Nymfomani på hästar

Å

Åsa Carlsson

Undrar om någon hört talas om nymfomani på hästar. Min shettis har blivit klassad som det. Går o småkissar hela tiden o i mellan åt får hon e-kollibakterier o måste behandlas. Hörde av någon att de också kunde få lynnes fel men stämmer det? Hon är världens goaste häst o gör inte en fluga förnär. Försäkringsbolagen täcker ingenting, inte äns hjälp de ggr hon måste behandlas mot e-kollin. Tycker jag är skitkass. Det ända vi kan göra är o sterilisera henne då slipper hon det, men det kostar 10.000kr.!!! Preparat som hjälper plockades bort pga att vi gic med i EU, JÄVLA EU.

vill veta allt om denna sjukdom. :devil: :devil: :mad:
mvh åsa

Sv: Nymfomani på hästar

Min häst har blivit klassad som nymfoman av andra i stallet då hon superbrunstade hela året runt, men det har väl inte varit besvärligare än att hon blivit sexuellt frustrerad :O

Har dock aldrig fått det medicinskt bevisat.

Nymfomani innebär att vara översexuell, i ditt lilla stos fall skulle det alltså yttra sig som starka brunster, eventuellt även under vinterhalvåret.

Du beskriver att hon småkissar hela tiden och emellanåt drabbas av infektioner med E-koli bakterier. Detta kan ha många orsaker.

Om ditt sto betäcks gång efter annan under sina täta brunster finns det en naturlig förklaring till infektionerna. Annars tycker jag att man borde gå vidare och utesluta andra predisponerande faktorer, nymfomani i sig ska inte leda till återkommande infektioner. Är småskvättandet verkligen brunster?

Hur gammal är din häst? Har hon alltid visat dessa symptom? Är hon betäckt/har hon haft föl? Hur är diagnosen ställd? Hur yttrar sig infektionerna - får hon flytningar? Har man ultraljudat livmodern? Kollat hela vagina? Tagit blodprover?

En vanlig orskak till återkommande urinvägsinfektioner är att vulvaöppningen har en felaktig lutning och förorenas av hästens avföring (som är rik på E-koli). En annan orsak kan vara att det i vaginas finns en liten utbuktning där urin samlas (gottgott för bakterier). Även andra medfödda missbildningar kan ge upphov till återkommande infektioner.

Lynnesfelen man talar om är snarare de ihållande brunstsymptomen; många ston blir ju bitchiga då. Pissmärrar säger man väl.

Håller med Tant Ether om vad som bör kontrolleras, för infektioner ska hon inte behöva ha pga brunstandet.

Envist brunstande kan höra ihop med att en äggblåsa inte spruckit som den ska, blir en liten cysta - inte alls ovanligt eller farligt - och ger upphov till lång brunst. Veterinär kan känna om det är orsaken med en enkel invärtes undersökning.

Det kan vara hormonförändringar. Det verkar inte helt ovanligt bland unghästar, men kan även ha andra orsaker som kan höra ihop med matsmältning, fodersammansättning, parasittryck osv, en häst med näingsbrist kan av någon anledning börja brunsta ihållande. Hur är hennes hull, päls, muskulatur, avföring? Har du anledning att misstänka markerna eller boxen för att vara parasitinfekterade (den milda vintern är inte alls bra ur parasitsynpunkt) kanske du kan göra ett träckprov och ev följa upp det med avmaskning, bäddrensning och betesplanering? Kanske prova ge hästen någon form av mag-tarm balans? Detta alltså menat för att förebygga alla möjliga problem, inklusive risken för fortsatt brunstande.
( Med förbehållet att ni kanske redan har synnerligen välmående hästar med korrekta foderstater och pedantiskt skötta betesmarker. Det är bara inte så lätt som man kan tro att göra allt rätt. Inte menat som anklagelse alltså. )

Som tips utöver de medicinska finns det örter att tillgå mot översexualitet. Munkpeppar är den mest kända och ingår även i färdiga blandningar som "Stoopy Mare" från Dodson & Horrel. Prova gärna munkpepparn i ren form förse blandningen, blir billigare och hjälper inte det så är det inte säkert att blandningen hjälper heller. Det är inte heller säkert att hästen vill äta det, för det smakar ganska starkt. Man kan behöva lura i dom det med någon smaskig blandning.
Jag gav en pissmärr detta i två veckor, hon åt ur handen. Sedan slutade hon äta det och slutade brunsta i samma veva. Jag går på hästens reaktion och lurade inte i henne mer än hon verkade behöva, även om "kuren" var längre än så. Hon har brunstat som hon ska efter det. Nu kommer jag inte ihåg dagsdosen, men den måste ju ändå vara liten för en shettis. Prata med din foderförsäljare så får du nog rätt besked.

Jag köpte ett litet sto som skulle till slakt pga att hon brunsta hela tiden. Märkte nästan med en gång en markant skillnad. Nu brunstat hon ingenting och då har det ändå kommit in en hingst i stallet som är stormförtjust i henne. Hon bryr sig inte alls.
Jag har fått reda på att "pissmärrar" kan ha sur mage så hon får kalk. Ger henne även B-vitamin + ren munkpeppar. Munkpepparen ger jag henne mha en sked med äpplemos på. Då fastnar munkpepparen och jag stoppar in skeden i munnen. Hon misstycker inte alls.
Jag vet inte om det är hennes nya miljö, kalket eller munkpepparen som hjälpt. Eller så är det årstiden. Köpte henne iofs i slutet av november och då "pissade" hon ju.
Vi får väl se hur hon beter sig när den riktiga brunsperioden kommer.

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 140
Senast: Lickety
·
C
Hästvård Hej! Det är så att det står en häst i stallet som blir biten jämte ute i hagen av de andra hästarna. Han gör aldrig någonting tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 192
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka