Ohyra/allergisk reaktion i pälsen?

Livingdream_89

Trådstartare
Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig.
Mitt halvblod har fått fläckar i pälsen sen 3 dagar tillbaka. En del är lite kala, alla fläckar är ojämna. Han kliar inte.
De började med att han blev lite rufsig i pälsen på höger sida av halsen.
Dagen efter hade han 3 fläckar på halsen, inte stora utan bara 2x2 cm.

Jag trodde de var pälsätare först men tyckte de var konstigt för han är hel klippt, men behandlade endå men ett lopp pulver för illrar.

Jag har sökt på internet & kollat upp ringorm men de liknar inte alls de min häst har.

Nu dag 3 har han fått mkt mer, nu börjar de sprida sig på kroppen!!!

Snälla hjälp.:cry:
Ska ringa veterinär på måndag.

// Carro

Sv: Ohyra/allergisk reaktion i pälsen?

När vi tog hand om en shettis med pälsätare fick vi tipset att tvätta hela hästen med grönsåpa, det tar död på de små jävlarna.
Ska bli spännande att höra vad vet säger

Jag vet inte om jag vågar bada honom? jag kanske bara sprider ut smittan ännu mer?
Jag tvättade halsen o huvudet med schampo första dagen jag fick syn på fläckarna men dagen efter hade de spridit sig!

// Carro

grönsåpan ska kväva pälsätarna som jag har lärt mig så jag tror inte att de sprider genom tvättning. Vi hade i alla fall inga problem med spridning efter tvättningen

Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig.
Mitt halvblod har fått fläckar i pälsen sen 3 dagar tillbaka. En del är lite kala, alla fläckar är ojämna. Han kliar inte.
De började med att han blev lite rufsig i pälsen på höger sida av halsen.
Dagen efter hade han 3 fläckar på halsen, inte stora utan bara 2x2 cm.

Jag trodde de var pälsätare först men tyckte de var konstigt för han är hel klippt, men behandlade endå men ett lopp pulver för illrar.

Jag har sökt på internet & kollat upp ringorm men de liknar inte alls de min häst har.

Nu dag 3 har han fått mkt mer, nu börjar de sprida sig på kroppen!!!

Snälla hjälp.:cry:
Ska ringa veterinär på måndag.

// Carro

Det låter ändå som ringorm tycker jag....

ringorm tänkte jag me på...... tvätta med jodopax och prata med vet.

En av mina hästar fick nåt liknande som din. Jag tvättade med virkon och det försvann.

Lycka till.

Jag har även kollat hans man & den har verkligen blivit uppäten, lite stubbaktig. dum som jag är så glömde jag ta kort på manen.... Men nu har han inte fått några mer fläckar.
Hur fort sprider sig ring orm på hästens kropp?

Jag tycker du ska ta ut veterinär, det är inte bra att behandla själv om man inte vet vad det är för något.

Ska ringa veterinären imorgon :) hoppas att dom kan säga vad de är, bara utav att titta.
Annars kanske man måste ta hudprover? och ingen vet ju hur länge man måste vänta på dom proverna.... :(

Ska ringa veterinären imorgon :) hoppas att dom kan säga vad de är, bara utav att titta.
Annars kanske man måste ta hudprover? och ingen vet ju hur länge man måste vänta på dom proverna.... :(

Det är väl ändå bättre att vänta och få veta vad det är än att ge fel behandling. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 147
Senast: ptr
·
Hundhälsa Jag blir tokig. Zippo är orange och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför. Det började med att att bodde på hundpensionat...
Svar
15
· Visningar
2 172
Senast: isafore
·
Hästvård Min unghäst kliar sig hela tiden. Hon försöker klia sig mot mig fast hon aldrig fått det, hon kliar sig mot allt hon kommer åt och gör...
2
Svar
31
· Visningar
4 638
Senast: Görel
·
Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 755
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur