Ökat foderbehov vid halvklippning?

EmblaAsk

Trådstartare
Finns det något enkelt sätt att räkna ut hur mycket hästens foderbehov ökar vid halvklippning? Ska sätta igång pållan efter nyår och funderar på att halvklippa henne för att hon skall torka snabbare efter ridning. Hon är fjording med rejäl vinterpäls....
Hon är också lite fet, så jag tänker inte öka fodergivan, utan det får ta lite på hullet att rida igång henne, men funderar alltså på om det gör skillnad att klippa henne eller inte? Visst borde hon väl göra åt lite mer energi om hon är klippt?
Hon är otroligt lättfödd, delar hage med shettisar som är i normalhull..!!
 
0,25 kg/100kg är en formel jag har fått till mig av veterinär men, jag misstänker att den är för helklippt häst.
 
Jag misstänker att det borde bli skillnad i energibehov. För att hålla kroppsvärmen.
Men jag har ärligt talat inte märkt det i praktiken: min (också fjordhäst med överhull) tappade inget av att helklippas. (Iofs så täckade jag, för att skydda mot väta/nederbörd då de skyddande täckhåren ju klipps bort..) Känner ett sto som tidigare (går täckad i år) gått helklippt utan täcke om det inte varit nederbörd, också med överhull, och såg ingen skillnad på henne heller.
 
Alltså, stallas hästen in eller går på lösdrift? Det är här man börjar, du skriver dessutom att hästen är lättfödd och lite överviktig. Stallar du in skulle jag inte bry mig om någon ökning i nuläget, i de fall det verkligen inte är jäkligt kallt.
 
Mina lättfödda som halvklippts utan att få täcke som ersättning har inte gått ner märkbart i vikt bara av det, trots lösdrift alt kallstall.
 
Hon går på lösdrift tillsammans med två shettisston och ett shettisföl.
Om jag vänder på frågan lite..... tror ni det finns risk att hon fryser om hon är halvklippt och går utan täcke...? Det borde hon inte göra med tanke på hullet och att dom har tillgång till halm att tugga på.... eller? har aldrig haft klippt häst och aldrig använt täcken heller så känner mig lite lost trots att jag haft häst i 15 år....:-)
 
Jag har haft mina islänningar på lösdrift, och klippta. De hade då inte fri tillgång utan fodrades, inget problem där inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 853
Senast: Pilot
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 458
Senast: Scata
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 825
Senast: Askur
·
Foder & Strö Min häst har börjat bli gammal, hon är en fjording på 28 år nu. Hon har tidigare inte visat några större ålderstecken, men i år märks...
Svar
6
· Visningar
2 218
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp