Odla lusern själv?

M

Mayara

Någon som har erfarenhet av att odla/skörda lusernblandningar själv? Vi funderar på att blanda in det i vår vall som vi ska så snart. Vad jag har förstått är lusern ganska ömtåligt när man skördar det. Någon som vet? Vill höja proteininnehållet i något höet och tänkte experimentera litet... Kanske kan man då få ett bra grovfoder så man slipper köpa lusern att komplettera med... Dela gärna med er av erfarenheter om ni har provat! MVH Mayara
 
Sv: Odla lusern själv?

Tar ni vallen som hö eller ensilage?

Vad jag har förstått så är det under torkningen som luzern "tar mest stryk" Den stora bladmassan torkar och faller sönder....

Det problemet minskar delvis om man tar ensilage istället... Fast jag har ingen egen erfarenhet dock... utan vidarebefodrar bara vad jag har hört andra berätta.
 
Sv: Odla lusern själv?

Min leverantör har provat att odla lusern till i år. Vad jag förstår var övervintringen kritisk, och så kräver den kalkrika jordar.
 
Sv: Odla lusern själv?

Enligt ett odlinsförsök med div baljväxter jag läste om som SLU gjort så kunde Lusern vara svår att samodla med andra växter. Den etablerar sig väldigt långsamt och någon egentlig avkastning får man inte förräns vid andra skörd...alltså inte första året. Det finns ju andra saker man kan odla in, klöver bla.
 
Sv: Odla lusern själv?

Vi är inne på andra året, ser bra ut än så länge. 1 ha misslyckades helt (citat från passerande "odlar ni tistel??? Är inte det ogräs??" :o ), det andra gärdet ser ut att bli bra!
Vi körde ren lusern och tanken är att man ska kunna kombinera med det övriga höet för att uppnå protein-energi balans.

Riktigt kul att experimentera!
/N
 
Sv: Odla lusern själv?

Kul att höra att det finns de som provat. Vi tar in hö, och jag har också hört att problemet är att det lätt faller sönder. Vi blåser in höt med hökanon och det kanske inte är så lämpligt, i så fall utan kanske bättre att pressa i småbalar. Vilken blandning har ni odlat om ni kombinerat med annat utsäde? Någon reell avkastning första året räknar vi aldrig med, utan satsar på andra årets skörd. Har ni analyserat skörden? Vad blev värdena i så fall? Vill gärna veta mer. Min häst gillar tistlar så han får väl gå på bete där i så fall... ;)
Hälsningar Mayara
 
Sv: Odla lusern själv?

Oj, nu ser jag att du bor i Örebro. Bor själv i samma län... Kanske kunde man få komma på studiebesök?? :) Mayara
 
Sv: Odla lusern själv?

Jag fodrar i år med lusernsilage! Helt suveränt, och man tappar inga känsliga blad.
 
Sv: Odla lusern själv?

Är det ren lusernsilage eller blandat med vall? Värden?

MVH Mayara
 
Sv: Odla lusern själv?

Mayara skrev:
Oj, nu ser jag att du bor i Örebro. Bor själv i samma län... Kanske kunde man få komma på studiebesök?? :) Mayara
Jadå! Kom gärna under tistelsäsong, ta med ett par tjocka handskar! :devil:

Nja, vi tog aldrig reda på det, lät det växa för att få en så bra rot som möjlig, slog sent och slängde veden...(så nästan ut som sly...)

Vi ska prova ensilera en del och göra hö av resten (löst). Det är knappt 2ha så det är de gamla goda tekniker som gäller...(blod,svett och tårar).
Ensileringen blir tufft, det går nog åt en del plast för att undvika "punkteringar".
Den delen som ska torka blir spännande att hantera, kanske man skulle göra hässjor?? :confused:
I år blir det nya försök, nya blandningar av örter, baljväxter och gräs. Spännande värre!

/N
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 836
Senast: Buck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 182
Senast: Madick
·
E
Foder & Strö Hej! Jag har några undringar angående min hästs foder. Hon är just nu under igångssättning efter en senskada, så hon får endast...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Hej Hoppas att någon här kan hjälpa mig lite. Har ett varmblod (travare) som är lite svårfödd, tidigare har han gått på krafft groov...
Svar
11
· Visningar
1 038
Senast: Shadowfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp