Nyinflyttad.

Enya

Trådstartare
Hur ska jag sätta igång min nyinflyttade häst? Skritta med honom redan inom några dagar eller låta honom gå i hagen någon vecka?

Sv: Nyinflyttad.

En till två dagar med ny flock sedan finns det väl ingen anledning att vänta med ridningen och absolut inte någon vecka - max ett par tre dagars vila.

Det är olika från häst till häst, en del behöver längre tid på sig att vänja sig vid ett nytt stall och för andra går det fortare. Om det var min häst skulle jag låta hästen vänja sig vid omgivningarna ett par dagar, kanske promenera den för hand. Om allt fungerar bra, ut och skritta efter 3-4dagar, kanske tillsammans med någon annan. Om allt går jättebra från första början så var beredd på att det kan bli ett litet bakslag efter några veckor. Är hästen däremot inte alls med på noterna så skulle jag ta det lite långsammare.

Tack för era svar!!

han är en nordsvenkkorsning på 3,5 år och som jag bara ska promenadrida i höst. mycket ridning i skogen. Känner att jag vill få igång honom eftersom han är så ung, tänker på att han kanske blir utttråkan annars och hittar på hyss! Jag har hört att vissa tycker att man ska rida genast för att hästen inte ska hinna tänka så mycket och andra tycker att hästen ska vila i minst en vecka. Men det lutarn nog mer åt att jag tar första ridturen på måndag eftermiddag om allt känns bra!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama