Nytt stall ny = Ny foderstat = Hjälp!

L

LeRoi2006

Hej!
Imorgon kommer jag och mina 2 fullblod att flytta till ett nytt stall vilket innebär att mina hästar kommer att utfodras med ett nytt ensilage och dessutom ett ensilage som skiljer sig något så enormt från det ensilage de stått på tidigare.

Ensilaget dem kommer att utfodras med i fortsättningen har en kvot på 7
(ts 63%). Vad rekommenderar ni att jag utfodrar dem med och i vilka mängder?

Häst nr 1 är en valack f.05. Rätt schysst i hullet idag men det skulle absolut inte göra något om han kunde bli ännu rundare (rätt kantig idag) och rids igenom ordentligt på banan cirka 5 dagar i veckan. Ganska svårfödd. Han kan äta det mesta men INTE lusern. Han är 164cm hög och han väger cirka 550kg.

Häst nr 2 är ett sto f.09. Hon är väldigt fin i hullet idag. Ej svårfödd. Rids 3 gånger/vecka. 162cm hög och ca 500kg tung.

Jag skulle bli otroligt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta :bow:

Sv: Nytt stall ny = Ny foderstat = Hjälp!

Jag vet inte om det framgick genom kvoten 7 men ensilaget har alltså 49 i smrp/kg och 7.0mj/kg :D

Häst ett fri tillgång , tvåan lite mindre.
Och sen se vad som händer.

Senast ändrad:

Bara grovfoder?

Kanske lite av något avelskraftfoder till den som behöver bli rundare och om det behövs till den andra.
Dvs. om de inte sätter i sig tillräckligt med grovfoder.

Ev. mineraler, om det behövs, du har ju inte skrivit ut vad silaget innehåller för mineraler.

Men hur såg värdena ut på det hösilaget du gett tidigare? Utgå från vad de fått hittills och fyll de behoven, och lite mer till den som ska gå upp i vikt då.

Det enklaste är väl att hästarna får samma energimängd som de får idag, häst ett något mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Ska flytta till ny ort och kollat in utbudet på stall. Jag har haft häst i 20 år, är ingen duktig ryttare,men utbildat på häst och kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 099
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar