Nyförvärvet+gammelkatten=problem!

C

ChalleBalle

Har precis igår fått hem en ny liten kattunge som inte passar gammelkatten så bra. Han fräser och har vid ett tillfälle slått till henne med tassen.

Gammelkatten är en fyra år gammal ute/inne katt som är en ganska "vanlig" katt. Vi trodde inte att det skulle bli några problem men nu med den nya lillisen så blir han himlans arg. Finns det några tips för hur man kan få gammelkatten vänligt inställd till den lilla.

Det finns även en liten hund i hushållet och med henne var det inga problem. Hon leker med den lilla och är snäll. Det är gammelkatten som är problemet. Tips mottages gärna!!!!

Sv: Nyförvärvet+gammelkatten=problem!

Vi skaffade en kattunge för drygt två veckor sedan, har en herre på 1½ år innan.

Den gamle både fräste, morrade, tjurade och var ganska elak den första veckan men nu har det lugnat ner sig. De har tvättat varandra, kan äta från samma tallrik och skojbråkar som attans mellan varven.

Ge det lite tid, det gäller ju att den nya hittar sin plats i rangordningen. ;)

Jaa, håller med föregående talare; ge det lite tid!! Den gamle måste få fräsa och visa vem som är äldst.

Hur länge har du haft ungen? Det tar ofta lite tid innan det lugnar sig. Sen skulle nog gammelkatten uppskatta om du förstår att det är den nya som är problemet och inte den gamla;) Ge gammelkatten massor med uppmärksamhet så den inte blir sotis:D

Tack, tack!

Nej den har bara varit med i två dagar. Så det kommer väl att ordna sig med tiden, hoppas jag! Man är bara så tramsig och tror att han kan skada den nya.

Som det är nu så kom han som vanligt upp i sängen i morse, pussade och mös. Sen såg han henne, frös, vädrade, fräste och stack iväg. Nästan som han är rädd för henne. Han har ju få¨tt stryk av en kattmamma när han bodde hemma hos mina föräldrar. Kan det kanske vara något med lukten?

Jag tror det är ganska ovanligt att katter gillar varandra från första början. De är ju inga flockdjur, så det där med sociala processer är kanske inte deras styrka direkt.

Ge det någon månad så kommer de nog bättre överens. Våra katter spottade och fräste mest åt varandra, och den nya katten skulle helst bo under badkaret tyckte vår gamla katt de första veckorna. Men nu kommer de bra överens, och leker tillsammans.

Jag tror också att det ger sig med tiden, och så bör du följa de goda råden ovan. Dvs att inte tumma på gammelkattens förmåner som den haft innan. Den måste få känna att det här med en ny katt inte är negativt.

Jag hade haft en 4 månaders katt hemma hos mig i två veckor , trots den unga åldern och korta tiden som ensamkatt så hade hon enormt svårt att acceptera när jag skaffade en till jämnårig katt. Hon var sur, rädd och nyfiken samtidigt. Hon brukade leta upp honom, smyga sig fram, fräsa och morra mot honom för att sedan springa därifrån av rädsla :)

Efter några dygn så accepterade hon honom och nu är de vänner som leker och tvättar varandra :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 860
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Jag har fyra katter. Min fd avelshane "B" på fyra år. Den äldsta kastrathonan "M" blir tio i år (mamma till B). Den yngsta kastrerade...
Svar
6
· Visningar
982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka