Odlingsreflektioner

Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats.
Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare, och haft bärbuskar och jordgubbar och fruktträd och vindruvor och rabarber och växthus med tomatplantor och chiliplantor, men nån vidare grönsaksodling har det aldrig blivit. Har testat väldigt halvhjärtat med att så några olika grönsaker, och några har kommit upp men det mesta har det inte blivit nåt av, och jag har i ärlighetens namn inte haft tid eller ork att bry mig. Kål och lök har folk sagt till mig är svårt, så de gav jag upp innan jag ens han tänka på att testa.
Men nu jäklar.

När jag skilde mig och flyttade neråt i landet så hade det dykt upp en växande längtan i mig efter att testa att odla mer seriöst. Första huset jag köpte låg dock mitt i granskogens mörker. Där ville ingenting växa, förutom granar, mossa och ormbunkar. OK, lektion ett var avklarad: Att försöka odla i granskog är ingen bra idé. Check på den.

När jag var på visning av mitt nuvarande hus så hörde jag en annan av spekulanterna säga: ”Ja det är ett jättegulligt hus, men JAG är ju intresserad av ODLING så den här tomten går bort!”
Hm…
Jag var ju också intresserad av att odla, och tyckte att jämfört med granskog kändes läget ändå rätt hoppfullt… 😉 Här kunde man väl göra rätt mycket ändå?

Jag bor uppe på en stenig kulle. Kanske inte riktigt Bamses farmors hus, men lite åt det hållet. Tittar jag på Min karta på Lantmäteriet så påstår den att högsta punkten på min tomt ligger 12 meter över nivån på de omkringliggande åkrarna (jag tycker att det låter lite mycket, men vad vet jag). Det finns inte jättemycket jord på min kulle, men det borde man väl kunna lösa med upphöjda bäddar, tänkte jag. Och satte igång både med att fixa odlingsbäddar och gå på odlingskurser.

Nu står jag alltså här med resultatet av första odlingsförsöket på min plats. Och tycker att det är jätteroligt och jättespännande! :bump:
Vissa grödor har jag helt klart utvecklingspotential på. Morötterna har blivit skit, rent ut sagt. Små, förvridna, spruckna, beska. Tror att jag misslyckades lite med vattningen där. Istället för att knapra morötter har jag fått göra morotsblastpesto, för blasten är jättefin. Ja ja. Det är ju ätbart det med (funkar jättebra till hjortburgare tycker jag). En smärre ändring av ursprungsplanen bara… Man får ju vara lite flexibel. 😉

Kålrötterna blev det ingenting alls med. Av 18 fröer av två olika sorter så blev det inte en enda planta. Nåt litet grönt tittade upp ett tag men försvann. Gissar antingen på att de blivit uppätna (men de var ändå täckta med fiberduk?) eller att det kom lite för mycket regn i ett känsligt skede och de ruttnade.
Sockerärtorna har varit kinkiga. Av 45 sådda ärtor under fiberduk så är det bara 8 st som det har blivit nåt med. Kanske för torrt ett tag under groningsperioden, eller så gillar de inte jorden? De som har tagit sig är dock väldigt goda!
Koriander – ja, vilken följetong… 😄 Jag tillhör sorten som älskar koriander – både färska blad och torkade frön. Jag hade gärna velat BADA i koriander till varje måltid denna sommar. Så jag har sått. Och sått. Och sått. På friland – inget kom upp. Under fiberduk – inget kom upp. Nu sist i pallkrage med drivbänkstopp. Nu tre veckor senare har det kommit upp ett par stycken tror jag (eller om det är nåt ogräs… ). Det verkar i alla fall inte bli nåt korianderbadande för mig i år…

Det jag är mest nöjd med hittills är gröna blad och piplök. Jag har kontinuerligt sått 7 olika sorters gröna blad (olika salladssorter, olika ruccolasorter och olika portlaksorter), och där har jag så att jag kan bada i dem! Och piplöken som jag sådde är stor, frodig, fin och jättegod. Underbart att gå ut och plocka sig en salladstallrik med blad och lök, och sen bara toppa med nåt (morotsblastpesto tex… 😉).

Purjolök, vanlig lök, vitlök, salladslök, rödbetor och vitkål står fortfarande på tillväxt men ser fina ut. Grönkålen är rätt frodig men lite besk tycker jag? Funkar dock bra att steka.
Kronärtskocka fick jag en planta, vet inte om den kommer att orka bli nåt mer än vackra blad. Jordärtskockor fick jag redan förra sommaren, och de var verkligen jättegoda! Jag länsade hela landet i höstas men lämnade kvar EN för att ha även till i år, var nästan lite rädd att jag hade skördat för mycket.
Jo tjena…
Vet inte hur den stackars kvarlämnade skockan kunde bli till 10-15 nya plantor?... Måste vara nån sorts magi det där… 😉 Tacksamt i alla fall!

I örtträdgården har det inte gått lika bra i år som förra sommaren. Plantorna är klena och bleka. Det är bara myntan som har en livsglädje som kan förflytta berg. (Älskar myntaté!)
Chili köpte jag några plantor på en marknad. Har ingen aning om vad jag köpte… 🫢 En av dem verkar inte blomma eller sätta frukt överhuvudtaget. Men OK, jag har ju inget växthus utan bara frilandsläge. Det får bli vad det blir.

Potatisen byggde jag ett eget land åt, ett större än pallkragarna. Nu är problemet att jag inte vet var jag ska ha potatis nästa år. Skulle behöva bygga fyra olika potatisland för växtföljdens skull – men var?... 🤔 Köpte tre olika sorters sättpotatis från nätet, varav två är riktigt supergoda och smakar ”som förr”. Däremot har sniglarna kalätit blasten... 😒 Känner jag mig mordisk kan jag alltid ta en sväng till potatislandet, för där är det alltid snigelparty. 😖 Trodde att de hellre skulle försöka anfalla mina olika salladssorter, men i min trädgård är det tydligen potatisen som är sniglarnas belugacaviar.

Eftersom jag inte har nåt växthus så köpte jag busktomater för frilandsodling förra sommaren. Tre krukor med försynta plantor från plantskola, som inte växte särskilt mycket eller gjorde nåt annat väsen av sig, och som satte några små frukter var. Kändes lite futtigt, så i år när jag hade möjlighet att driva upp från frö så tänkte jag att jag skulle satsa på sorten 100/1000, för att åtminstone hinna märka att jag fick några tomater. Var lite orolig över att folk sa att de blir så små, men jag tycker att de är helt OK i storlek och riktigt goda. Som en ständigt öppen godisbutik.

Beställde frön av två andra sorter också, busktomater för friland skulle det vara med, som jag uppfattade det, tomater av körsbärs-/mediumstorlek. Bara det att de två sorterna har blivit MONSTER! 😄 De växer helt ohämmat och har satt gigantiska bifftomatsliknande frukter som väger bly – några av plantorna har till och med knäckt sig själva med sina blytomater. Nu var jag inte alls beredd på det här så jag har ingen bra möjlighet att knyta upp dem, så det får bli vad det blir. 🤷‍♀️

Jag har verkligen jätteroligt med min odling! Superspännande att se vad det blir av allt, ta till sig erfarenheter och kunskaper till nästa år, och så himla härligt att kunna bara gå ut och plocka på sig dagens middag! ❤️🙏

Nu när hösten närmar sig tänker jag att det är läge att summera min odlingssäsong 2024. Vad gick bra och vad gick mindre bra, vad tar jag med mig till nästa år…

Det har varit en hel del som inte har varit nån succehistoria direkt… Försöker se vad jag kan ta med mig från erfarenheterna.
  • Äppelträdet jag fick när jag flyttade in för två år sen var lite anskrämligt redan förra sommaren, men jag tänkte att det kanske behövde tid på sig att etablera sig. I år såg jag dock att det är kraftigt angripet av nåt. Alla blommor och de flesta blad på trädet åts upp. Jag satte framåt slutet av sommaren på en klisterremsa på stammen för att se om det kan hjälpa det stackars lilla trädet till nästa sommar. Ska se till att byta ut klisterremsan när det behövs.
  • Vinbärsbuskarna som jag planterade första sommaren var lite små och risiga förra sommaren, men i år var de rent bedrövliga. Jag trodde att det naturliga för buskar var att växa sig större och starkare, men de här buskarna verkar gå åt det motsatta håller tyvärr, och jag förstår inte varför. 😞 Jag försöker gödsla enligt konstens regler och hjälpa till med vattningen, men de kanske står lite för soligt och torrt?... 🤔 Jag vet faktiskt inte riktigt vad mer jag kan göra för dem. Jag köpte två nya vinbärsbuskar på rean i höst och satte på ett lite skuggigare ställe. Får se om det blir nån skillnad.
  • Rabarberplantan som jag satte förra sommaren och som verkade ta sig bra dog helt plötsligt i somras. Alltså ta död på rabarber? Hur gick det till? Den står soligt och välgödslat så inte heller där förstår jag varför det gått åt skogen. Tänker att jag får testa med en ny planta nästa sommar (om den inte bestämmer sig för att komma upp igen). Jag kanske hade otur?
  • Potatislandet byggde jag lite snabbt i våras med billig påsjord. Märkte efterhand att jorden förmodligen var alldeles för kraftigt gödslad eftersom potatisen satte massvis med frodig blast, dessutom sjönk jorden ihop så att det bara blev hälften kvar, så jag blev lite orolig om jorddjupet skulle räcka. Sen hittade sniglarna dit och kalåt blasten redan i juli, och lite senare så konstaterade jag att jorden var full av knäpparlarver som åt upp potatisarna, så då var det bara att snabbt plocka upp allihopa. 🙄 Svår gröda, detta! På 2,5 kg sättpotatis fick jag ihop 14 kilos skörd, så inte helt misslyckat ändå. Testade tre sorter: Twister och Lea var riktigt goda med fin potatissmak och de vill jag ha igen, medans jag kan strunta i Rosara nästa år.
  • Sommarmorötterna med rött skal blev bara skräp. Helt oätliga, missbildade och beska. Däremot fin blast, som jag använde och gjorde pesto av. De orangea höstmorötterna däremot blev helt OK. Några blev riktigt gigantiska, men smaken var lite trist. Jag ska nog prova några andra sorter nästa sommar.
  • Sockerärtorna gick helt åt skogen. Sådde 45 ärtor varav 8 tog sig, men bara 4 växte sig stora. Jag misstänker starkt att jorden i det landet förmodligen är för tung och kompakt (det är det enda odlingsland jag har som inte är en upphöjd bädd utan “naturlig” jord). Jag ska jordförbättra ordentligt i det landet!
  • Kålrötterna tog sig inte alls. Jag får kanske prova igen nån annan gång.
  • Koriander - oj så jag slet, sådde flera gånger på flera olika ställen och med olika förutsättningar. Tillslut fick jag några korianderstackare, men de var så sena att de gick upp i blom direkt och nu står de där och blommar förtvivlat. Lär väl inte hinna få några frön från dem heller misstänker jag. Det vinnande konceptet verkar dock vara så skyddat läge som möjligt. Ska så dem tidigare under pallkragetopp/miniväxthus nästa år.
  • Vitlökarna blev små och ynkliga. De stod dock i samma land som sockerärtorna med den tunga och kompakta jorden, så jag misstänker klart att det var det som ställde till det. Ja ja - bara att göra om och göra rätt nästa säsong. Nu har jag förberett ett pallkrageland till vitlökarna med härligt välgödslad och fluffig jord så nu ska det väl vara själva fan om de inte växer glatt och tacksamt. 😄
  • Kryddörterna blev små och taniga. Varför? Jag gödselvattnade dem flera gånger, och krukan/baljan stod på samma ställe som förra året när de växte sig stora som ogräs. Köpte nya plantor för i år, men de växte aldrig till sig utan blev som dockskåpsplantor. Torka?
  • Jag fick nåt infall och köpte chiliplantor på nån vårmarknad. Har inget växthus utan de fick stå ute, så det blev ju som det blev. Har ingen aning om vilka sorter det var jag köpte heller. Inte så välplanerad insats, men väntade mig inget heller. Fixade ihop nån ställning som jag svepte fiberduk om runt chilisarna, så att de stod lite skyddat i alla fall. En planta gav vanliga röda avlånga chilifrukter, väldigt milda. En annan planta identifierade jag som Orange Koral. De var det drag i! 🤪 Den tredje plantan står fortfarande och funderar över livet med små gröna frukter inomhus nu. Blir nog inget av den. Måste nog vänta med mer chili tills jag har ett växthus.

Några grönsaker kan jag väl varken kategorisera som misslyckade eller lyckade, utan de hamnar mittemellan, och det är rödbetor och vitkål.
Rödbetorna var extremt kinkiga, långsamma och klenväxande. Ungefär hälften av fröna jag sådde tog sig. Dock ingen jätteförlust, jag kan leva utan rödbetor. De jag har ätit har däremot varit goda. Har ingen aning om varför de inte ville växa bättre. Skyller på otur. 😉
Vitkålshuvudena blev stora och fina, men 4 blev helt uppätna inifrån av okända marodörer. 4 huvuden fick jag behålla, och de är helt fantastiskt goda och saftiga!

Sen var det ändå vissa grödor som gick bra, trots allt. Så lite nöjd kan jag ändå vara.
  • Busktomater/frilandstomater. Sorten 100/1000 blev en favorit, den ska jag köra nästa år igen! Annars ska jag nog satsa på något mer körsbärstomataktigt till nästa år, och inte de stora tomaterna som jag hade.
  • Jordärtskockorna gillar jag! Pålitliga, livskraftiga, goda. Har än så länge bara börjat skörda från dem.
  • Kronärtskockan överraskade mig. Fick en planta, trodde aldrig det skulle bli nåt men skördade 3 st skockor. Fick dock inte se den gå i blom tyvärr.
  • Jordgubbarna gav OK skörd med tanke på att de varit lite misskötta. Till nästa år ska jag gallra och föryngra!
  • Gröna blad! 🤩 En riktig höjdare att plocka kontinuerligt av, jag uppskattade dem mer än jag trodde. Vinterportlaken var kinkig och klen, grönkålen lite besk, men alla andra bladen har varit helt fantastiska: sandsenap, senapskål, plocksallat, machesallad, asiatiska salladsblad och lite alla möjliga gröna ätbara blad. Trädgårdsportlak är verkligen en riktig favorit som jag fortfarande plockar av! Jag behöver dock vässa lite på min timing med att så i omgångar regelbundet, och inte för mycket på en gång eller låta det gå för länge mellan sådderna.
  • En annan favorit är lök av olika sorter. Framförallt piplöken, som har varit en riktig kärngrönsak i min mat i sommar. Den är som en förvuxen gräslök, mild i smaken och kan nästan användas som salladsblad. Gullök och rödlök har nästan känts lite larvigt, då jag köpte sättlökar på påse. Man petar liksom ner små lökar och drar upp stora lökar ett tag senare. Lite fjantigt känns det, men OK jag gillar lök så det är väl trevligt att kunna hämta från trädgården. Purjolök köpte jag små futtiga strån på nån marknad i våras, och fick ca 40 st stora goda saftiga fina rejäla purjolökar. Nu ska jag bara försöka äta upp dem allihop också… 😄
    Gräslöken är en kämpe och växer tacksamt på, men har nästan blivit lite bortglömd när jag har piplök istället. Salladslöken var kinkig och långsam och känns inte helt nödvändig när jag har så mycket purjo och piplök.

