Ökad fodergiva vid lägre temperatur ute

A

ang

Ja, hästen behöver ju mera mat när det är kallt ute, och jag vet att det finns siffror. Nån som har dem på ett bra ställe, för jag vet inte vart mina senaste tog vägen?
Hur mycket ökar behovet, alltså?

Vidare, som en nyfiken fråga... Hur gör ni med uträknade foderstater; räknar om för kallare månader eller kompenserar som det faller sig när det är tillräckligt kallt?!
 
När min häst stog i utebox förra vintern ökade jag strågivan genom att höja hösilaget och lägga in halm. Totalt ökade jag ca 2-3 kg. Detta var då det var -15 till -25.

Det fanns en intressant artikel om just detta och om hästen frös osv, på fd husdjurssidan, eller vad den nu hette. Hippocampus heter den nu iaf, men tror inte de fört över speciellt många artiklar ännu!

Jag tycker du kan höja MJ framförallt till Spöket redan när temperaturen börjar krypa ner till -10.. Eller, har de täcken förresten? Det antar jag att Spöket har iaf? Men lägg ut mer mat, t.ex. halm och hö, så kan de välja själva hur mkt mer de vill äta.
 
Tack Nina :-)
Men spöket specifikt är inte min fundering för han får mat så det borde rinna genom öronen... Och täcke har han också vid behov, förstås.

Får försöka leta på hippocampus, vore intressant med siffror eller så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 499
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 135
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 262
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 521
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp