig in på "nätet" för att söka på denna varelse...Är det nån här som vet? Ska jag behandla henne mot löss? Med vad rekommenderas isåfall? Jag har ytterligare några ponnies och ett halvblod, men dessa har klarat sig från denna vidriga, äckliga sak. Usch, det är väl jag som är sjåpig, men få¨r fullständig panik på sånt här...:crazy:
Du kan ta det lugnt. Det är garanterat pälsätare hon fått. De försvinner med vinterpälsen men för att påskynda det kan du etotal-pudra henne. Ganska vanligt på shettisar på våren men ofta upptäcks de inte eftersom pälsen är enormt tjock och de försvinner med fällningen.Lycka till.

Skulle kunna vara stora fårlusen på din beskrivning. Kan enklast beskrivas som en fästing som rör på sig, i utseende. Finns det får eller hjortdjur i er omgivning?

*suck av lättnad*.....Ja, en fårlus var det av bilden att döma. Vi har två får så....
Tack alla för svaren. :bow: Gick igenom henne förut och hittade ingen mer, men ska nog pudra på lite etotal pulver och Switch...
En annan sak, hur gå tillväga på fåren nu då? Skall jag behandla dessa? Är kanske fel forum, "får-forum", finns det?
Återigen ,TACK, känner mig betydligt lugnare...Men det var allt en otäck liten varelse...huu

ett litet tips, jag vet visserligen inte va dina hästar har för päls men min lille har haft pälsätare en gång och då fick jag raka honom först innan jag kunde lägga på etotal. Just för att det skulle komma åt bäst om man säger så, och det fungerar kanske bäst på fårlusen el va det hette oxå?

Lycka till!

Nu är jag ingen fårexpert men vi har haft får på gården så länge jag levt.
Och de har alltid haft fårlus!
Jag tror inte att det är farligt för isf hade inte alla våra får levt och varit glada.
Behandling är nog inte nödvändigt:)
Det var mitt icke-expert-utlåtande;)

*suck av lättnad*.....Ja, en fårlus var det av bilden att döma. Vi har två får så....
Tack alla för svaren. :bow: Gick igenom henne förut och hittade ingen mer, men ska nog pudra på lite etotal pulver och Switch...
En annan sak, hur gå tillväga på fåren nu då? Skall jag behandla dessa? Är kanske fel forum, "får-forum", finns det?
Återigen ,TACK, känner mig betydligt lugnare...Men det var allt en otäck liten varelse...huu

När fåren klipps så kan du samtidigt hälla på Flusa på dem så försvinner lusen. Det brukar vara standard vid klippning av får att man även använder Flusa. Nackdelen med den här lusen är att den kan överleva under vintern som puppa dels i ullen på fåret eller ute på betena på marken.
Vill man inte använda gift så verkar inte fåren känna av att de har lusen enligt forskningen. Men obehandlade så ökar ju risken att de gör oväntade besök på andra än fåren.:smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka