Ohälsosam kosthållning

Cina

Trådstartare
Jag börjar bli desperat! Min ungkatt på snart åtta månader driver mig och övriga familjen till vansinne, han äter textiler. Ja inte bara det, han har även ett gott öga till några av mina blommor men största problemet är att han äter kläder.

Det går inte ha några kläder hängande framme, han har tuggat i sig både det ena och det andra. Nu har bägaren runnit över när sonen hade glömt sina pyjamasbyxor framme på sängen och kattkräket har ätit upp ett hål på ungefär två kvadratdecimeter. Jag kan inte lämna några kläder på sängen och han får inte vistas i samma rum som jag hänger tvätt. Ändå har han tuggat i sig tröjor, mössor, handdukar, några av dotterns tygleksaker, strumpor och en bh. Han har dessutom gjort närmanden mot diverse el sladdar, nätverkssladdar och telefonjacket.

Så vitt jag kan se fungerar hans mage normalt, han bajsar och det är normalkonsistens på avföringen. Han kräks inte speciellt heller. Han verkar gå upp i vikt normalt, väger ca 4,3 kg.

Så jag undrar om någon vet om det är farligt för katten att äta en sådan massa tyg. Sen undrar jag om någon har något tips på hur man får skrället att sluta äta på alla tyger, han börjar vara ganska dyr i drift om jag säger så. Snälla hjälp mig! Förutom att vi är väldigt trötta på att få våra kläder söndertuggade så är jag ju rädd om katten, jag vill inte att han ska fara illa.

Sv: Ohälsosam kosthållning

Har du provat med kattgräs-samt att ha någon sorts billiga,icke giftiga krukväxter han kan få bita på(och ha de finare krukväxterna i ett rum som ni har stängt när ingen är där och kan ha koll på katten(växterna.)? Min äldsta katt åt papper i sin ungdom.Bl.a åt han upp en stor del av deklarationen så att båda bladen deklaration hade ett stort halvmånshål(den hade alltså legat vikt så som man får den och han hade ätit från ena kanten.).Någon påstod att han ville ha "fibrer"och att kattgräs kunde hjälpa.Jag tror att det hjälpte litet men att han nog mest åt papper för att det var litet roligt tyckte han så som mycket annat underligt han hade för sig när han var "ung och knäpp".
Jag tror inte att vältuggade kläder i sig är farligt men i längre trådar kan jag tro att kan bli vanskligt.Hmmm...Undrar var katter får alla sina knäppa ideér ifrån?Jag tycker alltid när man pratar katt så har någon något alltid ännu knasigare att berätta om sin katt. :rofl:

Hej,
Har du någon mer katt? Annars skulle jag testa med sällskap. Skaffa en unge - eller ungefär i samma ålder och hanne... Skulle tro att de rejsar och busar istället och han kanske låter bli en del saker i alla fall. Och sedan också eget kattgräs att tugga på...

Hihi! Min katt åt trasmattor, hårsnoddar och foton...:D Har funderat i efterhand om det kunde vara tandsten eller liknande :confused: men med katter vet man ju aldrig!

*kl svar till alla*
Krukväxterna är som sagt var inte det värsta, han har spanat in ett par stycken som han är och ansar med jämna mellanrum.

Jag ska prova kattgräs och kanska lite nya leksaker. Han har en kattkompis som han busar mycket med så jag tror faktiskt inte att han är understimulerad.

Men visst har ni rätt, min gamla katthona som blev 17 år hade en rätt märklig diet när hon var ung hon med. Fast hon åt räkningar och annat papper. Så visst kan det bara vara kattungefasoner, även om det inte gör det hela mindre frustrerande.

Det du beskriver är en väl beskriven beteenderubbning hos katt, ylleätning, och det är tyvärr svårt att bli av med den. Det går att ge psykofarmaka, men det krävs ju att du hittar en veterinär som är duktig på området för att det ska bli rätt.

Beteendet i sig kan vara ett symptom på fysisk sjukdom, men många gånger är det rent psykiskt.

Den här artikeln tar upp en ny vinkel på problemet som inte innefattar psykofarmaka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka