vicky417

Trådstartare
Hoppas någon här i hoppning fortfarande känner igen mig ;)!

Jag har haft hoppuppehåll i två år efter först en ridolycka sedan en bilolycka där jag fick rekommendationer från sjukvården att vila upp min rygg och nacke under ett år efter den senare av olyckorna. Nu har jag dock gjort detta och ska försiktigt ta mig tillbaka igen. Då jag lyckligtvis kunnat ha kvar min hopphäst under denna hoppaus och gjort ett ganska misslyckat försök att bli dressyrryttare har jag nu en toppenhäst till hoppning som är betydligt mer lättmanövrerad än tidigare.

Har hoppat tom 1m i ridhuset på enstaka hinder och 80 på bana. På söndag ska jag ut och hoppa min första clear round sedan jag crashade på en hopptävling för två år sedan och fick lämna banan med ambulans.

Till mitt dilemma. Visst måste de vara bättre och hoppa 60-70 och känna att det funkar än att visa övermod och ta 80. Samtidigt så har man ju tankarna i huvudet (även om de är idiotiskt) att kompisarna idag rider på 130-140 nivå och jag själv ska hoppa 60.

Nej jag behöver pushning, kanske någon som har egna erfarenheter!

Sv: Nystart

Jag tycker du ska hoppa 60-70 där du känner dig säker att det funkar. Det är bättre att få ett par bra rundor i kroppen och bygga upp ditt självförtroende att du faktiskt grejar det bra.
Det kanske blir 80 cm nästa clearround?

I och med att det är första gången så har du ju inte några "färska" bra rundor, att luta dig tillbaka på om det skulle gå dåligt.

Och du kan inte jämföra dig med kompisarna om de har varit friska och har kunnat träna på som vanligt under den tiden du har haft hoppförbud! Ni har ju helt olika förutsättningar så som situationen är just nu.

Jo men de känns konitgt när man tidigare var uppe på 110. Men som du säger, jag har ingen färsk runda att luta mig tillbaka på

Försök tänka att det bara ska vara roligt! Vad kompisarna gör och vad du har gjort tidigare spelar ingen som helst roll. Bättre att hoppa så lågt att det känns för enkelt tills du kommer in i det igen, och låt det ta den tiden det tar. Tror att det lönar sig i längden att inte stressa :)

Hej!
Jag förstår precis hur du känner. Kraschade för ett år sedan och fick också lämna i ambulans. Tävlade tidigare upp till msv, har inte hoppat alls sedan dess men efter en lång och nogrann igångsättning av hästen började jag hoppa så smått för några veckor sedan.
Jag anmälde mig sedan till en pay&jump, på 50 cm! Jag skämdes först jättemycket och var rädd för vad andra skulle tro, men det släppte när jag tänkte på varför jag gjorde det. Det kändes hur lätt som helst och det var just det som var meningen. Min häst tyckte det var väldans trevligt och flög i princip runt banan. Jag tänker fortsätta ett steg i taget, det viktigaste är att det känns kul och lätt. Jag har också andra mål när jag rider på dessa höjder, att rida med så perfekt tempo och rytm som möjligt och sedan ta med det när vi går vidare.

Min sambo var jättestolt och jag kunde inte förstå varför först, men sedan förklarade han att det var för att jag verkligen vågade sänka kraven och hoppa riktigt lågt, det kan vara svårt det också :)

Hej!
Jag förstår precis hur du känner. Kraschade för ett år sedan och fick också lämna i ambulans. Tävlade tidigare upp till msv, har inte hoppat alls sedan dess men efter en lång och nogrann igångsättning av hästen började jag hoppa så smått för några veckor sedan.
Jag anmälde mig sedan till en pay&jump, på 50 cm! Jag skämdes först jättemycket och var rädd för vad andra skulle tro, men det släppte när jag tänkte på varför jag gjorde det. Det kändes hur lätt som helst och det var just det som var meningen. Min häst tyckte det var väldans trevligt och flög i princip runt banan. Jag tänker fortsätta ett steg i taget, det viktigaste är att det känns kul och lätt. Jag har också andra mål när jag rider på dessa höjder, att rida med så perfekt tempo och rytm som möjligt och sedan ta med det när vi går vidare.

Min sambo var jättestolt och jag kunde inte förstå varför först, men sedan förklarade han att det var för att jag verkligen vågade sänka kraven och hoppa riktigt lågt, det kan vara svårt det också :)

precis vad jag behövde höra!!!

Hej!

Otroligt bra skrivet och gjort! :bow:

Hur har du gjort för att komma tillbaka dit du är idag?
Nu sitter jag och funderar på att rida 50-60 på cr bara för att få en bra runda att jobba utifrån. Funderar på att åka till en klubb där jag inte känner någon för de känns jobbigt att rida de klasserna på hemmaplan...

Tycker du ska det lungt, & starta i den klassen du tänkt 60/70 cm... O jobba er uppåt igen! Viktigt att du känner dig trygg! O hästen likaså!:)..

Jag vart med i en hemsk olycka för 5 år sedan ca! Där jag flög av rakt in i ett träd ( Natur hinder )... O fick spricka i ryggen samt nacken!& inte förrens för 2 år sedan tog jag upp min ridning igen... & jag har varit LIVRÄDD att hoppa spec natur hinder m.m!. Men jag har jobbat mig uppåt & e uppe på 120/130 höjd nu igen som innan olyckan ( Dock har jag ingen häst o /Tävla så högt med, Men tränar med min medryttar häst upp till 110/120...

Men mkt mer än så har vi ej kommit!! & har nu även köpt mig ett litet föl, Som e tänkt att utbildas till en fin o bra hopphäst O bli min nya stjärna!.. Sen får man se hur det går med den tanken!;)

Lycka till ..!!<3

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Unafraid
·
Hoppning Hejsan! Jag ska förmådligen tävla nästa år 2014 jag kommer då att köra en hopptävling och dressyr tävling. Men jag har bara annars...
Svar
10
· Visningar
4 924
Senast: Speedway
·
Hoppning För snart två år sedan (då 16 år gammal) var jag med om en ridolycka på en hopptävling. Jag fördes från platsen med ambulans och det...
Svar
19
· Visningar
1 947
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka