Odla i hagen?

SoffiProppi

Trådstartare
Efter en mkt lerig höst/vinter/vår är våran hage helt tom på grönska. Hästen min går nu på bete och kommer inte gå i den hagen på ett tag (ca 2 månader). Jag vill helst få till lite gräs där tills hösten/sensommarn. Går det att sprida ut gräsfrön? Lr är det på ngt sätt dåligt för hästen?

Sv: Odla i hagen?

Det är nog inte så stor ide med att strö ut frön när det inte är harvat. Om ni harvar så kan det nog gå bra men det hinner nog knappt rota sig tills ni släpper in hästen igen i höst.

Finns det ingen växtlighet alls?
Om det finns lite så tror jag att ni borde gödsla marken istället. Men det behövs vatten oxå för att det ska växa och om inget regn kommer så ska ni inte gödsla, det bränner då istället det lilla gräs som ev finns.

Sv: Odla i hagen?

Du kan prova att sprida ut gräsfrön någon mulen dag. Det är inte säkert det går.. Men vi gjorde det bakom huset där hästarna gått och det var rena stäppen! Vi ville ha gräsmatta runt hela huset.

Vi tog lite av det som var kvar av vallfröblandningen och strödde ut sedan regna det och jäklar vad det växte sen! Tyvärr gick gräsklipparen sönder... så vi fick ha en frodig vall med blandade grässorter runt huset! aldrig blir det helt bra!

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 266
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?