Odlingstekniskt har jag testat lite olika saker.
  • Odlingssäckar. När jag insåg att jag skulle få bra många fler tomatplantor än jag hade krukor till beställde jag hem ett gäng odlingssäckar - 26 resp 38 liter. Framförallt pga priset, men även lagringsutrymmesmässigt. De har funkat OK, men jag tycker ändå att plastkrukor funkar bättre. Framförallt för att säckarna har torkat ut mer och snabbare, och då har det blivit svårt att få jorden att ta emot vatten. Jag har till och med försökt dränka säckarna i vattentunnor för att de ska genomfuktas igen, men det var inte jättesmidigt att bära runt på en säck med 30 liter dyngblöt jord och en ranglig tomatplanta… 😄
  • Pallkragetopp/miniväxthus. Köpte ett sånt från Biltema för att testa om det var nåt att ha, och jag måste ändå säga att jag gillade det, när jag väl kom på hur jag skulle använda det (viktigt med luftningen). Kommer nog köpa ett till nästa år.
  • Snigelkanter. Testade tre olika: koppartejp, en hemmagjord variant av sönderklippt plast från jordsäckar samt biltemas plåtkanter. Ingen av dem funkade till 100%. Men svårt att bedöma också då jag hade olika grödor i de olika lådorna, och de kanske hade olika dragningskraft på snajglarna… Koppartejpen funkade dock sämst, framförallt för att den föll av hela tiden. Sen måste jag ändå säga - mot min vilja - att plåtkanterna verkade funka bäst. Problemet med dem är bara att man kan skära upp benen rätt illa om man snubblar emot dem… 🙄
  • Vintersådd. Jag vintersådde vitkål, grönkål, morötter, salladslök, salladsblad, vinterportlak och sandsenap under fiberduk ute på friland i mars, och tyckte ändå att det gick bra (förutom vinterportlaken som det inte blev mycket med). Har inte så mycket plats inomhus så kan inte förså särskilt mycket. Köpte några plantor av vitkål och grönkål för att jämföra, och de köpta/uppdrivna plantorna blev något större än mina vintersådda, men inte så mycket. Jag kommer absolut att fortsätta med vintersådd.

Det största problemet har varit torka och bevattning! Jag måste verkligen hitta på nån lösning för det. Typ automatbevattning på nåt sätt. Jag ska klura på det under vintern.
Dessutom ska jag bli bättre på täckodling. Jag var nog för dålig med att fylla på täckmaterialet vartefter det sjönk ihop, och jag ska skaffa en uppsamlare till min gräsklippare så att jag kan använda färskt gräsklipp i bäddarna också.

Nu har jag skissat upp en odlingsplan för nästa sommar och ritat in vad jag ska ha i de olika bäddarna. Så får jag se vilka spännande utmaningar nästa sommar har att erbjuda! 😁

Själv odlade jag gurka i köksfönstret, superkul. Försökte mig även på busktomater som stod skulle gå odla i kruka men de blev bara spretiga och blommade aldrig. Får bli nytt försök nästa år.
Sen tänker jag sno pojkvännens trädgårdsland nästa år, om han håller ut med mig tills dess :p:laugh:

Just nu har jag hydroponisk odling av kål, basilika och plocksallad på köksbänken.

Bifogade filer

• IMG_9325.webp
    IMG_9325.webp
    64,8 KB · Visningar: 20
Själv odlade jag gurka i köksfönstret, superkul. Försökte mig även på busktomater som stod skulle gå odla i kruka men de blev bara spretiga och blommade aldrig. Får bli nytt försök nästa år.
Sen tänker jag sno pojkvännens trädgårdsland nästa år, om han håller ut med mig tills dess :p:laugh:

Just nu har jag hydroponisk odling av kål, basilika och plocksallad på köksbänken.
Spännande med hydroponisk odling! Du får gärna berätta hur det går! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 747
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama