Odla i ren matjord från kommunen?

_Maria_

Trådstartare
Efter att ha köpt en del 50literssäckar med jord och gödsel och har en del kvar så funderar jag på att beställa en storsäck med matjord från kommunen. Går det bra att odla i ren sådan? Det är mest blommor och buskar som ska planteras, en ros och en hallon. Jag tänkte köpa någon säck med rosjord till rosen men behöver jag komplettera med något annat för att det ska bli bra?

Jorden är tillverkad på kommuninvårnarnas kompostpåsar.

Sv: Odla i ren matjord från kommunen?

Vad har du för jord hemma? För till buskar, rosor och hallon tycker jag inte att man ska ha "köpejord" om man inte har väldigt dålig jord. Köpejord använder man till typ sommarblommor, grönsaker osv, sånt som ska stå kort tid och behöver väldigt mycket näring under den tiden.

Den jorden kommunen säljer brukar vara väldigt näringsrik och bör blandas upp med befintlig jord eller sand.

Det är rätt olika beroende på vart på tomten man befinner sig, men överlag så är det inte mkt jord över huvud taget..Man kommer inte så långt innan man stöter på fyllnadsmaterial, sten och sand.

Därför har jag köpt jord till typ allt jag gjort..Har blandat planteringsjord, kogödsel, jord (eller det är väl mest torv) berikad med hönsgödsel, någon näve benmjöl till bärbuskarna..

Idag när jag grävde ner äppelträdet var väl igentligen enda gången jag använde lite av det som fanns. Blev rätt förvånad när jag kom ett helt spaddjup ner utan att stöta på något:D Äppelträdet fick lite av varje av ovanstånde + lite aska som jag läst någonstans. Hoppas det blir bra:crazy:

Men då ska jag nog försöka använda mer av det som finns i fortsättningen. Sand och småsten kan väl vara bra vad jag förstått för dräneringens skull.

Men om jag köper sådan jord från kommunen och blandar med det som finns här. Blir det bra med 50/50? Och om jag inte har 50 av det som finns i rabateerna vad ska jag blanda ut mer med då? Planteringsjord?

Det är rätt olika beroende på vart på tomten man befinner sig, men överlag så är det inte mkt jord över huvud taget..Man kommer inte så långt innan man stöter på fyllnadsmaterial, sten och sand.

Därför har jag köpt jord till typ allt jag gjort..Har blandat planteringsjord, kogödsel, jord (eller det är väl mest torv) berikad med hönsgödsel, någon näve benmjöl till bärbuskarna..

Idag när jag grävde ner äppelträdet var väl igentligen enda gången jag använde lite av det som fanns. Blev rätt förvånad när jag kom ett helt spaddjup ner utan att stöta på något:D Äppelträdet fick lite av varje av ovanstånde + lite aska som jag läst någonstans. Hoppas det blir bra:crazy:

Men då ska jag nog försöka använda mer av det som finns i fortsättningen. Sand och småsten kan väl vara bra vad jag förstått för dräneringens skull.

Men om jag köper sådan jord från kommunen och blandar med det som finns här. Blir det bra med 50/50? Och om jag inte har 50 av det som finns i rabateerna vad ska jag blanda ut mer med då? Planteringsjord?

Jag har nämligen inte sett att dom säljer sand på säck där jag brukar köpa jord. Något tips på vart man kan köpa det?

Jag tar bara ren matjord, rensad i någon stor maskin från rötter och större sten, som vi köpte typ 10 kubik ihop med en granne. Planterar i det som det är, och tänkte att jag får komplettera med lite hönsgödsel till våren. Till rosorna så köper jag en påse rosjord och blandar ner i hålen ungefär 1 påse delat på tre rosor. För mig har det fungerat bra, och de gamla rabatterna gör jag aldrig något särskilt med jorden, det växer ändå. Men ska nog ta och gödsla nogrannare om vårarna framöver, så växer det ännu finare hoppas jag! :)

Extra näring och ren påsjord har jag bara i urnor och planteringslådor till sommarblommorna.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har i hela mitt liv haft en önskan om att kunna rota mig. Jag har flyttat runt mycket och saknat att ha en egen plats. Men nu har...
2
Svar
31
· Visningar
6 063
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar