Nytt foder från Krafft.

Shettisar

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon som ger sin häst av det nya fodret från Krafft.
Krafft musli.
Hur ger ni det och ihop med vad? Håller hästen hullet som på "vanligt" kraftfoder?
 
Nej det skrev jag inte. Men det är ju ångkokt och vad jag hann läsa snabbt på givorna så skulle det ges med havre och eller hö.Men vad jag menar är om man ska ge av det måste man komplettera med havre? Därav min fråga om hästen håller sig lika bra på det som med annat "vanligt" kraftfoder typ Grund osv
 
Det finns många fodersorter som är ångkokta tex. hippo müsli, foder från red mills, eggersmann och (tror jag)dodson & horrel. Det finns säkert några som jag glömt också...

Man kan nog använda både havre och krafft grund som kompletteringsfoder till krafftmüslin, eller bara fodra med den ensamt beroende lite på hur man vill och vad man har för hövärden.
 
Här hos oss kommer det inte förrän i mars fick jag reda på igår! Så jag vet inte om det finns någon som har erfarenheter av det ännu. Själv är jag också nyfiken! :)
 
Inhandlade och började ge igår.
Hästen tyckte iallafall om mûslin sen får vi se.
Har själv börjat fodra med detta pga att det inte inehåller havre.

Gnorp-matälskare ;)
 
Det var maken som handlade så exakt pris får jag återkomma om. Han pustade dock om att det var dyrt.... :crazy:
Jag ger henne. Silage kornkross betfor soja mineraler salt super-E tokosel morötter och nu musli istället för havren ;) ser fram emot något lugnare ridturer :p
Hade nog kunnat skippat havren och ökar silaget om nu inte min kära häst andvänder överflödig mat som madrass och toalett :mad:

Gnorp- :cool:
 
Det dyra priset beror delvis på att det inte innehåller korn/havre eller mineraler.
Man ska alltså göra färdigt müsliblandningen själv. Räknar man sedan pris/kg så blir det inte lika hutlöst.
Själv tycker jag också att 195:- för 20 kg är MYCKET.
// Linda
 
Vad är super-E? Är det E-vitamin så varför ger du det OCH Tokosel, riskerar du inte att hamna farligt nära maxtoleransen för E-vitamin då?
 
Oavsett om man ska blanda ut det med annat, så ser ju jag på värdena på fodret, och det har inga 'speciellt bra' värden utan det finns tretton på dussinet av foder med ungefär samma värde. Och då tycker jag det är SVINDYRT med nästan 10 kr/kg.

Tittar man på vad Krafft Breed (som jag tycker är dyrt *s*) så kostar det 252.50 kr för 30 kg. Men då har du rejäla värden per kg foder med.

Men Kraffts musli lär nog sälja ändå bara för att det är musli.. In i MITT stall lär den aldrig komma dock, finns så mycket billigare fodersorter med likartade värden. Dessutom kan man få tag i havrefritt, ångkots muslifoder billigare, så... :devil:
 
Krafft Müsli:

Energi 12,5 MJ/kg
Vatten 13,0 %
Råprotein 12,5 %
Smältbart Rp 100 g/kg
Råfett 6,0 %
Växttråd 8,0 %
Kalcium 3 g
Fosfor 4 g
Magnesium 2 g
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
839
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
987
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp