OCD i haslederna...

Salandge

Trådstartare
Jaha, så var det bekräftat då det jag misstänkt... OCD i BÅDA haslederna! :cry: Så nu ska pålle in på operation tisdag 10/5. Förutom OCD:n så var pålle även 0,5 grader halt i h. framknä och 1,5 grader halt i h. framkota... Detta behandlades dock inte då det sannolikt kommer från att han avlastat sina onda haser, han kommer ju att få en rätt lång vila nu men skulle det inte blivit bättre efter vila får vi ta det då. Han friröntades även i kotorna runt om.

Känns iof skönt att få svaret på vad som trasslat. :smirk:

Så, ni som tagit bort benbitar från hästarna, hur gick det? Hur lång konvalecens fick hästarna, blev hästarna helt bra efter op? Hur mycket fick ni betala? Eftersom pålle är aktiv travare och inte friröntgad sedan tidigare täcker inga försäkringar... Blir till att sälja lite fonder... :crazy:

Sv: OCD i haslederna...

Du vet ju redan att det gick bra för min donna, just nu har hon fullt jobb med att uppfostra sonen som givetvis ska friröntgas eller opereras som unghäst. :)

Hon har två minimala fläckar med vita hår efter titthålsoperationen.

Jag har för mig att den kostade ca. 10 000 kr, men det var i januari för fem år sen. Det känns inte speciellt dyrt efter att ha sett resultatet. :D

Lycka till med operationen, jag märkte avsevärd skillnad redan första gången jag joggade henne efter konvalescensen.
Operation i januari, gick sitt första "riktigta" snabbjobb i slutet av april, kval maj och start i augusti blev det för henne...

/// Eva

skulle tippa på runt 10 000 att det går på...jag ger alla op hästar flexi efter operation ( det gör väl kanske varken till eller ifrån men lite hjälp är det säkert) och jag tror det är sällan en sån op misslyckas...de ggr det inte faller väl ut har säkert andra förklaringar, som t ex felbelastningar som en equi kan rätta till under konvalecensen(alltid bra att kolla upp) eller inflammationer och ev slipfåror

martha skrev:
jag ger alla op hästar flexi efter operation ( det gör väl kanske varken till eller ifrån men lite hjälp är det säkert) och jag tror det är sällan en sån op misslyckas...de ggr det inte faller väl ut har säkert andra förklaringar, som t ex felbelastningar som en equi kan rätta till under konvalecensen(alltid bra att kolla upp) eller inflammationer och ev slipfåror

flexi :confused: *känner mig dum*

Equi ska få komma ut och kolla igenom honom sedan. Tror att det skulle behövas... Hur länge bör man vänta efter op innan man gör det? Dom bör väl få läka ett tag innan, eller hur brukar det vara?

du kan ta en efter ca 1 månad...är det en normal op brukar det vara 3 dar box 3 veckor skritt och 3 veckor jogg och sen är allt som vanligt igen ...flexi är flexijoint, ett glukosaminpreparat.

Oki, det lät ju bra! Det är första gången någon av hästarna är så dålig att ett operation måste göras så jag såg framför mig ett mandrömmsscenario med mååånader av konvalecens... :D

Nä, det brukar gå fort 1.5 månad är ju lugnt + att du får träna under tiden....

ang. flexijoint, spelar det någon roll om man ger flytande eller pulver form? Är det ena effektivare än det andra?

flytande är effektivare(snabbare upptagning) och innehåller även djävulsklo, men det tycker jag inte du ska behöva ha...i ditt fall är det ju bara att hjälpa upp läkningen fråm operationen...jag skulle ta pulver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Ridning Min häst blev opererad den 17 september för lösa benbitar i båda haser. Det gjordes även ett litet titthål i vä kota där hon har en...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: Fislisa
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka