Odla physalis?

Jessica1987

Trådstartare
Jag köpte två physalisplantor ifrån Plantagen för ett par månader sedan och planterade om i lite större krukor.
PÅ infolappen står det att dom är ungefär som tomater i skötsel och blomning och sånt, men ingen av mina physalisplantor har börjat blomma än, ser inte minsta lilla tillstymmelse till blom.

Någon som vet hur dom brukar bete sig? Är det för tidigt att vänta på blommor i början/mitten av juli?

Sv: Odla physalis?

de physalis som jag sett växa i sverige har allesammans varit i växthus.

har du de ståendes i växthus? om inte kan ju där vara svaret.

Jag har dom på min inglasade balkong, där är det ganska växthusvarmt, har iallafall varit det den senaste månaden, innan det stod dom inomhus, i söderfönster.

Jag har tomat-kart på mina tomater och blommor på mina pepparplantor men inte en tillstymmelse till någonting på physalisplantorna så jag vet faktiskt inte om de är sena eller om de inte tycker om mig...

Ja man börjar ju fundera... Jag har tre tomatkart på 13 stora plantor. Dock en himla massa blommor, så det blir väl tomater där så småningom...

Vi köpte en planta förra året och den blommade inte ett dugg - maken stoppade ner den i källaren över vintern där vi tidigt på året slår på växtbelysningen- nu är den full med frukt och har stått på vår öppna altan i några månader.

Jag har en jättefin och stor planta, som står ute dygnet runt sedan i maj. Jag ar haft den i ett lite utrymme mellan husen, det är ganska varmt och blåsskyddat där, och den har nu 6 nästan mogna frukter, 7 till som ska mogna :laugh:

Jag har flera psysalisar som har frukt. Både i väthus och ute....

Har du kollat på rätt ställe?
Frukterna kommer under bladen, i grenväcken typ....

min erfarenhet efter flera (bokstavligen) fruktlösa försök är att physalis tar tiiiiiiiiid på sig.

Jag har sått frö - det blev yttepytteplantor som inte ens liknade något att våga sätta ut i växthuset - alternativt små växthusplantor som bara växte men inte blommade. Provade nästa år att så fröerna betydligt tidigare. Lika långsam tillväxt. Typ - efter 3 månader var den 10 cm hög..... :cry:

Köpte en färdig planta men inte ens den ville sig.

Bästa resultatet hade jag i megaväxthuset (som eg var halm- och vedförråd och där jag disponerade ena gaveln :D ) där jag odlade direkt på marken, med gott om hästgödsel förstås. Det blev dussintals stora plantor men ingen mogen frukt. de bara växte tills frosten till slut tog dem sent sent sent på hösten.

Jag provade att tjuva vissa (enligt rådet att de skulle behandlas som tomater) och lät andra vara. Det gjorde ingen skillnad på resultatet.

Vatten fick de i mängder. Också där enligt tomat-metoden: "tomater ska ha så mycket vatten som man tror, plus lika mycket till"

Jag har gett upp.

Ja mina physalis verkar vara av samma sort som dina, tanten.
Dom bara växer på längden, pluttar ut lite blad här och där, men inte mer än så.
Det kommer små grejer i grenvecken, men det ser mer ut som bara blad, inte en tillstymmelse till blom någonstans. Ska blommorna se ut som tomatblom?
Vatten får dom en hel massa varannan dag, någon gödsel eller näring har dom dock inte fått. Vågar man hälla på vanlig växtnäring eller är det dumt på något man förhoppningsvis ska äta?

Suck, jag skulle sått jordgubbar istället...

Delvis KL

Jag sått mina som frön, var länge orolig att dom inte skulle ta sig, men det har dom gjort nu, både i storlek och i frukter! :-0

JAg skulle gödsla massor, om du inte är kräsen så blanda ut vatten med urin! Det är det bästa! jag har en stor vatten tunna som jag har massa gräsklipp och annat från trädgården i. Det ligger o ruttnar i vattnet och blir till bra gödning!
Annars finns det ju massor med ekologisk gödsel att köpa, då behöver du inte oroa dig för att det inte ska gå att äta.
men jag skulle kissa i en hink, fylla upp till kanten med vatten och slå på växterna, gratis och jätte effektivt!

Haha, vad äckligt!! :D Men det funkar alltså? Urin som gödning?

Jag har en flaska "ICA I love eco Växtnäring godkänd för ekologisk odling", kan det gå att använda? Är ju inte kissnödig just nu... :p

Den gödningen går fint. Angående urin är det jättestarkt och måste spädas rejält - 1 dl urin till 1 L vatten är lagom. Urin är sterilt och inte det minsta äckligt när det är färskt.

när jag var på landet som liten kissade vi alltid i en hink på natten, på morgonen fyllde farmor hinken och hällde ut på vinbärsbuskarna. Vi hade massor med enormt stora bär!

Jag brukar ha ett par physalisplantor i växthuset varje år (sätter dem i en stor kruka med bra jord.) De verkar kunna bli hur stora som helst! Mina är fulla av frukter/bär sedan flera veckor tillbaka. Jag har dock märkt tidigare år att om jag låter dem fortsätta att växa ohämmat så ägnar de sig bara åt det - och nästan inga frukter/bär hinner mogna innan frosten kommer. Men om jag så här års börjar hålla efter dem så att de helt enkelt inte får bli större - så börjar frukterna/bären mogna istället.

Hur stora/höga blir dina?
Mina är ungefär en meter höga och har inga utskottsgrenar eller vad man ska säga, mer än bladparen som utgår från huvudstammen. Jag misstänker att bristen på frukt kanske har att göra med för lite näring och för små krukor...

Om de fått växa ohämmat på höjden hade de nog närmat sig två meter nu! Och de är väldigt vida också! Men då sitter de i en stor kruka (fyrkantig) på ca 50 x 50 cm. Den rymmer en hel säck Hasselfors yrkesodlarjord. (Jag köper alltid plantskolans dyraste jord - det är ett enkelt sätt att få riktigt fina växter!) STORA krukor minskar dessutom risken för att växterna ska torka ut.

Är inte så säker på att gödning är vad som saknas. Blomning brukar tvärtom gynnas om det inte är för näringsfull jord, medan mycket näring istället främjar mycket bladtillväxt och grönska.

Jag skulle gissa på att de kommer igång snart - knoppas det i grenveckan så dyker nog blommorna upp snart. Jag odlade physalis för några år sedan och de stod och mognade inomhus till långt in på hösten, och då hade jag ändå försått dem i god tid på våren enligt anvisningar.

Solmogen physalis är värt att vänta på. :d Och ett tips - de går att övervintra om du har nån lämplig sval plats. Blir de slitna och gängliga så ta sticklingar till våren!

Igår fick jag våra första frukter!
Ca 20 st i varierande storlek:-)
Jösses, vad goda dom var, lite åt smultronhållet. Väl värda att vänta på, och absolut inte att jämföra med dom man köper!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Snart är det vår :love:och jag har ev möjlighet att ha en egen trädgård.. :bump: Filurar lite på, kan man bygga ett eget växthus av...
Svar
6
· Visningar
2 046
Senast: foxy_lejdy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka