Överutfodring - lymfangit??

S

smiling_sun

Kan en hästs lymfangit förvärras om den eventuellt överutfodras? Min häst har lymfangit som inte vill försvinna och jag undrar om jag ska kanske ändra på foderstaten? Hästen är en treårig valack halvblod/fullblod och får / dag :
ca 12 kg hösilage med analysen:
Torrsubstans 67
smältbart råprotein, foder 35
energi, foder 6,8
Kalcium 1,6
Fosfor 0,5
Magnesium 0,5
Kalium 8,8

Råprotein 89
Smältbart protein 52
energi 10,1

1 kg korn
0,5 kg betfor
1,5 kg Krafft Groov
1 dl mineraler

Är detta mycket för honom? Just nu gör han inget arbete förutom lite lätt longering i skritt varrannan dag.
 
Säger veterinären att det är lymfangit?
Lymfangit är inflammation i lymfkärlen och vad jag vet så brukar sånt oftast bero på att bakterier har kommit in i lymfkärlen via sår eller liknande.
Jag har aldrig hört att en häst fått det pga foderstatens utformning..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp