Öglor för bakselen

Sv: Öglor för bakselen

Jag har då aldrig satt fast min baksele i skakeln när jag kört häst...??

Vad menar du?

Inte? Vart sätter du den då? Jag har min ögla strax bakom skackelöglan. Men har man en större häst kan avståndet bli lite mer! Sätt hästen i vagnen och se vart det skulle passa!

Jag fattar itne bara hur hon (och du) menar... jag ska se om hag hittar nån bra bild på hur det ser ut när mitt ekipage är färig selat...

{882f3e0d-d76e-462d-8b04-4dcd270d5d8a}.jpg

Dålig bild just där...
(undrar ni över 3:an på vagnen så är vi på en uppvisning å kör)

Var sätter du fast din baksele då? ???????

Den ska sitta i skakeln, att sätta den i nån dragring på selen är ju en nödlösning.

Din bild säger dessutom ingenting alls eftersom man inte ser mer än halva bakselen :) Fin bild annars! Hade kanske varit ännu snyggare med hjälmar på brudparet (ironisk)

Hej hej!

I regel så finns det en öggla lite längre bak på skakeln som man fäster bakselen i! Och det går enkelt att svetsa dit en om man har en som är svetskunnig! :D

Jo om man är äldre och håller på med kallblod och har så gjort många många år så är det bakselen i dragringen o inga visor!! :D :D
Vet pers som inte kan eller tror inget annat!
Tid är pengar och när man arbetar med hästar tar det tid, att hålla på och "spänna remmar hit och dit" var ju ack för kostsamt förr!

I dagens morderna körning så är det folk som aldrig ens tänkt på att bakselen också kan fästas i dragringen. Fast vissa har faktiskt inte ens sett en sele med dragring, då morderna selar inte behöver ha det då draglinor och brösta är ett.

Mvh Lisa

Jag har inga öglor för bakselen på min rockard,men fick ett tips för ett tag sedan här på buke om "nödlösning".Ta slangklämmor av lämplig storlek och sätt fast på skakeln och på så vis kan man använda bakselen.Själva skruven på slangklämman ska vara på utsidan av skakeln och sen hänger man på öglan på bakselen där ,skruven håller då kvar bakselen.(blev rörigt men jag hoppas ni förstår).

snigelfarmor skrev:
Var sätter du fast din baksele då? ???????

Den ska sitta i skakeln, att sätta den i nån dragring på selen är ju en nödlösning.

Din bild säger dessutom ingenting alls eftersom man inte ser mer än halva bakselen :) Fin bild annars! Hade kanske varit ännu snyggare med hjälmar på brudparet (ironisk)

Man hade inte hjälm på 1800 talet...:smirk:
Och jag har inte hjälm heller, inte min nedhjälpare heller.

Arbetsbakselar (se på nytillverkade bakselar från tärnsjö) har hakar och är gjorda för att fästas i dragringen på lokselen.
Det är INTE en nödlösning.

Vagnen bromsas lika mycket där eftersom vagnen spänns fast i dragringen när du kör med loksele om du har glömt det.
Du tänker förmodligen på hur det blir om vagnen sitter fast högre upp än i dragringen och då blir det INTE bra med bakselen i dragringen, men spänner du för på ett korrekt sätt för arbetskörning kommer allt att fungera som det ska.

(börjar man ändra om i en loksele och fäster skaklarna högre upp så ska man givetvis använda bakselefästen på skaklarna då.)

Olika seltyper och anspänningssätt för olika körning,
Inget konstigt alls med det.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan inte ha bakselen sitta fast i skaklarna på t.ex. det rekade skakelredet till en griplastarvagn (el. våran 6-hjuliga skogsvagn för handlastning) det rör sig alldeles för mycket.

...men där har du ju broms på vagnen. baksele behövs alltså inte.

Jag pratade inte heller om lokselar, utan om bröstselar. Två skilda ting och vill man inte ha förvirring får man ju berätta vad för sele som det talas om. Om lokselar är vi helt överrens! :)

dessutom, bröstselen med draglinor är inget nytt påfund, snarare att de skitselar som säljs för tusenlappen är ett nytt påfund eftersom folk ville ha ett annat alternativ till en riktigt sele. Säkert uppkommen i sverige runt 60-talet då folk utan hästvett skaffade sig en söt ponny till ungarna.
I vissa öststater har man plöjt med bröstselar i flera hundra år.

Någon som vet hur gamla svenska lokselar är?

/jenny

Du klargjorde aldrig att du pratade om just bröstselar. Man ser ju faktiskt inte heller på cronis bild om det är en loksele som sitter på hästen. Så KAN vara fallet och då sitter grejerna rätt. :smirk:
Det finns tunga arbetslokselar och lättare finlokor. Finloksele går utmärkt att ha till lite finare körning, även med lättare hästtyp.

Sen så har långt ifrån alla arbets och skogsvagnar broms. Kör du med en såmaskin i nedförslut så kan nog hästen tycka det är skönt med en rejäl baksele.
Så baksele ÄR nödvändigt. Du kan dessutom inte förlita dig helt på bromsen i alla lägen.

Jag känner mycket väl till att man plöjt med bröstselar i öststaterna.
Men då är jag glad att sverige har den finurliga uppfinningen loksele eftersom den är överlägsen till att dra tungt med. du får en mycket bra och arbetsvänlig draglinje och hästen får dra där den är som starkast utan risk för att hämma andningen.

Senast ändrad av en moderator:

:) jajaja.

skogsvagnar av idag har väl ändå broms.. men strunt samma, du o jag är iallafall överrens märker jag!

/jenny

Det är lugnt, jag vet att vi är ute efter samma sak och det sista jag vill vara är nån besserwisser.
Jag ville bara förklara att många moderna skogsvagnar har faktiskt inte nån broms, det är mest bara de allra största med griplastare på.
(våran skogsvagn som är av lite mindre modell än de största är extrautrustad med broms, det är alltså inte standard på dessa)

Sen kör man ju även ofta med äldre redskap idag som också är obromsade som exempelvis såmaskinerna.

När man kör brukskörningstävling tillhandahålls flakvagn utan broms eftesom det finns ett moment där hästen ska stå still i nedförslut med framhjulen mellan 2 konor och där hålla upp tyngden av vagnen själv, i bakselen.
Så det är viktigt att lära en arbetshäst att bromsa en vagn genom att ta stöd i bakselen, inte fuska genom att jämt använda bromsen när man har det.

Förlåt, mitt inlägg har inget med det ursprungliga att göra men jag var bara tvungen att skriva vad jag läste i rubriken... Observera: jag är trött!

Min tolkning: Öglor för BAKELSEN
Tog ett bra tag att fatta vad det hela handlade om...

Förlåt igen :o

ärligt alltså, en nordis förväntas alltså ta emot ett lass med timmer plus vagn i en backe?? Låter faktiskt inte alls schysst! Räcker väl med lasset den ska dra fram.

Hur övar man att hästen ska sätta sig i bakselen sådär snyggt? på bruks alltså.

/jenny

Mycket bra hemsida du har hittat!
Den beskriver precis hur en tävling i bruks går till.
Det är inte den mest fartfyllda tävlingsformen utan mer en lydnads/precisionstävling.

Att hålla emot en vagn och inte försöka rusa ifrån är något man övar kontinuerligt. Man får börja med lätt vagn och hjälpa till lite med broms i början så hästen inte anser uppgiften övermäktig.

Just det här momentet i brukskörningen som du såg när man ska stanna med framhjulen emellan två pinnar/konor är svårt eftersom du måste verkligen komma i riktig snigelfart i utförslutet annars rullar hjulen gärna lite till om hästen stannar för sent och då blir det inga poäng där.
Vid "Skrämselhindret" (skrämselhindret kan vara vad som helst, allt efter vad arrangören hittar på) och även vid vändning i trångt utrymme gäller det också att hålla tungan rätt i munnen lite extra.

När det gäller skogskörningen så får man se till att planera utkörningen av virket (stickvägarna) så att man plockar lite virke hela tiden efter vägen (alltså inte lägger fullt lass längst bort i skogen) så vagnen är full när du har mycket kort väg kvar till där du ska lasta av.
Så du ska ju helst inte köra i några hiskeliga nerförsbackar med fullt lass. Men man ska ha i åtanke att en skogsvagn har en hyfsad vikt tom också.
Sedan kan också en broms råka gå sönder i ett kritiskt läge och då är man tacksam om man har en slipad kuse i skaklarna.

Ska du vid något tillfälle lasta i nerförsbacke så lägg då en massavedsbit framför hjulen så hästen kan vila. (på en griplastarvagn kan du låsa bromsen så du själv slipper stå med foten på den) Ibland i svår terräng måste hästarna sköta allt lite mer själva eftersom man själv då har fullt sjå med att hålla balansen på kuskbocken och det då är svårt att hinna med att bromsa på ett bra sätt.
Men är det som sagt en bra skogshäst så är sånt här vardag för dem och inga som helst problem.

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Som därmed även har läst ideationell analys och interpersonell analys? Läser den kursen nu och jag fattar ingenting O_o:confused...
Svar
8
· Visningar
649
Senast: Mirre
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Mli
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka