Överskott av Ca

B

Blue_moon

Hur farligt är det? Jag har lagt märke till att min häst kommer få det i år. Ska jag ge mer fosfor så att kvoten blir rätt eller ska jag bara ge fosfor så att behovet blir uppfyllt?
 
Ge bara fosfor så behovet blir täckt.

Kommer Ca-överskottet från lucern?

mvh Jessica
 
Nja?

Jag har lärt mig att överskott inte är skadligt så länge kvoten är rätt. Men kvoten får ej vara fel, då blir det knas.
 
Det beror på hur stort överskottet är.

Det måste till ett väldigt högt överskott av Ca (150 %) för att kvoten ska krypa över 2, som jag skulle anse vara för högt. Under det låter jag det vara okej med överskott, utan att lägga till fosfor och magnesium.

mvh Jessica
 
Japp överskottet kommer från lusern (Hur kunde du veta det?? :D Med detta udnerbara proteininnehåll i år)
Kommer tyvärr inte igåh hur stort överskottet blir, men ska jag ge fosfor över behovet om kalcium stiger över 150 %?
 
Om du ändå behöver ge fosfortillskott, så kan du ju lägga till lite extra och få till kvoten samtidigt, men täcks alla behov så tycker jag inte man behöver springa och köpa extra, om kvoten inte är helt snurrig.

Men har du provat att räkna på vetekli i foderstaten? :idea: Det innehåller både protein och fosfor. Du kanske slipper fosfortillskott då.

mvh Jessica
 
Jag har funderat på vetekli. Det går nog bra att ge det också, och om jag även ger ett par nävar betfor också så äter han det och tycker att det är jättegott!
Tack för alla svar!
 
Man ska komma upp i rätt höga kvoter under rätt lång tid innan det kan inverka skadligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
551
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
496
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp