Överdosera Vitaminer?

Dom fettlösliga vitaminerna A,D och E ska du inte överdosera med.
Men dom vattenlösliga vitaminerna B och C gör det inte så jätte mycket om hästen får för mycket av eftersom det kissar den ut sedan.
 
Det var det jag trodde. Kan man inte ge för mycket selen oxå ?
Vad är det mesta man kan ge innan det blir farligt ? Speciellt E-vitamin och selen undrar jag över.
 
Behov per 100 kg kroppsvikt:

A 3-4000 IE
D 4-500 IE
E 75 mg
B 1 6-8 mg
B 2 4-5 mg
Biotin 0,1 mg
Selen 0,2 mg

Maxtoleransgräns per 100 kg kroppsvikt:

A 48 000 IE
D 6 600 IE
E 3 000 mg
B 1 9 000 mg
B 2 Obegr
Biotin Obegr
Selen 6 mg

mvh Jessica
 
Tack!
Då ska jag kolla hemma vad jag fick fram för värden, är rädd att jag get för mycket E-vitamin.
 
Jag kan kolla din foderstat åt dig om du vill, jag har ett excelprogram som räknar åt mig.

Skriv ned vad hästen äter och vad den väger, så är det lätt som en plätt.

mvh Jessica
 
Jag har oxå ett excelprogram hemma som fixar det. Himla smidigt. Men tyvärr har jag inte alla värden som en häst ska äta eller max ska äta. Har beställt boken hästen näringsbehov och utfodring eller var det var den hette men den har inte kommit än.
Men tack ändå!

Lina
 
Åhh jessica. Har du lust att kolla upp min foderstat?. Jag har gjort den på freefarm men vill gärna ha den dubbelkollad.

Min häst är en 6 årig halvblod/fullblods vallack, ca 500kg. Tränar mellan 1-1,5h per dag blandat dressyr (akademiskt) och uteritter/hoppning.
Väntar på analys av ensilaget. Ska man jämföra det med något annat så har det höga värden men är ganska blött. Har fått "ko-analys".

Foderstat:

Morgon: 2kg ensilage, 0.5kg krafft grov
Lunch: 2kg ensilage
Eftermiddag: 3kg ensilage, 0.5kg betfor, 0.7kg vetekli
Kväll: 5 kg ensilage, 1kg krafft grov

Dessutom får han multivitamin (Krafft) och MagTarm (krafft) eftersom jag håller på och gå över till ensilage och han har en ytterst känslig mage.

Multivitamin 30ml per dag.
MagTarm 40g per dag.
 
Är det okej om jag flikar in en liten fråga? :o

Vad är det som är farligt med att överdosera tex A-vitamin? Vad händer?
 
Vad säger "ko-analysen"? Det är samma värden för nöt som för häst, så det går att räkna foderstat på en "ko-analys".

Hur ser din häst ut i hullet/överlinjen på aktuell foderstat?

mvh Jessica
 
Jag vet inte vad den har för värden eftersom bonden sa att han skulle "räkna om den" så det blir lättare för oss att beräkna då. Bonden hade iallafall sagt att det skulle räcka med 6-8kg ensilage men jag tycker det låter för lite, speciellt eftersom det är rätt blött.

Han har blivit lite tunn när vi gick över till ensilage eftersom det gick rätt igenom honom i början men han blir bättre och bättre, även fast det går långsamt :crazy:.
 
Be bonden om ko-analysen för det behöver inte räknas om från nöt till häst.

Om du söker här på buke så kan du hitta trådar i ämnet.

Jag tycker också 6-8 kg låter lite, din häst behöver minst 6 kg TS vilket skulle betyda så mycket som 12 kg hösilage om det är en ts-halt på 50 %.

mvh Jessica
 
Men om silaget har lägre ts-halt än 50 % bör du ge ännu mer.

mvh Jessica
 
Jag vet. Men jag har inte helt gått över på ensilage ännu utan kör 50/50 med hö. Förhoppningsvis har jag fått analysen när höt tagit slut.
 
ja visst är Excel helt underbart.. jag har oxå gjort "program" där så man bara skriver in bröstomfång, mkh, jobbprocent, rasprocent, tillägg/avdrag för lättföddhet, magnesiumbehov och så klickar man bara i hövärden och vad hästen får för foder så kommer det fram om hästen får för mycket eller för litet av något och hur balansen ser ut.. men jag ska lägga till min och maxgiva och lite fler balanskvoter än SMRP/MJ, Ca/P och Ca/Mg..

det är ganska otroligt hur fort man kan komma igång med att räkna foderstat, och att det är så kul :)
men man lär sig nya grejer hela tiden.. man blir somsagt aldirg full-lärd :smirk:
 
Mitt excelprogram tenderar att svälla över alla bredder. Jag utvecklar det hela tiden och nu varnar det för det mesta, allt från felaktig kvot till för lite av något inkl för lite TS.

Sen har jag lyckats koppla ihop det med min hästekonomifil, så jag direkt ser hur en ändring i foderstaten påverkar kostnaden.

Men än är jag inte klar, jag vill inte riktigt veta var det kommer att sluta, då räknar och handlar det väl själv ;)
 
Vad är det för program som alla verkar ha ..... Utom jag.....
Var finns det?
Vad heter det?
Vad kostar det?

Jag vill också ha ett... :)

Det tar så lång tid att räkna på det gammla vanliga sättet...
 
Excel är ett data-program som man brukar få med datorn när man köper den. Det brukar finnas med i Office-paktet tillsammans med Word, PowerPoint etc.

Det är jättedyrt att köpa själv, flera tusen kronor.

mvh Jessica
 
jo jag har lagt in kilopriser (måttpriser på vissa) så man kan se kostnaden för fodret direkt.. fast man lär juh alltid ta ett mellanpris om en säck på 30 kg varierar med 20 kr i pris beroende på vartifrån i landet man handlar.. :smirk:

enda negativa med detta är att det tar en faslig massa plats på excelbladet och man måste scrolla mycket :smirk:
så jag funderar på om man ska göra en HTML-version av det och använda.. *älska hemsidor* :D

Jag är oxå sådär.. man bara vill bygga på och bygga på.. snart har man väl gjort en enda stor apparat av alla elektriska maskiner man har hemma inkl. telefon och kylskåpet.. och självklart beemas nya matvaror hem när dom tagit slut eller blivit för gamla (så imploderar dom och försvinner)..
själv är jag inne på hemsidor och har väl en 3-4 st på gång.. säkert 20 gamla sidor.. men nu håller jag på att rusta stallsajten.. och grs.nu.. och min egen.. och.. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
703
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: gulakatten
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp