Ögoninflammation?

Kibani

Trådstartare
Igår började det rinna lite grönt klegg från min hunds högra öga. Så långt ingen fara men sen blev det värre, vitan knallröd, lätt svullen i ögonvrån och hon knep åt ögat allt vad hon kunde så fort jag ens funderade på att kika på henne. Igår em var pupillerna läskigt olika där det drabbade ögat bara var stort som en knappnål sådär som de är i riktigt starkt solsken men nu var det ju kväll...

Det verkar ha blivit bättre sedan jag började badda och torka bort klegget med lite koksaltlösning, pupillerna är idag lika och hon verkar inte lika besvärad även om hon inte var speciellt besvärad alls igår heller hon försökte bara klia litet oftare. Ögat verkar dock glansigare på något sätt lite sådär som de kan se ut i mörker om ljuset faller på ett speciellt sätt. Gäller bara det drabbade ögat som ser ut så i normalt ljus nu. I övrigt är hon oförskämt pigg och glad som vanligt.

Har sökt veterinär (flera olika) utan framgång, vet inte om det är växeln det är fel på efter helgerna eller min egna telefon som brukar spöka, det är därför jag frågar här.

Kan jag med gott samvete avvakta till imorgon medan jag håller rent och ser till att hon inte kliar sig? Eller ska jag bli hysterisk och fortsätta ringa runt? Just nu verkar jag må sämre än hunden kan jag säga :crazy:

Sv: Ögoninflammation?

Klegget tyder på ögoninflammation. Men att hon kniper med ögat tyder på att det kan vara en ögonskada. Om det är en ögonskada kan det göra väldigt ont. Om jag inte hade fått tag på vetten per telefon hade jag tagit mig till närmaste helgöppna vette. Man ska vara rädd om ögon och det finns även en del olika ögonsjukdomar som gör jätteont.

Sv: Ögoninflammation?

Hade grönt klegg på min gamling. Sköljde ögat ordentligt (sprutade in koksaltlösning så det rann över) i 1-3 dagar. Och nu är han genast bättre.
Sköljde även ögonen på min andra hund då smittorisken är hög. Better safe then sorry!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka