Sv: Nymfomani på hästar
Håller med Tant Ether om vad som bör kontrolleras, för infektioner ska hon inte behöva ha pga brunstandet.
Envist brunstande kan höra ihop med att en äggblåsa inte spruckit som den ska, blir en liten cysta - inte alls ovanligt eller farligt - och ger upphov till lång brunst. Veterinär kan känna om det är orsaken med en enkel invärtes undersökning.
Det kan vara hormonförändringar. Det verkar inte helt ovanligt bland unghästar, men kan även ha andra orsaker som kan höra ihop med matsmältning, fodersammansättning, parasittryck osv, en häst med näingsbrist kan av någon anledning börja brunsta ihållande. Hur är hennes hull, päls, muskulatur, avföring? Har du anledning att misstänka markerna eller boxen för att vara parasitinfekterade (den milda vintern är inte alls bra ur parasitsynpunkt) kanske du kan göra ett träckprov och ev följa upp det med avmaskning, bäddrensning och betesplanering? Kanske prova ge hästen någon form av mag-tarm balans? Detta alltså menat för att förebygga alla möjliga problem, inklusive risken för fortsatt brunstande.
( Med förbehållet att ni kanske redan har synnerligen välmående hästar med korrekta foderstater och pedantiskt skötta betesmarker. Det är bara inte så lätt som man kan tro att göra allt rätt. Inte menat som anklagelse alltså. )
Som tips utöver de medicinska finns det örter att tillgå mot översexualitet. Munkpeppar är den mest kända och ingår även i färdiga blandningar som "Stoopy Mare" från Dodson & Horrel. Prova gärna munkpepparn i ren form förse blandningen, blir billigare och hjälper inte det så är det inte säkert att blandningen hjälper heller. Det är inte heller säkert att hästen vill äta det, för det smakar ganska starkt. Man kan behöva lura i dom det med någon smaskig blandning.
Jag gav en pissmärr detta i två veckor, hon åt ur handen. Sedan slutade hon äta det och slutade brunsta i samma veva. Jag går på hästens reaktion och lurade inte i henne mer än hon verkade behöva, även om "kuren" var längre än så. Hon har brunstat som hon ska efter det. Nu kommer jag inte ihåg dagsdosen, men den måste ju ändå vara liten för en shettis. Prata med din foderförsäljare så får du nog rätt besked.