mirage

Trådstartare
Har köpt Hästägarens Örtabok och håller på och läser och kollar vad vi har för växter som man kan plocka själv. Nu undrar jag bara, om man kollar på det latinska namnet på växten så är det bara en viss typ av tex maskrosor. Fungerar det på liknande sätt om man tar en annan sort som är snarlik till utseendet och som heter nästan lika (tex skogsmaskros och ängsmaskros (påhittat!)) eller måste det vara exakt den varianten det står om i boken?

En fråga till! Kollade i min flora för Norden för att se vilka växter som finns här och då finns Bovete med! :confused: Är det samma Bovete som de menar i boken? Enligt denna står det nämligen att det bara växer i USA.

Supertacksam för svar! :bow:
 
Nej, det ska helst vara den samma! VISSA örter har "syskon" med ungefär samma egenskaper, men det är inte så många. Är det någon speciell ört du funderar på?

På gammla läkeörter så står det ofta officinalis (off.) efter släktsnamnet, t.ex. Symphytum officinale. Det betyder att växten i gammla dagar användes i apotekindustrin, och därav har lång och beprovat historie som läkeört.
 
Jag undrar om en massa örter! Ta tex maskroser, man tycker ju att den (Taraxacum officinale) borde finnas i Norden (nordisk flora) men det finns bara en massa andra sorter tex Taraxacum Hamata, Taraxacum Ruderalia och Taraxacum Ceratophora. Är det någon som finns i Sverige som man kan använda? De växter som finns med i boken som jag har frågetecken om är:

Maskrosor (Taraxacum Officinalis), finns enl min flora inte i Norden iaf.
Frossört (Scutellaria laterifolia), finns bara andra sorter
Hagtorn (Crataegus oxyacantha), finns bara andra sorter
Kamomill (Matricaria Recutita), har inte ens släktnamnet Matricaria i min flora utan Chamomilla, Chamomilla Recutita finns. Samma?
Kvickrot (Agropyron repens), inte samma släktnamn utan står Elytrigia repens. Samma?
Nypon (Rosa Canina) tycker man att man borde känna igen. I texten benämner de det som nyponros men enligt de latinska namnen skulle det vara Stenros. Vilket stämmer?
Pepparmynta (Mentha Piperita) står att det finns flera sorter, vilken är rätt? Just den sorten de skrivit på latin finns inte i Sverige?
Timjan (Thymus vulgaris) finns inte med bland sorterna.
Ögontröst (Euphrasia officinalis) finns många olika sorter men ingen officinalis.

Kan man använda någon utav de andra i samma familj utav de jag nämnt ovan eller måste det vara exakt samma namn? Är det farligt att använda tex en annan maskros än den som de skrivit om i boken? Kan man få samma effekt ändå?

Det riktigt snurrar i hjärnan! :confused:

Jättetacksam för svar! :bow:
 
Jag använder iaf "vanlig" maskros, och det funkar fint. :) Kamomill finns det inte mkt av, däremot finns det jättemkt av en växt som här i Norge kallas Balderbrå, tror den heter Roman Chamomille på engelska, har ganska lika effekt men är inte lika stärk.

Rosa Canina är vad som kallas Stennypa, det är inte dom emd stora rosa blommor som man ser i häckar, utan en mer "gränig" sort med mindre och oftast ljusare blommor. Det är inte farligt att plocka vanliga nypor, har ätit såna själv.

Mynta måste man dyrka, har aldrig sett den vild, ända är ju Bergmynte (Origanum).

Du kanske skulle låna/köpa en svensk örtbok? Så slipper du bli förbryllad över alla olika namn! ;) Jag tycker också det är svårt att veta när det står olika överallt.
 
Den är svensk men ibland stämmer inte de latinska namnen överens med namnet, vilket iofs skulle kunna vara en miss från översättaren.

Tack för svaren iaf! :bow:
 
Kamomill finns det inte mkt av, däremot finns det jättemkt av en växt som här i Norge kallas Balderbrå, tror den heter Roman Chamomille på engelska, har ganska lika effekt men är inte lika stärk.

Aha! :idea: Så man kan alltså plocka och använda Balderbrå istället för kamomill!? Har gått och sneglat på de "falska" kamomillerna ett tag... :D ;)

Har du provat själv och har du märkt någon effekt?

Mvh Huntress :)
 
Har inte provat, men har upptäckt att min lugna häst inte vill ha dom, men nerviga unghästen kastar sig över dom om han får.... ;) Så det är ju värd att prova, värsta som kan hända är ju att det inte händer nåt. Typ.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 978
Senast: macan
·
Relationer Anonymt nick. Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 569
Senast: lizzie
·
H
Övr. Hund Funderar lite på detta med foder. Inte nog med att det finns massa foderleverantörer. Alla dessa sorter. Var inne på foderbilen i...
Svar
1
· Visningar
824
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 676
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp